2015-04-25, 15:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Ok, så beskriv vad du menar med ordet materialism. Du är för närvarande ganska obegriplig så min slutsats just nu är att det är någon slags språkförbistring som sker.
Med materialism menar jag den filosofiska inriktning som var populär för några hundra år sedan och som förenklat säger att allt är materia.
Citera
2015-04-25, 16:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pneumatic
Med materialism menar jag den filosofiska inriktning som var populär för några hundra år sedan och som förenklat säger att allt är materia.

OK. Du KAN alltså tala klarspråk.

Vad är det i positivistisk materialism du anser vara mentalt dysfunktionellt?
Citera
2015-04-25, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
OK. Du KAN alltså tala klarspråk.

Vad är det i positivistisk materialism du anser vara mentalt dysfunktionellt?
Du måste först förklara skillnaden på positivistisk materialism och klassisk materialism för att jag ska kunna svara.
Citera
2015-04-25, 16:07
Medlem
Citat:
Ok, så förklara igen korrelation och kausalitet mellan materialism och konsumism.

Det finns ju starka bevis och exempel på hur människor och rörelser med materialistiska tankebilder har åsikter som stödjer konsumism-kritik (Se diverse miljörörelser och miljövetenskap), samt hur troende rörelser ignorerar tex global warming och agiterar för ökad konsumism (Se högern i USA). Ignorerar du detta helt, eller vad?

Jag personligen fattar ju att dagens konsumism inte är hållbar med tanke på planetens resurser, men jag är ju också en materialist. Så hur fan förklarar du det?
Senast redigerad av Macbajs 2015-04-25 kl. 16:11.
Citera
2015-04-25, 16:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Ok, så förklara igen korrelation och kausalitet mellan materialism och konsumism.

Det finns ju starka bevis och exempel på hur människor och rörelser med materialistiska tankebilder har åsikter som stödjer konsumism-kritik (Se diverse miljörörelser och miljövetenskap), samt hur troende rörelser ignorerar tex global warming och agiterar för ökad konsumism (Se högern i USA). Ignorerar du detta helt, eller vad?
Jag menar att detta är ett nytt fenomen, som framtvingats av ett reellt hot.
För 200 år sedan tror jag inte det fanns så många miljöaktivister. Hade det gjort det så kanske jordens fauna kunnat klara sig, nu är det nog försent.
Och det är materialismens fel i mångt och mycket, enligt mig.
Citera
2015-04-25, 16:17
Bannlyst
Men varför jag anser materialismen vara en vanföreställning har ju inget med dess destruktivitet att göra, utan bygger helt enkelt på empiriska fakta.
Senast redigerad av pneumatic 2015-04-25 kl. 16:20.
Citera
2015-04-25, 16:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du måste först förklara skillnaden på positivistisk materialism och klassisk materialism för att jag ska kunna svara.

En eventuell distinktion är mellan fokus på epistemologi eller metafysik. Anser du detta vara relevant i detta sammanhang? I så fall hur?
Citera
2015-04-25, 16:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men varför jag anser materialismen vara en vanföreställning har ju inget med dess destruktivitet att göra, utan bygger helt enkelt på empiriska fakta.

Förtydliga vad det har med saken att göra.

(Vilka empiriska fakta är det iövrigt som gör materialismen till en vanföreställning?)
Citera
2015-04-25, 16:39
Bannlyst
Citat:
Förtydliga vad det har med saken att göra.

(Vilka empiriska fakta är det iövrigt som gör materialismen till en vanföreställning?)
Then came our Quantum theory, which totally transformed our image of matter. The old assumption that the microscopic world of atoms was simply a scaled-down version of the everyday world had to be abandoned. Newton's deterministic machine was replaced by a shadowy and paradoxical conjunction of waves and particles, governed by the laws of chance, rather than the rigid rules of causality. An extension of the quantum theory goes beyond even this; it paints a picture in which solid matter dissolves away, to be replaced by weird excitations and vibrations of invisible field energy.

Quantum physics undermines materialism because it reveals that matter has far less "substance" than we might believe. But another development goes even further by demolishing Newton's image of matter as inert lumps. This development is the theory of chaos, which has recently gained widespread attention.

— Paul Davies and John Gribbin, The Matter Myth, Chapter 1
Citera
2015-04-25, 16:40
Bannlyst
Citat:
En eventuell distinktion är mellan fokus på epistemologi eller metafysik. Anser du detta vara relevant i detta sammanhang? I så fall hur?
Eventuell???
Citera
2015-04-25, 16:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Then came our Quantum theory, which totally transformed our image of matter. The old assumption that the microscopic world of atoms was simply a scaled-down version of the everyday world had to be abandoned. Newton's deterministic machine was replaced by a shadowy and paradoxical conjunction of waves and particles, governed by the laws of chance, rather than the rigid rules of causality. An extension of the quantum theory goes beyond even this; it paints a picture in which solid matter dissolves away, to be replaced by weird excitations and vibrations of invisible field energy.

Quantum physics undermines materialism because it reveals that matter has far less "substance" than we might believe. But another development goes even further by demolishing Newton's image of matter as inert lumps. This development is the theory of chaos, which has recently gained widespread attention.

— Paul Davies and John Gribbin, The Matter Myth, Chapter 1

Jag är själv inbiten filosofisk relativist. Men vad har det med saken att göra?
Citera
2015-04-25, 16:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Eventuell???

Kom nu till punkt. Du börjar närma dig "goddag ... yxskaft".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in