2015-04-24, 22:21
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampus97
Det här med att SD har ett max skulle kunna vara 19,5 + "Av de som röstade på Moderaterna vid valet i höstas uppger 13,8 procent att de i dag skulle rösta på SD och bland de som röstade på Socialdemokraterna uppger 8 procent samma sak."

Alltså 19,5+13,8+8 = 41,3%-enheter. Det ser ljust ut

13.8 procent och INTE 13.8 procentenheter således:

19.5 + 13.8 x 31 + 8 x 25.3 = 25.8 % (inte %-enheter)
2015-04-24, 22:28
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Ett förslag till vår stjärnstatistiker eller annan statistiker i tråden: Vi tror väl de flesta av oss att opinionsmätningarna ligger närmare sanningen idag än de gjorde före valet. Men ett mysterium återstår för mig.

Ett så stort parti som SD borde ibland öka med mer än 2 procentenheter i en enskild mätning, pga rent brus, men detta ser man nästan aldrig. Det är en fin, jämn ökning månad för månad. Min teori är att man är rädda för negativa mediareaktioner och därför filtrerar bort sådana ökningar.

Detta borde vara möjligt att bevisa med statistiska metoder. Finns det någon brusreduktion på just SD:s siffror? Om man gör en sådan undersökning så bör man plocka bort Sentio, för där finns det helt uppenbart ingen brusreduktion. SD hoppar upp och ner i Sentio med ibland rätt så våldsamma förändringar.
Stora talens lag.

Bruset blir mindre ju större sample du använder
2015-04-24, 22:42
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Diskussionen innan skedde "med ord". Svårt att bli konkret utan att riskera att komplicera det hela, men point taken.
Okej jag missade den tidigare.

Citat:
Det är ju detta som är intressant. Hade de gjort det borde de ju rapportera bättre felmarginaler än de för ett rakt slumpmässigt urval. Kolla på SCB's PSU tex. Dom är nog så state-of-the-art man kan bli på precision (eftersom deras noggrannhet för SD däremot suger, så betyder detta i praktiken att de är helt säkra på att de har fel..) och dom kommer ner i nästan halva intervallen jämfört med formlerna ovan.

Många OI ligger för övrigt faktiskt uppåt 1500-2000, även om kanske runt hälften ligger runt 1000.
Jag har faktiskt ingen koll på hur de gör sina undersökningar och vad de har för felmarginaler jämfört med andra institut. Du kanske skulle testa och maila dem? Kunde bli intressant.
2015-04-24, 22:53
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
19,5%! Gissade för 3 mån sedan på 20% i enstaka OU efter sommaren. För 1 mån sedan redan innan sommaren. Ser ut som jag kan få rätt.

Tack övriga partier samt msm. Ibland undrar jag om de gör som de gör med flit.
För att bli riksdagspolitiker måste man ha någon form av intelligens och att då slå skallen i väggen konstant blir svårt att ta på allvar.
Är det rent utav så att topparna insett att det måste bli så här eller så går Sverige under. Och att vända 180 gr offentligt går inte för då är man garanterat utan sin feta lön och på detta sätt så kanske man får behålla den men ändå ha något form av samvete kvar.

Tror att det redan i år kan bli en stabilissation runt 19-20% i OU.
När detta skett så kommer vi få se några starka namn hoppa över till SD.
Bra vore en allmänt erkänt duktig ekonom eller 2 som tillskott.

När faller DÖ ihop, vid 25 i enstaka och 21 i snitt?
Jag tror det kan ske något tidigare än så t.o.m.

Snälla Mattias, kör ihop med Jimmie som många av oss här önskade redan i höstas. Det funkar!

