2015-04-21, 17:09
Medlem
Imaginatiors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azazello.Fiello
Resultatet kommer den 27.

Citat:
Ursprungligen postat av GlennyQ
Tabellen. Resultatet kommer på måndag.

Mvh

Tack för svaren. Blir frysärtor på testiklarna i 6 dagar till då.
Citera
2015-04-21, 18:36
Medlem
EvilGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sossesuspensoar
Härligt besked, blev 1.95 som jag höll tummarna för. Lär ALDRIG skriva provet igen vilket känns fantastiskt. Dock öppnas det upp möjligheter för spökskrivning, hehe.

Ni som misslyckades, just hang in there. Förbered er väl så är resultatet ert i sinom tid. Identifiera era svagheter och se till att åtgärda detta, lägg ner mycket arbete och börja i tid. La ner ~150 h effektiv tid och höjde mig från 1.65 (oförberedd) sedan sist.

EDIT: Vi ses på HHS 2016!!!

Du kan väl langa tips på de olika delarna?
Citera
2015-04-21, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weedfield
0.95
1.00
1.40
Och nu hamnar jag på 1.50

Måste verkligen ta mig upp till 1.7-1.8. Hade förberett mig som fan inför detta prov och blev väldigt besviken på en sådan minimal höjning. Flertal enkla fel på KVA, och sen har vi VERB delen där jag år efter år misslyckas med texterna.

Ni som lyckas bra med VERB delen, hur är era läsvanor? Mycket dagstidningar och tyngre litteratur?
Har börjat läsa lite böcker redan nu inför höstens prov. Kan någon ge konkreta exempel på böcker som kan vara intressanta samt förbättra läsförståelsen.
Läs vetenskapliga artiklar. De kommer att ge dig precis den träning du behöver för VERB.

Jag lyckades väldigt bra på VERB. Jag plöjer inte skönlitteratur. Jag har lärt mig att läsa svåra texter där den röda tråden inte är helt uppenbar.

Och behöver du tips på artiklar så kan det vara värt att försöka få fatt i någon kurslitteratur för någon universitetskurs. De är ofta upplagda publikt. Att sedan få tillgång till vetenskapliga magasin är inte alltid helt lätt, om man inte är student på ett universitet.
Senast redigerad av stratebano 2015-04-21 kl. 20:12.
Citera
2015-04-21, 20:42
Medlem
Azazello.Fiellos avatar
Det viktigaste är att läsa regelbundet.
Läser du dagligen 3-4 medelstora artiklar från SvD eller läkartidningen höjer du dig markant till nästa provtillfälle. Läser du 4 artiklar från Aftonbladet räcker även det gott och väl för att få en märkbart förbättring, även om den förra är något bättre.

Då och då gör gamla LÄS proven som finns gott om.
Citera
2015-04-21, 22:15
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NunsWithGuns
Är det många här som haft EXAKT lika många poäng som på orangea pappret? Hur många gånger har det avvikit?
Jag går igenom varje provfråga och kollar vad jag kommer ihåg att jag svarat. Sen när jag kollar mina faktiska svar så verkar allt vara korrekt. Vill bara dubbelkolla om det är många som upplevt att det avvikit och isånnafall med hur många poäng.

Tack
Japp, brukar ofta vara 2 svar jag fått ner fel på orangea.
Citera
2015-04-21, 23:23
Medlem
Jag har sökt ett program i höst som kräver att jag har läst Matematik 2b. Jag går mitt sista år på gymnasiet nu, och den kursen läser man i 2an. Då klarade jag inte kursen och fick F, men har i år läst upp kursen. Kommer detta på något sätt påverka min chans att komma in? Jag har ju ett godkänt nu, men är det så att de just nu ser att jag inte klarat kursen (då betygen sätts i maj) eller räcker det med att kursen är godkänd till studenten för att jag ska ha samma chans som alla andra?
Citera
2015-04-21, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superhenrik
Jag har sökt ett program i höst som kräver att jag har läst Matematik 2b. Jag går mitt sista år på gymnasiet nu, och den kursen läser man i 2an. Då klarade jag inte kursen och fick F, men har i år läst upp kursen. Kommer detta på något sätt påverka min chans att komma in? Jag har ju ett godkänt nu, men är det så att de just nu ser att jag inte klarat kursen (då betygen sätts i maj) eller räcker det med att kursen är godkänd till studenten för att jag ska ha samma chans som alla andra?

Tvivlar på att de kan se det. Men ta upp dina frågor i en annan tråd än Högskoleprovets tråd då det är en fråga som mer rör (FB) Kommer jag in med mina betyg/mitt reservnummer? eller någon annan tråd.
Citera
2015-04-22, 11:42
Medlem
Graflunds avatar
Hej!

När man tittar på antagningsstatistiken, är lägsta antagningspoängen den poäng som den sista intagna reserven hade?
Citera
2015-04-22, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graflund
Hej!

När man tittar på antagningsstatistiken, är lägsta antagningspoängen den poäng som den sista intagna reserven hade?

Fel tråd, men sista intagna i urval 2 är den sista som intagits i urval 2 helt enkelt. Efter urval 2 sköts reservintagningen av universitetet i fråga, så reservintagningen kan vara liite lägre än urval 2.
Citera
2015-04-22, 11:55
Medlem
Dreamfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graflund
Hej!

Kolumnerna visar antagningspoäng för den sist antagna i varje urvalsgrupp.
Citera
2015-04-22, 16:31
Medlem
Vilket är det bästa sättet för att höja sig till våren om jag är beredd att betala pengar? Är det hpguiden (1800kr till höstensprov, dvs ca 5 månader) eller någon kurs?
Citera
2015-04-22, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coloz
Vilket är det bästa sättet för att höja sig till våren om jag är beredd att betala pengar? Är det hpguiden (1800kr till höstensprov, dvs ca 5 månader) eller någon kurs?

Har du skrivit högskoleprovet förut? Vilket resultat fick du på kvant respektive verbal?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in