2015-04-25, 11:46
  #8569
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Har din någon källa för ditt skitsnack?

Jag märker att du inte bemöter det jag skrev utan försöker endast skitsnacka bort det hela?

Poroshenko demonopoliserar energisektorn. Detta är ett mycket viktigt steg i slaget mot oligarker, då energisektorn är främsta källan till deras rikedom. Det är ett logiskt steg i återuppbyggandet av ett normalt Ukraina efter Yanukovych årens korrumperade rofferi. Detta under politisk press och också utifrån tex från IMF. Notera att Poroshenko själv inte är part i energisektorn. Han äger en tv-kanal och industrier, chokladfabriker exemeplvis.

Först ut i konflikt mot lojale Kolomoisky, stor delägare i statliga oljebolaget UkrTransNafta, som sen fick avgå som guvernör. Nu i konflikt med Achmetov, som jag nämnde tidigare har ett kolmonopol i DTEK. Ser denna utveckling som enbart bra. Du nämnde förstatligande av gruvor i Polen. Åtminstone är ägande i oligarkform inte så lyckat eller hur? Gruvarbetardemonstranterna är fortfarande bara ditkommenderade av Achmetov.
http://www.unian.info/politics/1071041-mp-reveals-akhmetovs-involvement-in-organizing-miners-protests.html
https://www.kyivpost.com/content/kyiv-post-plus/akhmetov-accused-of-blackmailing-the-state-by-staging-kyiv-miner-strike-387064.html

Om Poroshenko vs Kolomoisky och Achmetov i energisektorn:
http://www.euractiv.com/sections/europes-east/kyiv-challenges-oligarchs-grip-energy-sector-313591
http://www.reuters.com/article/2015/03/25/us-ukraine-crisis-oligarch-idUSKBN0ML0CG20150325

http://www.bloombergview.com/articles/2015-04-24/ukraine-s-president-takes-on-its-richest-man
__________________
Senast redigerad av birgerkungen 2015-04-25 kl. 11:52.
2015-04-25, 12:22
  #8570
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, "att dra en ryss" kommer säkert att bli en synonym inom svenska för att "blåljuga på ett icke trovärdigt sätt, men ändå fortsätta att blåljuga".

Sedan gör ju, rysstrollen, som vanligt, sina absurda påståenden och lögner, varv på varv, på varv, precis som det ryska folket som är fångna i sitt ryska ekorrhjul.

Odessa"massakern"
Det var ett ukrainsk SU-25 markattackflygplan som "sköt den passagerarflygplanet"
Amerikanska "Blackwaters i Ukraina"
Amerikanska reguljära trupper i sydöstra Ukraina
"fascisterna i Kiev"
"kuppregeringen" i Kiev.
Ukrainsk artilleri som med flit beskjuter civila mål
osv.


Det mest absurda är ändå att rysstrollen tydligen anser att den solklart fascistiska regimen i Kreml, som dessutom stödjer och stödjer sig på högerextremister i Europa, (som t.ex. "valobservatörer", eller som nyttiga idioter i allmänhet), "för en kamp emot fascismen".

Detta alltså samtidigt som dessa rysstroll ser EU som "fascistiskt", Sverige som en "demokratur" osv.
Ja, när ryska fascister, antisemiter och nazister i ena stunden ljuger om nazister i Kiev för att i nästa mening skylla på "judarna" i Ukraina som dessa ryska nazister vill se hängda och anklagar Ukraina för krig när det är Ukraina som försvarar sig mot ett ryskt fascistlett angrepp. Det har varit så från början. Eller när de säger att Putin inte bara ska ta över Ukraina utan även till exempel Sverige för att "rädda oss från muslimerna" när inget land i Europa har så många muslimer som Ryssland.
Det är bara baklängessnack. Vad gäller Odessa är det nu bevisat tekniskt med bilder och allt vad den ryska subversiva gruppen hade planerat, hur de skulle mörda och våldta ukrainare inne i fackföreningsbyggnaden. Vi har den gravida ukrainska kvinnan som ryssarna våldtog och mördade.
2015-04-25, 14:23
  #8571
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Ja, när ryska fascister, antisemiter och nazister i ena stunden ljuger om nazister i Kiev för att i nästa mening skylla på "judarna" i Ukraina som dessa ryska nazister vill se hängda och anklagar Ukraina för krig när det är Ukraina som försvarar sig mot ett ryskt fascistlett angrepp. Det har varit så från början. Eller när de säger att Putin inte bara ska ta över Ukraina utan även till exempel Sverige för att "rädda oss från muslimerna" när inget land i Europa har så många muslimer som Ryssland.
Det är bara baklängessnack. Vad gäller Odessa är det nu bevisat tekniskt med bilder och allt vad den ryska subversiva gruppen hade planerat, hur de skulle mörda och våldta ukrainare inne i fackföreningsbyggnaden. Vi har den gravida ukrainska kvinnan som ryssarna våldtog och mördade.

