Citat:
Ja kan man tänka sig ukrainska gruvarbetarna intresse sammanfaller med ägarens. Så är det aldrig i i väst eller öst där jublar gruvarbetarna när de förlorar sina arbeten eller får sina löner urholkade. http://www.bloombergview.com/articles/2015-04-24/ukraine-s-president-takes-on-its-richest-man
Strejk pga av att Achmetov är i konflikt med Poroshenko naturligtvis. Achmetov organiserar "gruvarbetarstrejken". De är Achmetovs anställda. DTEK som ingår i Achmetovs konglomerat System Management Capital, handlar med energi och är monopolisten inom kol. Vilket inte gillas av nya regimen av rena konkurrensskäl naturligtvis. DTEK har skulder och Achmetov försöker kompensera sig med höjda priser. Eftersom man tycker att det inte är Ukraina som ska betala Achmetovs skulder, så kan detta drabba gruvarbetarna i slutändan då Achmetov inte drar sig för utpressning. Men det är dags att ta i med hårdhandskarna mot oligarker. Den relativt lojale Kolomoisky fick veta sin plats innan.
Achmetov har mycket tillgångar kvar i Ukraina, varför han initialt försökte låtsas vara samarbetande med den nya regimen i Kyiv. Men det är en balansakt. Det blir mer och mer uppenbart vart hans lojalitet ligger, men tror ändå inte han vill han befinna sig rakt under Putin heller. Achmetov är Ukrainas absolut rikaste oligark med massor av anställda i Donbass, och som försöker samtidigt hålla business as usual i Donbass - samtidigt som separatistslöddret drar omkring. Tydligen tror alla rysstroll på tråden att Mozgovoi har inflytande...en kock utan pengar...
Så här bor Achmetov i London...Dyraste penthouselägenheten i hela London..
http://www.theguardian.com/uk/2011/apr/19/rinat-akhmetov-one-hyde-park
http://www.onehydepark.com/
Strejk pga av att Achmetov är i konflikt med Poroshenko naturligtvis. Achmetov organiserar "gruvarbetarstrejken". De är Achmetovs anställda. DTEK som ingår i Achmetovs konglomerat System Management Capital, handlar med energi och är monopolisten inom kol. Vilket inte gillas av nya regimen av rena konkurrensskäl naturligtvis. DTEK har skulder och Achmetov försöker kompensera sig med höjda priser. Eftersom man tycker att det inte är Ukraina som ska betala Achmetovs skulder, så kan detta drabba gruvarbetarna i slutändan då Achmetov inte drar sig för utpressning. Men det är dags att ta i med hårdhandskarna mot oligarker. Den relativt lojale Kolomoisky fick veta sin plats innan.
Achmetov har mycket tillgångar kvar i Ukraina, varför han initialt försökte låtsas vara samarbetande med den nya regimen i Kyiv. Men det är en balansakt. Det blir mer och mer uppenbart vart hans lojalitet ligger, men tror ändå inte han vill han befinna sig rakt under Putin heller. Achmetov är Ukrainas absolut rikaste oligark med massor av anställda i Donbass, och som försöker samtidigt hålla business as usual i Donbass - samtidigt som separatistslöddret drar omkring. Tydligen tror alla rysstroll på tråden att Mozgovoi har inflytande...en kock utan pengar...
Så här bor Achmetov i London...Dyraste penthouselägenheten i hela London..
http://www.theguardian.com/uk/2011/apr/19/rinat-akhmetov-one-hyde-park
http://www.onehydepark.com/
I Polen är gruvorna fortfarande statligt ägda, där:
"POLAND'S combative coal miners have struck fear into governments dating all the way back to communist times. Now Ewa Kopacz, the country's new prime minister, faces fierce union protests over her bold rescue programme for the industry. The plan aims to save the sector from bankruptcy."
http://www.economist.com/news/europe/21639232-striking-contrast-polands-coal-industry
Kanske bör Ukraina göra som Polen se till att gruvorna hamnar i statlig ägo så att gruvarbetarna kan tillerkännas den mänskliga rättigheten att få protestera och göra sin röst hörd. utan misstänkliggörande från vissa.
__________________
Senast redigerad av fuckuto 2015-04-24 kl. 19:49.
Senast redigerad av fuckuto 2015-04-24 kl. 19:49.