2015-04-25, 02:22
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Nu påstår jag inte att SD skulle vara något extremistparti, men varför skulle ett parti på 20% in kunna vara det för? Det är klart dom kan.

Det är lite godtyckligt vad man kallar för ett "extremistparti", då det givetvis helt hänger på hur man definierar begreppet "extremist".

Jag skulle definitivt hävda att Sjuklövern är ett extremistparti, trots att de erhöll 87% av rösterna i förra valet, då deras politik inom de flesta samhällsområden är helt världsunik, i första hand för att alla andra länder ser den som helt destruktiv och samhällsskadlig (samt likaså en stor del av jordens befolkning, inklusive mig själv trots att jag bor i Sverige) och skulle aldrig bedriva samma politik, samt uppenbarligen känner även Sjuklövern och dess lojala etablissemang sig tvingade till att ljuga inför befolkningen kring varför de bedriver den politik de gör, samt inte minst ljuga kring dess konsekvenser, både de som redan har uppstått och de som kommer att ske. Ovanpå det kommer den enorma statspropagan för att vilseleda medborgarna kring den förda politiken, samt en lång rad repressalier mot kritiker. Om man måste oavbrutet ljuga kring vad det är man gör, ljuga om varför man gör det och ljuga om vad resultatet av det kommer att bli, så ligger det nära till hands att utgå ifrån att man är på det klara med att sanningen kring det man sysslar med inte kommer att mottas positivt av de flesta människor. Speciellt när man känner sig tvingad att använda (mer eller mindre) våld och maktutövning för att omedelbart tysta alla kritiker, som om de alla vore på väg att avslöja något väldigt komprometter om en när som helst.

Men samtidigt hörde jag länge många regimlojala svenskar just försöka avkreditera SD genom att referera till att "alla partier" (Sjuklövern, den svenska enpartistaten) och hela det svenska etablissemanget är emot dem för att de är så extrema. Rent logiskt innebär det att de flesta länder på jorden tydligen är ännu mer extrema än SD inom dessa områden, då SD ligger emellan Sjuklöverns och dessa andra länders politik, men jag har aldrig hört någon regimlojal svensk hävda rakt ut att alla andra jordens länder är mer eller mindre "nazister". I vilket fall blir det helt motsatta ståndpunkter till vad som är ett "extremistparti" förutsatt om man har Sverige som referensram, eller om man istället använder alla EU-länder, alla europeiska länder, alla västerländska länder, alla i-länder eller alla andra jordens länder som referensram när man talar om vilka som är extremister.

Personligen anser jag att Sjuklövern och en stor del av svenska befolkningen är de världsledande extremisterna, medan SD och många andra svenska regimkritiker är åtminstone ett snäpp mer normala, då jag använder just den senare referensramen. Jag tycker själv att det blir väldigt märkligt att endast använda det egna landet, speciellt ett toppstyrt och föga demokratiskt land utan yttrandefrihet, som referensram för vad som är normal styrning av ett land. Trots allt vill svenskar ofta även tjata och moralisera andra länder, men hur skulle det vara möjligt med den skeva världsbilden? Utifrån den referensramen så är ju t.ex. alla andra i Nordkorea extremister, utom just regimen och de (åtminstone utåt sett) regimlojala och regimtroende...
2015-04-25, 09:43
Medlem
Skrivhunds avatar
Alltså 19,5% är ju smått fantastiskt. Visst hade man sina aningar efter valet 2010 att det skulle gå fort framåt, men kanske inte så här fort. Åtminstone jag trodde att det skulle ta längre tid för det indoktrinerade vänsterfolket i det här landet att inse allvaret. I den här takten så är man om Moderaterna inom en snar framtid och är Sveriges näst största parti.
2015-04-25, 09:51
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrivhund
Alltså 19,5% är ju smått fantastiskt. Visst hade man sina aningar efter valet 2010 att det skulle gå fort framåt, men kanske inte så här fort. Åtminstone jag trodde att det skulle ta längre tid för det indoktrinerade vänsterfolket i det här landet att inse allvaret. I den här takten så är man om Moderaterna inom en snar framtid och är Sveriges näst största parti.

Ja, en smått fantastisk siffra av träffsäkra Yougov. Samtidigt finns en viss besvikelse att inte alliansens flaggskepp M har störtdykt efter sin 8 år långa svekpolitik som krönts med DÖ. Det verkar dock mullra ordentligt i M-leden allteftersom DÖ fortgår och vi har förhoppningsvis ett kommande ras om M fortsätter att kröka rygg för Löfven, MP och V. Kanske uppger många att de röstar M i opinionsundersökningar medan man i hjärtat redan vänt dem ryggen.

Jag tror SD kan komma att plocka rejält med röster även från S äldre garde då SD är stora exempelvis inom LO. Sveriges förvandling på 10 - 15 år måste svida i medvetandet på den mest inbitna gråsosse.
2015-04-25, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrivhund
Mina aningar också. Många sosseväljare som trodde att Löfven skulle ta tag i problemen och införa en ansvarsfull invandringspolitik. Nu börjar man märka att så inte är fallet.
När dessutom allianspartierna gick med på DÖ så är det många som strömmar över till SD även därifrån.
Och många fler lär det bli som går över till SD.

