Citat:
Ursprungligen postat av
Superglue
Kapar inlägget lite.
Jag skrev 1.3/1.4 på KVA/VERB.
Har börjat läsa bl.a. Under strecket som många föreslagit. Läser även böcker på både svenska och engelska.
Kommer förmodligen repetera lite matte 1 i sommar också. Vill skriva minst ~1.5 i höst, gärna mer.
Finns det andra/bättre sätt att förbereda sig?
Hade jag varit du hade jag satsat mest på kvant och försökt få ca 1,7 på kvant på nästa prov. För mig var kvant lättast att höja, jag fick 2,0 där på senaste provet. Mitt tips är att du gör alla prov fr.o.m. HT2011 på tid och går igenom alla fel du gör riktigt ordentligt. Du ska analysera vad du gör för misstag, exempelvis läser av i tabellen på fel ställe, eller om du saknar kunskap om något. Om du inte kan t.ex. alternatvinklar eller formeln för cylinderns area utantill så läser du på om det. Sedan gör du provet igen kanske en månad senare så du inte kommer ihåg alla svar.
Nu borde du få fler poäng eftersom du har kunskapen för att lösa alla uppgifter men du kanske fortfarande gör några misstag i uträkningar/avläsningar. Dessa misstag behöver du nu bli medveten om, det är dyrbara poäng som försvinner på slarv. Sikta på att få 2,0 på kvantdelen på tid på de gamla proven. Det kan vara smart att spara några prov till senare så du har några prov där du inte känner igen vissa frågor direkt. När du fått 2,0 på några prov kan du testa ett nytt prov som du inte gjort förut. Det resultatet du får då borde stämma ganska bra överens med den nivå du ligger på då. Sedan gör du om samma sak tills du gått igenom alla prov HT11 - VT15. Alltså mycket handlar om att du behöver kunna alla regler/formler samt att minimera slarvet.
I princip använde jag mig av denna taktik när jag höjde mig från 1,7 till 2,0 på kvant. Innan detta hade jag också plöjt igenom ALLA kvantuppgifter på HPGuiden för att få en bra grund att stå på. En mattebok kanske fungerar lika bra, det får du själv avgöra. Gå dock inte all in på kvant, ditt verbala borde gå att höja en del också. Där kan jag dock inte ge så mycket tips eftersom jag fick inte högre än 1,6 på 5 försök. Jag hoppas något av detta hjälpte och lycka till på nästa prov.