Här är ett bra exempel på hur västpropagandan fungerar, kolla gärna klippet när han ifrågasätter journalistens falska påståenden...

http://www.exponerat.net/fulmedias-desinformation-om-ukrainakrisen/
2015-04-25, 16:04
  #8572
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Ja, när ryska fascister, antisemiter och nazister i ena stunden ljuger om nazister i Kiev för att i nästa mening skylla på "judarna" i Ukraina som dessa ryska nazister vill se hängda och anklagar Ukraina för krig när det är Ukraina som försvarar sig mot ett ryskt fascistlett angrepp. Det har varit så från början. Eller när de säger att Putin inte bara ska ta över Ukraina utan även till exempel Sverige för att "rädda oss från muslimerna" när inget land i Europa har så många muslimer som Ryssland.
Det är bara baklängessnack. Vad gäller Odessa är det nu bevisat tekniskt med bilder och allt vad den ryska subversiva gruppen hade planerat, hur de skulle mörda och våldta ukrainare inne i fackföreningsbyggnaden. Vi har den gravida ukrainska kvinnan som ryssarna våldtog och mördade.
Rysslands politiska förtroende är som rubel, intet värt. Vinnare i propagandakriget är ju Ukraina eftersom Poroshenko inte behöver göra särskilt mycket för att vinna respekt, det räcker med att Putin öppnar munnen så stärks Ukrainas aktier utomlands. Att flytta på Ryssland går ju inte så omvärlden får fortsätta pressa Ryssland ekonomiskt och visa vart skåpet skall stå. Ukraina som demokratiskt stat är såpass värdefull för oss att en stoppad utveckling mot väst vore förödande.
Ett blivande semestermål för oss bleka nordbor kanske.
2015-04-25, 17:57
  #8573
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerkungen
Poroshenko demonopoliserar energisektorn. Detta är ett mycket viktigt steg i slaget mot oligarker, då energisektorn är främsta källan till deras rikedom. Det är ett logiskt steg i återuppbyggandet av ett normalt Ukraina efter Yanukovych årens korrumperade rofferi. Detta under politisk press och också utifrån tex från IMF. Notera att Poroshenko själv inte är part i energisektorn. Han äger en tv-kanal och industrier, chokladfabriker exemeplvis.

Först ut i konflikt mot lojale Kolomoisky, stor delägare i statliga oljebolaget UkrTransNafta, som sen fick avgå som guvernör. Nu i konflikt med Achmetov, som jag nämnde tidigare har ett kolmonopol i DTEK. Ser denna utveckling som enbart bra. Du nämnde förstatligande av gruvor i Polen. Åtminstone är ägande i oligarkform inte så lyckat eller hur? Gruvarbetardemonstranterna är fortfarande bara ditkommenderade av Achmetov.
http://www.unian.info/politics/1071041-mp-reveals-akhmetovs-involvement-in-organizing-miners-protests.html
https://www.kyivpost.com/content/kyiv-post-plus/akhmetov-accused-of-blackmailing-the-state-by-staging-kyiv-miner-strike-387064.html

