2015-04-25, 18:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pneumatic

Nu skall jag vara lite snäll och tala om vart jag själv står i frågan:

Jag anser inte att alla religionister/teister/troende är mentalsjuka. Däremot finns det klara indikationer på att pådyvlande teister (mm) till STOR del är mentalt dysfunktionella.
Citera
2015-04-25, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Jag anser inte att alla religionister/teister/troende är mentalsjuka. Däremot finns det klara indikationer på att pådyvlande teister (mm) till STOR del är mentalt dysfunktionella.
Och jag anser att materialismen är en religion med mer eller mindre knäppa anhängare.
Citera
2015-04-25, 19:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pneumatic
Och jag anser att materialismen är en religion med mer eller mindre knäppa anhängare.

Frånsett at materialismen inte är en religion är det en överdriven generalisering.
Citera
2015-04-25, 19:21
Medlem
Anser inte mig vara mentalt sjuk, eller något utöver det normala.
Tidigare ateist, som nu är Kristen.
Citera
2015-04-25, 19:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Undisputed
Anser inte mig vara mentalt sjuk,

Vilket kan vara lite lurigt. Dom riktigt galna har nämligen inte tillräcklig med verklighets-förankring och vet inte att dom ÄR galna (ta det inte som en förolämpning, men som humor).
Citera
2015-04-25, 19:49
Medlem
Citat:
Vilket kan vara lite lurigt. Dom riktigt galna har nämligen inte tillräcklig med verklighets-förankring och vet inte att dom ÄR galna (ta det inte som en förolämpning, men som humor).
Jag vet vad du syftar på och att jag tidigare varit ateist, anser jag hjälper mig att tänka mer kritiskt, till skillnad mot såna som växer upp med en religion.
Citera
2015-04-25, 19:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Undisputed
Jag vet vad du syftar på och att jag tidigare varit ateist, anser jag hjälper mig att tänka mer kritiskt, till skillnad mot såna som växer upp med en religion.

Låter "straight" och för min del inte klassificerbart som religiös galenskap.
Citera
2015-04-26, 13:33
Medlem
Bogomils avatar
Ett bra ställe att börja från i frågan om mentala dysfuntioner är verklighets-relation ... och det skulle vara ett intressant experiment att plocka exempel på verklighets-främmande inlägg på religionsforumet.
Citera
2015-04-26, 13:49
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:

Menar du kognitivt begränsade?

Menar du vidare att, om du ser det som kognitiv dissonans, att det är självpåtaget eller att det går att avhjälpas?

Jag tror personligen att religion och gudstro, inte alla gånger är att leka med, utifrån att på förhand dem med inte alltför kognitiv kapacitet, kan hämma den kognitiva latens som ändå väntar på den volym varje individ har till förfogande.

Grovt uttryck, vill inte gärna utveckla detta topic då det blir off topic av naturliga skäl utan mkt generellt sagt, som sagt.

Verkar efter diverse ältande nästan så... tyvärr. (kontroversiellt kan det också vara, att säga det öppet, men underförstått i meningen, där man envisas med att hålla gudshypotes jämbördig med teori där däremot helhets-perspektivet = , eller strävan att gudshypotesen av nöd, sätts åt sidan för plats åt kognitivt samlat arbete med framförhållning, gällande platsbestämningar inte minst ; dvs den utgångspunkten!
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-04-26 kl. 13:58.
Citera
2015-04-26, 14:07
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Samtidigt hör det ihop med idén om att en livgivare alstrar intellektuellt flöde åt var och en efter förtjänande av detta, med att vid minsta kritik av tes, den mer fundamentalt rotade troende, mer omedelbart går i personförsvar, liksom den också gärna skyller okunskap på mental retardering gentemot bl.a ateister och väldigt och ovanligt gärna söker empiriska kopplingar mellan diverse funktionsnedsättningar och ateism. De greppen har vi spaltmeter av hyllvärmande alster av, inte misnt via all historisk tillbakablick.

Först senare decennium man övergivit, de ambitionerna... och alltså lämnat (men ser jag många förmågor som inte drar sig att elaborera med gudstesen, liksom den HAR uppnått teoretiskt status) , den konceptuellt färdige gudsgestalten.

Men ändå.. kommer vågade uttryck upp, iom inflöde av bl.a islam och kulturrelativistiska grepp , som går omedelbart mycket fundamentalistiskt uttänkta mentala föreställningar rakt i händerna på opportunims. Vilken jag menar KAN.. mne inte per automatik, men kan tendera öka direkt omedveten acceptabelt tummande på definitionerna.

Det är iaf säkerställt att OECD-rapporter allmer inte kan helt avfärdas, kunskapsnivåer alltså har degraderats, men hutruvida det är stark gudsdogma som övertagit, är svårare att säga.

Man får ha egen spekulationsyta, det är nödvändigt, och vore livsfarligt att täppa till. Eftersom vad som redan rasat, kan köra utför än mer om det inte ens dryftas.

Så det där med kränkningar och fobier utmed inte alltför genomtänkt intresse att användas hur slarvigt som helst, är inte så bra som däremot politiska krafter kan räkna med.
Citera
2015-04-26, 14:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Menar du kognitivt begränsade?

Nej, jag vill inte "låsa" mig exklusivt i kognition ... möjligheten för annan epistemisk information än empiri och logisk-rationellt processande av empirisk information kan inte definitivt uteslutas (då blir det till "absolut" metafysik).

Citat:
Verkar efter diverse ältande nästan så... tyvärr. (kontroversiellt kan det också vara, att säga det öppet, men underförstått i meningen, där man envisas med att hålla gudshypotes jämbördig med teori där däremot helhets-perspektivet = , eller strävan att gudshypotesen av nöd, sätts åt sidan för plats åt kognitivt samlat arbete med framförhållning, gällande platsbestämningar inte minst ; dvs den utgångspunkten!

Däremot anser jag alternativet ... att gudshypotesen inte har samma "värde" som moderna verklighets-sökande/-beskrivande metodologier ... som ett bra underlag.

Men som du skrivar:

Citat:
vill inte gärna utveckla detta topic då det blir off topic av naturliga skäl utan mkt generellt sagt,

... så kommer det för långt från ämnet, och själv anser jag att det räcker med att använda "verklighets-relaterande" som referens.
Citera
2015-04-26, 14:16
Bannlyst
Man måste nog definiera religion på ett sätt som alla inblandade accepterar innan man kan fördjupa sig i TS frågeställning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in