Skål!
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2015-04-24 kl. 22:56.
2015-04-24, 23:20
Medlem
Enok1Halvars avatar
Stor talang
https://www.youtube.com/watch?v=43Ni8djt8hE
Hur fan kan vi ha en stasiminister som denna?
Vad blir valstödet 2018 ?
19-22%
sjukt att se att de övriga väljer hellre att Sverige går under än väljer ta "debatten"
2015-04-24, 23:32
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enok1Halvar
Stor talang
https://www.youtube.com/watch?v=43Ni8djt8hE
Hur fan kan vi ha en stasiminister som denna?
Vad blir valstödet 2018 ?
19-22%
sjukt att se att de övriga väljer hellre att Sverige går under än väljer ta "debatten"
Om inget mkt omvälvande händer som ett nytt luciabeslut (dvs mkt osannolikt) och det inte blir ett extra val innan 2018 så räkna med 23-25%.
2015-04-24, 23:32
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Lysande men glömde du FP där eller kommer den senare?

Skulle vara utmärkt med en site där dessa grafer presenteras tillsammans med lite förklaringar om modellen som ligger bakom. status.st kanske?

FP och FI kommer senare. Ska uppdatera dokumentet med förklaringar vid tillfälle, bra synpunkt! Alla partiers kurvor samlade i en graf samt lite statistik på OIs alla felfaktorer skulle kunna vara kul också.

Får undersöka möjligheterna att fixa en egen site för detta också.
2015-04-25, 00:05
Medlem
Hampus97s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
13.8 procent och INTE 13.8 procentenheter således:

19.5 + 13.8 x 31 + 8 x 25.3 = 25.8 % (inte %-enheter)

Det låter mer rimligt ja :P
2015-04-25, 00:06
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Modellen för SD och de övriga partierna är nu uppdaterad med dagens Yougov.

Alla Yougov-resultat låg inom de tidigare predikterade intervallen.
2015-04-25, 00:54
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerrysModevisning
Att stigmatiseringen av SD lever kvar är otroligt eftersom det blir allt mer uppenbart att SD inom några år troligtvis är Sveriges största parti så länge inte S eller M adopterar partiets invandringspolitik.

Skåne går i bräschen som inom kort troligtvis har Sverigedemokraterna som största parti. Adderar man ihop SDs röster i alla tre Skånska valdistrikt ser man att partiet redan i senaste valet fick 19%. Har Skåne fortsatt att följa övriga Sveriges mönster kan man modest uppskatta SDs skånska väljarbas idag till runt 24%.

Hur länge stigmat sitter i är svårt att gissa, men det kan sitta i högt upp i procenttalen. Minns du Lunarstorm som 90 % av Sveriges ungdomar och unga vuxna använde varje vecka för tio år sedan? Jag lovar dig, endast en eller två personer i denna tråd hade någonsin en profil där, och de en eller två som hade en profil var aldrig aktiva
2015-04-25, 00:56
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadScientist
Jäääävlar vilka fina siffror! Perfekt att inleda helgen med! Detta och att EU vill ta krafttag mot båtafrikanerna.
Kul att regimtrogna Sifo samtidigt hävdar att SD backar och MP stormar fram.

Jag har för mig det var runt 2010 (innan valet?) som diverse experter sa att SD hade nått sitt tak och fortsatte växa i OUs därför att Svensson var på semester och underförstått så var andelen arbetslösa män som svarade extra hög i och med det. Regimmedia i ett nötskal...

Jag sa för några månader sedan att SD skulle komma över 20%-spärren i maj. Verkar som att jag kommer få rätt
Grattis, du kommer förmodlige att få rätt!

Själv satsar jag på +20% innan sommaren!
2015-04-25, 01:31
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Modellen för SD och de övriga partierna är nu uppdaterad med dagens Yougov.

Alla Yougov-resultat låg inom de tidigare predikterade intervallen.

Mod förlåt mig men en kort kommentar om de övriga är ändå relevant i förhållandet till SD´s rekord.
Herre gud vad illa för S och MP enligt FranzListBlevEj75´s modell. De måste ju ha panik.

Tack "Franz osv" för dina modeller.

Nivovic och andra. MSM är förkortning av "main stream media". Dvs SVT, SR, TV4, Expressen, Aftonbladet framför allt.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2015-04-25 kl. 01:36.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in