Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-25, 14:03
  #28933
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Ny uppdatering med FP och FI inkluderade!

Ställer mig i kön för gratulanter.

Men en liten grej:
Skalan för procenten är olika för olika partier och det, hör och häpna, visar därför vid första ögonkastet en mindre ökning för SD än vad det faktiskt är jämfört med de andra partierna.

Sätt samma skala på Y axeln så blir det ännu bättre.
2015-04-25, 14:08
  #28934
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Modellen för SD och de övriga partierna är nu uppdaterad med dagens Yougov.

Alla Yougov-resultat låg inom de tidigare predikterade intervallen.


Mycket snyggt och välgjort. Tackar för länken.
2015-04-25, 14:11
  #28935
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Ja, en smått fantastisk siffra av träffsäkra Yougov. Samtidigt finns en viss besvikelse att inte alliansens flaggskepp M har störtdykt efter sin 8 år långa svekpolitik som krönts med DÖ. Det verkar dock mullra ordentligt i M-leden allteftersom DÖ fortgår och vi har förhoppningsvis ett kommande ras om M fortsätter att kröka rygg för Löfven, MP och V. Kanske uppger många att de röstar M i opinionsundersökningar medan man i hjärtat redan vänt dem ryggen.

Jag tror SD kan komma att plocka rejält med röster även från S äldre garde då SD är stora exempelvis inom LO. Sveriges förvandling på 10 - 15 år måste svida i medvetandet på den mest inbitna gråsosse.


Jepp, fr a tror jag man kan ta många kvinnliga LO-medlemmar från S. Det är säkert därför som SD avsiktligt går mot mitten och har en mjukare medial framtoning.
2015-04-25, 14:14
  #28936
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Sifos:s siffror är nog inte slumpade fram. De är antagligen beräknade mycket noga.
Men med andra ingångsparametrar än vad som är vanligt i OU då resultaten har helt andra syften.


Att sifo har avvikande siffror är tydligt. Men ändå, sifo är ju gammalt och etablerat, det borde vara rädda om sitt förtroende. Man kan inte leverera tokresultat hur länge som helst utan att tappa i trovärdighet.
Vilka ligger bakom Sifo numera?
2015-04-25, 14:29
  #28937
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Tackar, tackar!



Ny uppdatering med FP och FI inkluderade!

Jag ställer mig oreserverat också i hyllningskören. Tack för engagemanget! Grymt intressant.



Citat:
Ursprungligen postat av allahiansen
Trams! Jag kan hålla med om att alla kanske inte förstår vad han pratar om men att han beskriver beräkningarna inger ju förtroende för hans modell. För en icke insatt kanske det räcker med fräsiga grafer. Men för oss som också läst statistik är det av yttersta intresse hur modellen är skapad. De som inte förstår spelar det ju ändå ingen roll för.

Ontopic: Jag känner en uppriktig frustration att t.ex. Sifo får hålla på som de gör. Blir förbannad varje gång jag hör en klåpare på valfri buss eller fikarum som resonerar om att SD backar. Precis som Crispy skriver så skiter de totalt i att leverera korrekta siffror, varför ska de förändra sin produkt när den säljer som smör? De hade lika gärna kunnat slumpa väljarstödet och spara in pengarna som det kostar att genomföra intervjuerna, finns ändå ingen verklighetsanknytning.

Där är jag. Ingen djup kunskap i ämnet statistik, men inte sällan klara man upptäcka en bluff när man ser en.


Strunta i Sifo. Strunta i alla utom Sentio och kanske med tiden Yougov. Finns det fler att eventuellt ta hänsyn till?

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Rejdars modeller hade nog visat siffror under noll procent för SD just nu.

aka "Rejdar goes Ingves".
2015-04-25, 15:40
  #28938
Moderator
TheLuckys avatar
Diskussion om medlemmar i tråden är off topic. Inlägg raderade

/Mod
2015-04-25, 16:32
  #28939
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allahiansen
Trams! Jag kan hålla med om att alla kanske inte förstår vad han pratar om men att han beskriver beräkningarna inger ju förtroende för hans modell. För en icke insatt kanske det räcker med fräsiga grafer. Men för oss som också läst statistik är det av yttersta intresse hur modellen är skapad. De som inte förstår spelar det ju ändå ingen roll för.

Ontopic: Jag känner en uppriktig frustration att t.ex. Sifo får hålla på som de gör. Blir förbannad varje gång jag hör en klåpare på valfri buss eller fikarum som resonerar om att SD backar. Precis som Crispy skriver så skiter de totalt i att leverera korrekta siffror, varför ska de förändra sin produkt när den säljer som smör? De hade lika gärna kunnat slumpa väljarstödet och spara in pengarna som det kostar att genomföra intervjuerna, finns ändå ingen verklighetsanknytning.
Det är inte trams bara för att du förstår lite, grabben. Jag missade att det var en diskussion innan och det var därför jag skrev som jag skrev.
2015-04-25, 16:38
  #28940
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Ställer mig i kön för gratulanter.