Om Poroshenko vs Kolomoisky och Achmetov i energisektorn:
http://www.euractiv.com/sections/europes-east/kyiv-challenges-oligarchs-grip-energy-sector-313591
http://www.reuters.com/article/2015/03/25/us-ukraine-crisis-oligarch-idUSKBN0ML0CG20150325

http://www.bloombergview.com/articles/2015-04-24/ukraine-s-president-takes-on-its-richest-man
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto post #8641
Ja kan man tänka sig ukrainska gruvarbetarna intresse sammanfaller med ägarens. Så är det aldrig i i väst eller öst där jublar gruvarbetarna när de förlorar sina arbeten eller får sina löner urholkade.

I Polen är gruvorna fortfarande statligt ägda, där:
"POLAND'S combative coal miners have struck fear into governments dating all the way back to communist times. Now Ewa Kopacz, the country's new prime minister, faces fierce union protests over her bold rescue programme for the industry. The plan aims to save the sector from bankruptcy."
http://www.economist.com/news/europe...-coal-industry

Kanske bör Ukraina göra som Polen se till att gruvorna hamnar i statlig ägo så att gruvarbetarna kan tillerkännas den mänskliga rättigheten att få protestera och göra sin röst hörd. utan misstänkliggörande från vissa.
.
Citat:
Det här skrev du som svar på mitt inlägg post #8647
I Donbass finns inte särskilt folkliga yttringar. Detta är en väldigt korrumperad och zombiefierad region, med rysk propaganda tv, likt Ryssland. Arbetare kommenderas med lön att demonstrera. Titushkis betalas för att demonstrera och göra provokationer. "Hyr din demonstrant". Har sett detta flera gånger förr i Ukraina. Man kan tom hyra folk som står och viftar med flaggor, såväl för reklam som till demonstrationer. Bara det att i Donbass är de så fattiga att de gör vad som helst mot pengar. Från Kommunistpartiet till Regionpartiet till "separatister" använde billig populism och alltid skylde man på Kyiv, när det i själva verket var den egna maffian och egna oligarker som stoppade på sig pengar...

Så ditt tidigare svar liknade mer ett "goddag yxskaft" svar. När jag försöker diskutera Ukrainska gruvarbetarnas rätt att demonstrera för arbete och en lön att leva på, inflationen senaste året var över 45% och arbetslösheten ökar dessutom markant bland dem, då börjar du blanda ihop deras intressen med en oligark. Det är kanske som jag tidigare skrev att det bästa vore att man förstatliga gruvorna så jobbarna har rätt att demonstrera utan att misstänkliggöras för sina avsikter. Det är väl bara att plocka av oligarken hans tillgångar och överföra dem till folket och börja förhandla direkt med gruvarbetarna!

För mig är de Ukrainska oligarkerna en gäng stortjuvar, gäller även de ryska oligarkerna som finns i Ryssland, bara så du vet.

Slutkommentar

Edit: Du lämnade aldrig några källor till dittt svammel i post 8647 som jag bad om.
__________________
Senast redigerad av fuckuto 2015-04-25 kl. 18:31.
2015-04-25, 18:58
  #8574
Medlem
KarlXllls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
.


Så ditt tidigare svar liknade mer ett "goddag yxskaft" svar. När jag försöker diskutera Ukrainska gruvarbetarnas rätt att demonstrera för arbete och en lön att leva på, inflationen senaste året var över 45% och arbetslösheten ökar dessutom markant bland dem, då börjar du blanda ihop deras intressen med en oligark. Det är kanske som jag tidigare skrev att det bästa vore att man förstatliga gruvorna så jobbarna har rätt att demonstrera utan att misstänkliggöras för sina avsikter. Det är väl bara att plocka av oligarken hans tillgångar och överföra dem till folket och börja förhandla direkt med gruvarbetarna!

