2015-04-23, 23:08
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elchockad
Tre saker.
Jag med har en kronisk sjukdom. Fast jag har lärt mig att inte använda den till min nackdel. Dvs att jag aldrig pratar om den eller använder som ursäkt. Tack vare det så mår jag så mycket bättre än när jag lät den begränsa mig.
Sluta haka upp dig på 5000kr som är ett ocker.
Sist men viktigast.
Du och försäljaren har nu hamnat på kollisionskurs. Har du tur så viker han ner sig självmant. Men går du till ARN kan du räkna med att han kommer sätta emot med allt han kan.
Hade jag varit en jävlig säljare hade jag låtit dig gå till ARN. När det är min tur att yttra mig hade jag bara sagt att batteriet var i perfekt skick. Vad som hänt vet inte jag. Jag vet inte ens om det är samma batteri.
Sedan är det upp till dig att bevisa att du inte skiftat det till ett som är slut.

Tyvärr så ser inte jag att du har en chans att vinna en fight.

Det fetade. Batteriet är ju inprogrammerat i bilens dator läste jag med förvåning. Bra om man vill veta om batteriet bytts. Någon annan funktion verkar ju långsökt.
Citera
2015-04-23, 23:29
Medlem
dunderkålas avatar
3-5 år är i snitt vad dagens batterier håller. Självklart kan ett batteri hålla längre, det avgörs till stor del på körsättet.

Det är främst vissa BMW som kan få tokspel om du bryter strömmen.

Läs lite teori om hur våta batterier fungerar, och vad som händer över tid när spänningen inte är optimal så förstår ni att ett batteri kan vara slitet, dvs. batteriets kapacitet är långt ifrån ursprungsprestandan.

Sen är det frivilligt att vara ansluten till MRF. Långt ifrån alla bilhandlare är det.
Trafiksäkerhetsgaranti och MRF-garanti är det som tillämpas av MRF-anslutna handlare.
En bilhandlare behöver inte lämna någon garanti alls om denne inte är medlem i MRF eller annan organisation med liknande regler. Då är det enbart KKL som gäller, vilket aldrig kan förhandlas bort.
Citera
2015-04-24, 08:18
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av dunderkåla
3-5 år är i snitt vad dagens batterier håller. Självklart kan ett batteri hålla längre, det avgörs till stor del på körsättet.
Njae, 3 år är i minsta laget. Kan inte vara många batterier som havererar så fort. 5 år, det är väl mer normalt för ett batteri. Men många håller 8-10 år om bilen används regelbundet och körs såpass att batteriet hinner laddas fullt de flesta turer.

Många som nämner att dagens batterier håller si och så länge, lite nyfiket undrar jag ju då vad som menas med det?
Är det nån tro på att dagens batterier är bättre än gårdagens och håller längre så att man inte ska gå på den ofta kortare tiden batterier höll förr, eller är det som så mycket annat att det finns en tro på att dagens saker är sämre än det var förr, trots att det för det mest är precis tvärtom?

Just vad det gäller livslängden på blybatterier har jag förvisso ingen uppfattning, men man kan ju misstänka att även de är bättre generellt sett idag eftersom det är högre tillverkningstoleranser och bättre kontroll på materialen.
Citera
2015-04-24, 08:59
Medlem
Det var en hel del som undrade vart vi köpt vår bil.

Den är köpt på http://www.mbil.se/om-nissan/kontakt#location17

MOBILITY SÄTRA
Murmästarvägen 1 SKÄRHOLMEN
Stockholm

Maken till otrevligare försäljare (An**** Fr********n) har vi inte träffat på. Krigar b.la efter sin provision trots att man sagt att man vill ha hjälp av en annan.

Jag rekommenderar verkligen inte att köpa en begagnad bil därifrån.

mvh

EDIT: Glömde skriva att vi inte fick någon varudeklaration som tillhör vår bil, som enligt Motorbranschens riksförbund alltid ska finnas med. Fick istället nått som tillhör en Mercedes, vår bil är en BMW.

Riktig soppa detta.
Senast redigerad av scriptkiddietr 2015-04-24 kl. 09:06.
Citera
2015-04-24, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scriptkiddietr

MOBILITY SÄTRA
Stockholm

Maken till otrevligare försäljare (An**** Fr********n) har vi inte träffat på. Krigar b.la efter sin provision trots att man sagt att man vill ha hjälp av en annan.

mvh

EDIT: Glömde skriva att vi inte fick någon varudeklaration som tillhör vår bil, som enligt Motorbranschens riksförbund alltid ska finnas med. Fick istället nått som tillhör en Mercedes, vår bil är en BMW.

Riktig soppa detta.
Du vet att du kan lämna tillbaka den? Läs bara kontraktet innan då du kommer förlora lite pengar.
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det fetade. Batteriet är ju inprogrammerat i bilens dator läste jag med förvåning. Bra om man vill veta om batteriet bytts. Någon annan funktion verkar ju långsökt.
Och som jag skrev i ett annat inlägg. Jag köper inte att man inte kan byta ett batteri själv utan programmering. Jag har aldrig varit med om att en produkt med enbart en funktion inte funkar, bolt on om man ersätter den med en exakt likadan.
Citat:
Ursprungligen postat av Wal1berg
Dom stämningarna kan BMW skicka rakt ner i soptunnan om inte auktoriserad BMW verkstad bytt batteriet.
Och du är välbekant med hur det fungerar i USA hör jag.