Märkligt att inget 7k parti reagerar utan fortsätter köra på med huvudet i sanden trots att partierna blöder väljare till SD och faktiskt riskerar att utplånas.
Senast redigerad av Milton-E 2015-04-25 kl. 10:06.
2015-04-25, 10:12
Medlem
Skrivhunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Ja, en smått fantastisk siffra av träffsäkra Yougov. Samtidigt finns en viss besvikelse att inte alliansens flaggskepp M har störtdykt efter sin 8 år långa svekpolitik som krönts med DÖ. Det verkar dock mullra ordentligt i M-leden allteftersom DÖ fortgår och vi har förhoppningsvis ett kommande ras om M fortsätter att kröka rygg för Löfven, MP och V. Kanske uppger många att de röstar M i opinionsundersökningar medan man i hjärtat redan vänt dem ryggen.

Jag tror SD kan komma att plocka rejält med röster även från S äldre garde då SD är stora exempelvis inom LO. Sveriges förvandling på 10 - 15 år måste svida i medvetandet på den mest inbitna gråsosse.

Jag tror verkligen att du är någonting på spåret här.

Droppen som fick bägaren att rinna över för många moderater bör ha varit DÖ, vilket nu visar sig i opinionsundersökningarna. Förhoppningsvis inte med hela sin fulla kraft utan att det finns mer att ta av ju närmre ett val man kommer.

Sen att det finns riktiga gråsossar som numera röstar SD kan jag personligen intyga. Känner åtminstone en handfull 70-talister som alltid röstat S fram till ungefär 2010. Nu är det Sverigedemokraterna för hela slanten. Vad det beror på? Tja, någon gång inser även dom det inhumana i den invandringspolitik det här landet för.
2015-04-25, 10:20
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Modellen för SD och de övriga partierna är nu uppdaterad med dagens Yougov.

Alla Yougov-resultat låg inom de tidigare predikterade intervallen.

Vill bara tacka för din insats i tråden! Grymt arbete med din modell, även om jag inte förstår alla matematiska beräkningar så verkar den logisk
2015-04-25, 10:45
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampus97
Det låter mer rimligt ja :P

Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
13.8 procent och INTE 13.8 procentenheter således:

19.5 + 13.8 x 31 + 8 x 25.3 = 25.8 % (inte %-enheter)

Nej. Fortfarande fel.

Opinionsiffran på 19,5% är resultatet av väljarströmmen från S och M plus småpartierna.
2015-04-25, 10:54
Medlem
Mac-Arthurs avatar
FranzLisztBlevEj75:s insatser

Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Vill bara tacka för din insats i tråden! Grymt arbete med din modell, även om jag inte förstår alla matematiska beräkningar så verkar den logisk

Instämmer!
2015-04-25, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Bara så du vet så förstår antagligen ingen här vad du skriver när du går in på djupet så där, är säker med 95% konfidens på det. Om du ska skriva det där så får du göra det mycket lättare.

Antagligen så använder de ett stratifiera urval så som man ska göra undersökningar med. 1936 är dessutom ett stort antal jämfört med standard på n = ~1000.

Med p menar du väl sannolikhet men hänger inte riktigt med där.

Keep it simple.

Trams! Jag kan hålla med om att alla kanske inte förstår vad han pratar om men att han beskriver beräkningarna inger ju förtroende för hans modell. För en icke insatt kanske det räcker med fräsiga grafer. Men för oss som också läst statistik är det av yttersta intresse hur modellen är skapad. De som inte förstår spelar det ju ändå ingen roll för.

Ontopic: Jag känner en uppriktig frustration att t.ex. Sifo får hålla på som de gör. Blir förbannad varje gång jag hör en klåpare på valfri buss eller fikarum som resonerar om att SD backar. Precis som Crispy skriver så skiter de totalt i att leverera korrekta siffror, varför ska de förändra sin produkt när den säljer som smör? De hade lika gärna kunnat slumpa väljarstödet och spara in pengarna som det kostar att genomföra intervjuerna, finns ändå ingen verklighetsanknytning.
2015-04-25, 12:38
Medlem
longbow4ys avatar
Sifos:s siffror är nog inte slumpade fram. De är antagligen beräknade mycket noga.
Men med andra ingångsparametrar än vad som är vanligt i OU då resultaten har helt andra syften.
2015-04-25, 13:14
Medlem
RingRing2014s avatar
19,5 väldigt starkt! Den sverigevänliga folkrörelsen är stor, bred och kokar av liv och kraft! Underbart.

Som sagt, det blev att SD nosade ordentligt på 20%-strecket denna månad.

Ni som läste Metros papperstidning igår, kunde läsarna tydligt se detta rekord? Fanns något på framsidan?

Trevlig helg, heja Sverige!
Senast redigerad av RingRing2014 2015-04-25 kl. 13:19.
2015-04-25, 13:38
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe

Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
FranzLisztBlevEj75:s insatser

Instämmer!

Tackar, tackar!

Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Modellen för SD och de övriga partierna är nu uppdaterad med dagens Yougov.

Alla Yougov-resultat låg inom de tidigare predikterade intervallen.

Ny uppdatering med FP och FI inkluderade!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in