Om Yanukovychs gamle oligarkvän Akhmetov, som nästan har monopol på kolbrytningen i Ukraina, betalar dåliga löner till sina arbetare, varför måste Poroschenko/regeringen gå in och subventionera oligarken så att han kan betala mer? Bara för att Yanukovych gjorde det? Att driva olönsamma kolgruvor brukar inte vara något långvarigt nöje..
2015-04-25, 20:00
  #8575
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXlll
Om Yanukovychs gamle oligarkvän Akhmetov, som nästan har monopol på kolbrytningen i Ukraina, betalar dåliga löner till sina arbetare, varför måste Poroschenko/regeringen gå in och subventionera oligarken så att han kan betala mer? Bara för att Yanukovych gjorde det? Att driva olönsamma kolgruvor brukar inte vara något långvarigt nöje..
Återigen: det ät väl bara att plocka av oligarkern hans gruvor och föra över dem till samhällets ägo så är en del av problemet löst. Sedan kan man ju alltid börja förhandla med gruvarbetarna för att se om man finna en lösning på problemen.
2015-04-25, 20:17
  #8576
Medlem
KarlXllls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Återigen: det ät väl bara att plocka av oligarkern hans gruvor och föra över dem till samhällets ägo så är en del av problemet löst. Sedan kan man ju alltid börja förhandla med gruvarbetarna för att se om man finna en lösning på problemen.
"Plocka av" - måste man inte först bevisa att han kommit över gruvorna olagligt?
Faktum är väl att Akhmetov, snarare än staten som har mkt ont pengar,är den som har råd att lösa problemen. Om min private arbetsgivare är snål med lönen springer jag väl inte till staten utan till arbetsgivaren?
Men du kanske menar att man ska ta till samma metoder som Putin, när han plockar av oligarker deras oljebolag, dvs fejkade åtal för skattebrott o penningtvätt etc?
2015-04-25, 20:38
  #8577
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXlll
"Plocka av" - måste man inte först bevisa att han kommit över gruvorna olagligt?
Faktum är väl att Akhmetov, snarare än staten som har mkt ont pengar,är den som har råd att lösa problemen. Om min private arbetsgivare är snål med lönen springer jag väl inte till staten utan till arbetsgivaren?
Men du kanske menar att man ska ta till samma metoder som Putin, när han plockar av oligarker deras oljebolag, dvs fejkade åtal för skattebrott o penningtvätt etc?
Skillnaden är också att i Ukraina är staten staten, iaf efter att Janukovitj kickades ut. I Ryssland är Putins maffia i Kreml staten. Maffiagänget har majoritetsinnehav i den flesta bankerna, vapenindustrin och såklart olja och gas. I Ukraina har man tagit tag i detta som för övrigt inte ens är i närheten av hur det är i Ryssland.
2015-04-25, 20:38
  #8578
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Här är ett bra exempel på hur västpropagandan fungerar, kolla gärna klippet när han ifrågasätter journalistens falska påståenden...

http://www.exponerat.net/fulmedias-desinformation-om-ukrainakrisen/

Jag slösade bort fem minuter på ditt klipp och han konstatera följande:

Klart som fan att USA hade önskemål. Det är också möjligt att ukrainarna sedan anpassade sig en smula till dessa, då de visste att stöd för USA var en förutsättning för att de skulle kunna stå emot Ryssland på sikt.

Ja, Nulman delade ut bröd på torget, inklusive till kravallpolisen, och? Bröd och salt är en gammal slavisk kulturell tradition för att visa vänskap.

USA ger, regelmässigt, demokratistöd på ca en miljard dollar per år till olika länder. Även svensk bistånd brukar innehålla en demokratifrämjande komponent, vars betydelse ökat de senaste tio åren.

Fult av den sk. "journalisten" att klippa i intervjun med Fredriksson för att föra fram sin egen ryska propagandabild.
2015-04-25, 21:16
  #8579
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
.

