Citat:
Ursprungligen postat av
fuckuto
.
Så ditt tidigare svar liknade mer ett "goddag yxskaft" svar. När jag försöker diskutera Ukrainska gruvarbetarnas rätt att demonstrera för arbete och en lön att leva på, inflationen senaste året var över 45% och arbetslösheten ökar dessutom markant bland dem, då börjar du blanda ihop deras intressen med en oligark. Det är kanske som jag tidigare skrev att det bästa vore att man förstatliga gruvorna så jobbarna har rätt att demonstrera utan att misstänkliggöras för sina avsikter. Det är väl bara att plocka av oligarken hans tillgångar och överföra dem till folket och börja förhandla direkt med gruvarbetarna!
...
Edit: Du lämnade aldrig några källor till dittt svammel i post 8647 som jag bad om.
Vad är det du inte förstår? Achmetov avlönar kanske 300000 människor, de flesta av dem i Donbass. Han äger praktiskt taget del av en hel region! 100-tals företag inklusive stålverk, kolgruvor, kemiska fabriker, kraftverk, men även fotbollsklubben Shaktar Donetsk, banker, försäkringsbolag, olika media.
När det gäller rysk och ukrainsk politik har många demonstrationer och yttringar ofta varit uttryck för oligarkers intressen, särskilt vanligt är det i Donbass. Folk bussas, betalas med lön för att demonstrera. Oligarker köper upp och använder partier som plattformar för sina intressen. I parlamentet sitter de tillsammans med sina lojala ledamöter och där är de immuna mot domstolar. Skillnaden mellan Ukraina och Ryssland är att i Ukraina finns en demokrati/oligarki (oligarkklaner, oligarker är splittrade), till skillnad från Ryssland där man har KGB/oligarki.
"Det är väl bara att plocka av oligarken hans tillgångar och överföra dem till folket och börja förhandla direkt med gruvarbetarna!"
Det var något av det mest naiva jag hört. Då Achmetov betalar allt från domstolar till polis till parlamentsledamöter till gruvarbetare till egen milis så är det inte så enkelt.
http://www.unian.info/politics/1071041-mp-reveals-akhmetovs-involvement-in-organizing-miners-protests.html
https://www.kyivpost.com/content/kyiv-post-plus/akhmetov-accused-of-blackmailing-the-state-by-staging-kyiv-miner-strike-387064.html
Achmetov ligger bakom gruvarbetardemonstrationen.
Det vore väl verkligen konstigt om Ukraina skulle betala gruvarbetarna, när Achmetov finansierade både Regionpartiet, finansierade Yanukovych klanen som drog med massa pengar, sedan delaktig i separatism. Allting detta har kostat Ukraina pengar vilket är grundorsak till både valutans försvagning och inflation.. Achmetov borde ge dem av sina pengar naturligtvis om de skulle kompenseras för något.
"Taking advantage of its monopoly position, Rinat Akhmetov may dictate almost any price [his company’s] products, which affects the final price of electricity. [But] Akhmetov has large foreign currency loans. The dollar exchange rate is growing. It is growing not only for DTEK, but for the miners who extract coal in the mines of DTEK"
"Seeing the approach of default, the managers of Akhmetov include losses on loans into the cost of coal and imposed on the state a new price, without a moment's thought about the salaries of the miners. And when the state refuses to accept the new price, DTEK brings thousands of miners onto the streets protesting against the bankruptcy industry and demanding the resignation of the energy minister"
Akhmetov has two goals:
"The first goal is short-term - to buy time to restructure the debts of DTEK, including at state expense. The second one is more important - to maintain a monopoly position in the energy market and to prevent the revision of the tariff for energy"
http://www.unian.info/politics/1071041-mp-reveals-akhmetovs-involvement-in-organizing-miners-protests.html