Det som säger emot att det måste programeras eller på annat sätt vara mot standard är att Mekonomen säljer batteri till denna bil för ca: 2500kr utan en enda varning om att man bör låta en verkstad göra bytet.
Senast redigerad av Elchockad 2015-04-24 kl. 10:58.
Citera
2015-04-24, 11:19
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Elchockad
Du vet att du kan lämna tillbaka den? Läs bara kontraktet innan då du kommer förlora lite pengar.

Och som jag skrev i ett annat inlägg. Jag köper inte att man inte kan byta ett batteri själv utan programmering. Jag har aldrig varit med om att en produkt med enbart en funktion inte funkar, bolt on om man ersätter den med en exakt likadan.

Och du är välbekant med hur det fungerar i USA hör jag.

Det som säger emot att det måste programeras eller på annat sätt vara mot standard är att Mekonomen säljer batteri till denna bil för ca: 2500kr utan en enda varning om att man bör låta en verkstad göra bytet.
Jag kan bara hålla med dig, det låter väldigt underligt att det inte skulle gå att byta batteri, ström är ström oavsett vilket batteri den kommer ifrån liksom.
Det är ju inte konstigare att byta från ett batteri till ett annat än att ladda det befintliga med laddare istället för att låta generatorn göra jobbet, eller att använda starthjälp.

Jag kan förstå om det handlar om att låta bilen spara sin egen servicehistorik eller att man måste gå in och radera felmeddelanden efter utbytt batteri, men att bara byta rakt av när allting fungerar som det ska, på en bil utan start-stopp borde inte kunna ställa till med nånting...
Citera
2015-04-24, 12:20
Medlem
utan.att.stannas avatar
Min Volvo 2008 har haft samma batteri sen den körde ur bilhallen iallafall. Dock lät jag den stå i ett halvår, men då hade jag någon som startade den åt mig ett par ggr i månaden. Så 7 år hittills.
Citera
2015-04-24, 16:07
Citat:

MOBILITY SÄTRA
Stockholm

mvh

Riktig soppa detta.

Du lät ju testa bilen innan köpet av http://www.bilprovningen.se/vara-tja...ildiagnos.html
Hur kunde du bli så "grundlurad" då?
Rimligen så borde de också vara inkompetenta skojare som lurat dig på pengar.
Senast redigerad av Wal1berg 2015-04-24 kl. 16:10.
Citera
2015-04-24, 17:55
Medlem
finns det någon guide/lista när olika biltillverkare började med såna här metoder att man inte ska kunna göra nåt med bilen själv? för om man inte kan göra nåt längre så kommer jag mer än gärna köpa en gamal men fin låg milare.
Citera
2015-04-24, 19:07
Bannlyst
Citat:
Man måste tydligen registrera batteriet i bilens dator efter byte, är inte bara byta med skiftnyckel som man gjorde på volvo 740. :P

Är ingen värstingbil, bmw 2011 års modell.

BMW tar ca 4500kr-5000kr för bytet sa dem.

mvh
HAHA
man måste va duktigt blåst för att ha en bee emm veee.

byta lampa? kör till verkstad..

byt batteri? kör till verkstad?

går inte göra nånting själv på dessa bilar.
Citera
2015-04-25, 01:53
Medlem
PeterNosters avatar
Jag trodde det var en elbil när jag såg priset.

Likadan fråga här:
http://www.vibilagare.se/bilfragan/b...atteriet-sjalv
Kolla kommentarerna också.

Citat:
Batteriet är av en speciell typ som inte innehåller konventionell batterivätska.

OK, 80 Ah och kanske ont om utrymme men behövs det ens i Sverige? Är bilen svårstartad? Jag har 60 Ah och det räcker för mig. På en mindre bil hade jag 45 Ah och det var lite kris ibland på vintern.

TS blev ju ombedd att ladda batteriet men kan man det med en vanlig laddare eller behövs en speciell BMW-laddare. En vanlig laddare har ju inte tillgång till de data som finns i bilen.

Edit: Det här med start/stopp kan ju vara orsaken till häftigare batteri. Sen har BMW köpt upp sig på sådana och sätter i alla bilar med eller utan start/stop. Är det lithium-ion batterier tro.
Senast redigerad av PeterNoster 2015-04-25 kl. 02:14.
Citera
2015-04-25, 07:46
Medlem
Nu har jag pratat med en ansvarig på Motorbranschens Riksförbund, MRF.

Han sa bland annat att Mobility Motors Sweden AB i Sätra inte visste vad dem pratade om.

Som det tidigare skrivits i denna tråd så ska batteriet vara i OK skick, skulle det varit bromsar så skulle det inte varit samma sak då det kan vara slitage, dock måste man informera även där.
Men batteriet går inte under slitage så enligt MRF-garantin ska vi få ett nytt installerat.

Det märkliga är att jag förstod med lite sunt förnuft att detta är det rätta enligt lag, men en bilförsäljare hade ingen aning.

Jag rekommenderar verkligen inte Mobility Motors Sweden AB i Sätra, undvik ifall du vill slippa huvudvärk!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in