Så ditt tidigare svar liknade mer ett "goddag yxskaft" svar. När jag försöker diskutera Ukrainska gruvarbetarnas rätt att demonstrera för arbete och en lön att leva på, inflationen senaste året var över 45% och arbetslösheten ökar dessutom markant bland dem, då börjar du blanda ihop deras intressen med en oligark. Det är kanske som jag tidigare skrev att det bästa vore att man förstatliga gruvorna så jobbarna har rätt att demonstrera utan att misstänkliggöras för sina avsikter. Det är väl bara att plocka av oligarken hans tillgångar och överföra dem till folket och börja förhandla direkt med gruvarbetarna!
...
Edit: Du lämnade aldrig några källor till dittt svammel i post 8647 som jag bad om.

Vad är det du inte förstår? Achmetov avlönar kanske 300000 människor, de flesta av dem i Donbass. Han äger praktiskt taget del av en hel region! 100-tals företag inklusive stålverk, kolgruvor, kemiska fabriker, kraftverk, men även fotbollsklubben Shaktar Donetsk, banker, försäkringsbolag, olika media.
När det gäller rysk och ukrainsk politik har många demonstrationer och yttringar ofta varit uttryck för oligarkers intressen, särskilt vanligt är det i Donbass. Folk bussas, betalas med lön för att demonstrera. Oligarker köper upp och använder partier som plattformar för sina intressen. I parlamentet sitter de tillsammans med sina lojala ledamöter och där är de immuna mot domstolar. Skillnaden mellan Ukraina och Ryssland är att i Ukraina finns en demokrati/oligarki (oligarkklaner, oligarker är splittrade), till skillnad från Ryssland där man har KGB/oligarki.

"Det är väl bara att plocka av oligarken hans tillgångar och överföra dem till folket och börja förhandla direkt med gruvarbetarna!"

Det var något av det mest naiva jag hört. Då Achmetov betalar allt från domstolar till polis till parlamentsledamöter till gruvarbetare till egen milis så är det inte så enkelt.
http://www.unian.info/politics/1071041-mp-reveals-akhmetovs-involvement-in-organizing-miners-protests.html
https://www.kyivpost.com/content/kyiv-post-plus/akhmetov-accused-of-blackmailing-the-state-by-staging-kyiv-miner-strike-387064.html
Achmetov ligger bakom gruvarbetardemonstrationen.

Det vore väl verkligen konstigt om Ukraina skulle betala gruvarbetarna, när Achmetov finansierade både Regionpartiet, finansierade Yanukovych klanen som drog med massa pengar, sedan delaktig i separatism. Allting detta har kostat Ukraina pengar vilket är grundorsak till både valutans försvagning och inflation.. Achmetov borde ge dem av sina pengar naturligtvis om de skulle kompenseras för något.

"Taking advantage of its monopoly position, Rinat Akhmetov may dictate almost any price [his company’s] products, which affects the final price of electricity. [But] Akhmetov has large foreign currency loans. The dollar exchange rate is growing. It is growing not only for DTEK, but for the miners who extract coal in the mines of DTEK"
"Seeing the approach of default, the managers of Akhmetov include losses on loans into the cost of coal and imposed on the state a new price, without a moment's thought about the salaries of the miners. And when the state refuses to accept the new price, DTEK brings thousands of miners onto the streets protesting against the bankruptcy industry and demanding the resignation of the energy minister"

Akhmetov has two goals:

"The first goal is short-term - to buy time to restructure the debts of DTEK, including at state expense. The second one is more important - to maintain a monopoly position in the energy market and to prevent the revision of the tariff for energy"
http://www.unian.info/politics/1071041-mp-reveals-akhmetovs-involvement-in-organizing-miners-protests.html
__________________
Senast redigerad av birgerkungen 2015-04-25 kl. 22:01.
2015-04-25, 22:06
  #8580
Medlem
Herzs avatar
https://www.youtube.com/watch?v=6Jn0HnrW_0w

Video på hur Azov-killar korsfäster en rebell. Ser ut som att de vill elda upp honom till döds men det visas inte i klippet vilket får mig att tro att det är ryssar som gör ett propaganda-klipp. Jag skulle säga att det är 50%/50% chans att det är Azov som verkligen brände ihjäl rebellen med tanke på hur mycket de hatar ryssar (och deras kärlek till Nazismen och Hitler).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in