Men en liten grej:
Skalan för procenten är olika för olika partier och det, hör och häpna, visar därför vid första ögonkastet en mindre ökning för SD än vad det faktiskt är jämfört med de andra partierna.

Sätt samma skala på Y axeln så blir det ännu bättre.

Bra på synpunkt på skalorna. Det du beskriver var faktiskt min första ansats. Nackdelen med samma skala (eller iaf samma storlek på y-omfånget) är att graferna för de små partierna blir onödigt tomma och det blir svårt att se detaljerna med alla enskilda mätningar osv. Jag siktar istället på att lägga till en gemensam graf med alla kurvor samtidigt först, där jämförelsen blir rättvisande. På så sätt kan man få det bästa av båda världar.
2015-04-25, 17:01
  #28941
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Ni som läste Metros papperstidning igår, kunde läsarna tydligt se detta rekord? Fanns något på framsidan?
Jag läste Metro igår på banken. Om jag vill minnas rätt så nämndes det på första sidan, men fokus låg på någon annan artikel i tidningen. Fokus i rubriken låg på Löfvens ras.

Artikeln om opinionen var på sida 2, med text som tog upp halva sidan. SD:s framgångar nämndes bara i en mening i förbifarten. All annan text gick till att bygga narrativet om att S sjunker och att alla anda partier står och stampar.

EDIT: Här är artikeln för er som vill läsa själva: YouGov: S tappar - Sämsta resultatet sedan valet
2015-04-25, 17:22
  #28942
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Mina aningar också. Många sosseväljare som trodde att Löfven skulle ta tag i problemen och införa en ansvarsfull invandringspolitik. Nu börjar man märka att så inte är fallet.
När dessutom allianspartierna gick med på DÖ så är det många som strömmar över till SD även därifrån.
Och många fler lär det bli som går över till SD.

Märkligt att inget 7k parti reagerar utan fortsätter köra på med huvudet i sanden trots att partierna blöder väljare till SD och faktiskt riskerar att utplånas.

De byter partiledare i stället. "That will do the trick" hoppas de! Snart går folkpartiet ner sig genom att byta ut Björklund mot den mycket mer avskyvärda Birgitta Ohlsson.

För Sd ser det ut som ännu en fördubbling är på gång i valet 2018.
År 2002 76 300 röster hade funnit det rätta partiet och jag var en av dem.
År 2006 162 463 röster, ökning 212%
År 2010 339 610 röster, ökning 209%
År 2014 801 178 röster, ökning 236%

Prognos för år 2018, 1 700 000 röster, ökning 212%. Det blir ca 26,15% av antalet röstberättigade om 6 500 000 går till valurnorna.

Det borde innebära att moderaterna passerats med hästlängder även sossarna måste förlorat en del så man kan nog anta att Sd då är STÖRSTA PARTI!
2015-04-25, 17:49
  #28943
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Sifos:s siffror är nog inte slumpade fram. De är antagligen beräknade mycket noga.
Men med andra ingångsparametrar än vad som är vanligt i OU då resultaten har helt andra syften.



Intressanta formuleringar!

Slumpat fram? Uteslutet!

Beräknat? Självklart är "beräkningen" inte grundad på vetenskaplig statistisk vetande - utan har givetvis helt andra syften!

SiFO är helt enkelt ett skojarinstitut med målsättningar att manipulera opinionen - särskilt beträffande SD!
2015-04-25, 18:00
  #28944
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Om n personer väljs med slumpmässigt urval (exakt så jobbar förstås inte alla OI) och att det verkliga stödet för att rösta på ett visst parti är p, så kommer antalet tillfrågade som stöder detta parti, X, att vara binomial(n,p)-fördelat. Om np(1-p)>10 är det ok att approximera med normalfördelningen N(np,Sqrt[np(1-p)]).

Den förväntade andelen som stöder partiet är då E[X/n] = np/n = p. Variansen för andelen blir Var[X/n]= np(1-p)/(n^2) = p(1-p)/n.

Ett 95%-igt konfidensintervall för andelen X/n (dvs ett intervall runt realiseringar av X/n som täcker p 95% av gångerna) ges av +-1.96 Sqrt[p(1-p)/n].

Det absoluta "svajandet" växer alltså som roten ur p för små partier, och har sitt max för partier på 50%.

Däremot så är det förstås så att det relativa "svajandet", 1.96 Sqrt[p(1-p)/n]/p, minskar som roten ut p (för små partier).

Long story short, alla har rätt..


Efter vad jag kan begripa så stämmer denna beräkningsmodell till punkt & pricka. Mycket intressant på min ära! Frasse har fått mig att öppna ögonen för konstiga tecken på min skrivbräda som jag aldrig tillförne reflekterat över! Tack . Må du en dag fylla 75½!

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback