Citat:
Det är lite godtyckligt vad man kallar för ett "extremistparti", då det givetvis helt hänger på hur man definierar begreppet "extremist".
Jag skulle definitivt hävda att Sjuklövern är ett extremistparti, trots att de erhöll 87% av rösterna i förra valet, då deras politik inom de flesta samhällsområden är helt världsunik, i första hand för att alla andra länder ser den som helt destruktiv och samhällsskadlig (samt likaså en stor del av jordens befolkning, inklusive mig själv trots att jag bor i Sverige) och skulle aldrig bedriva samma politik, samt uppenbarligen känner även Sjuklövern och dess lojala etablissemang sig tvingade till att ljuga inför befolkningen kring varför de bedriver den politik de gör, samt inte minst ljuga kring dess konsekvenser, både de som redan har uppstått och de som kommer att ske. Ovanpå det kommer den enorma statspropagan för att vilseleda medborgarna kring den förda politiken, samt en lång rad repressalier mot kritiker. Om man måste oavbrutet ljuga kring vad det är man gör, ljuga om varför man gör det och ljuga om vad resultatet av det kommer att bli, så ligger det nära till hands att utgå ifrån att man är på det klara med att sanningen kring det man sysslar med inte kommer att mottas positivt av de flesta människor. Speciellt när man känner sig tvingad att använda (mer eller mindre) våld och maktutövning för att omedelbart tysta alla kritiker, som om de alla vore på väg att avslöja något väldigt komprometter om en när som helst.
Men samtidigt hörde jag länge många regimlojala svenskar just försöka avkreditera SD genom att referera till att "alla partier" (Sjuklövern, den svenska enpartistaten) och hela det svenska etablissemanget är emot dem för att de är så extrema. Rent logiskt innebär det att de flesta länder på jorden tydligen är ännu mer extrema än SD inom dessa områden, då SD ligger emellan Sjuklöverns och dessa andra länders politik, men jag har aldrig hört någon regimlojal svensk hävda rakt ut att alla andra jordens länder är mer eller mindre "nazister". I vilket fall blir det helt motsatta ståndpunkter till vad som är ett "extremistparti" förutsatt om man har Sverige som referensram, eller om man istället använder alla EU-länder, alla europeiska länder, alla västerländska länder, alla i-länder eller alla andra jordens länder som referensram när man talar om vilka som är extremister.
Personligen anser jag att Sjuklövern och en stor del av svenska befolkningen är de världsledande extremisterna, medan SD och många andra svenska regimkritiker är åtminstone ett snäpp mer normala, då jag använder just den senare referensramen. Jag tycker själv att det blir väldigt märkligt att endast använda det egna landet, speciellt ett toppstyrt och föga demokratiskt land utan yttrandefrihet, som referensram för vad som är normal styrning av ett land. Trots allt vill svenskar ofta även tjata och moralisera andra länder, men hur skulle det vara möjligt med den skeva världsbilden? Utifrån den referensramen så är ju t.ex. alla andra i Nordkorea extremister, utom just regimen och de (åtminstone utåt sett) regimlojala och regimtroende...