2015-04-04, 17:57
Medlem
drfreudsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storalf
Jag har läst ett drygt tiotal böcker av King och gillar honom en hel del. Bäst av de jag läst var i mitt tycke Det, Lida och Köplust. Minst bra tyckte jag om Drömfångare, Rasanden Rose och Doctor Sleep.Jag har dock en hel del olästa ståendes i bokhyllan och funderar på vilka jag ska läsa först, jag tvivlar på att jag kommer orka läsa alla innan jag vill fokusera på någon annan författare. Hur som helst de olästa böckerna jag har är följande:

Varsel
Jurtjyrkogården
Död zon
Eldfödd
Drakens Ögon
Talismanen
Hjärtan i Atlantis
Knackarna
Stark
Raseri
Vägbygge

Vilka av dem tycker ni är bäst respektive sämst? Tack på förhand.

Min röst som bäst är Jurtjyrkogården, sämst är väl Hjärtan i Atlantis men de flesta är riktiga höjdare.
Du har många fina stunder framför dig.
Citera
2015-04-04, 19:42
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Jag har läst ett drygt tiotal böcker av King och gillar honom en hel del. Bäst av de jag läst var i mitt tycke Det, Lida och Köplust. Minst bra tyckte jag om Drömfångare, Rasanden Rose och Doctor Sleep.Jag har dock en hel del olästa ståendes i bokhyllan och funderar på vilka jag ska läsa först, jag tvivlar på att jag kommer orka läsa alla innan jag vill fokusera på någon annan författare. Hur som helst de olästa böckerna jag har är följande:

Varsel
Jurtjyrkogården
Död zon
Eldfödd
Drakens Ögon
Talismanen
Hjärtan i Atlantis
Knackarna
Stark
Raseri
Vägbygge

Inte läst Hjärtan i Atlantis.. men annars så är väl de flesta av de där skrivna när han var på topp.
Vetefan om jag skulle säga att eldfödd är den bästa.. men det är absolut den jag helst läser om. Den har en stämning och känsla som tilltalar mig starkt, på nåt sätt en mysig bok att läsa.
Citera
2015-04-04, 20:03
Medlem
Storalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Inte läst Hjärtan i Atlantis.. men annars så är väl de flesta av de där skrivna när han var på topp.
Vetefan om jag skulle säga att eldfödd är den bästa.. men det är absolut den jag helst läser om. Den har en stämning och känsla som tilltalar mig starkt, på nåt sätt en mysig bok att läsa.
Jag har funderat på att ta den, dels för att den verkar bra men även för att jag inte vet någonting om den. Tyvärr har jag sett filmatiseringarna av flera av böckerna och det tendrar att förstöra min läsupplevelse lite.
Tack för tipsen alla, det verkar råda en viss enighet om att hjärtan i Atlantis inte är någon höjdare.
Citera
2015-04-04, 22:06
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:

Varsel
Jurtjyrkogården
Död zon
Eldfödd
Drakens Ögon
Talismanen
Hjärtan i Atlantis
Knackarna
Stark
Raseri
Vägbygge

Jag har läst alla böcker Stephen King gett ut sedan mitten av 80-talet och jag skulle rangordna din lista följande, med reservation för tycke och smak:

Jurtjyrkogården
Eldfödd
Vägbygge (en underskattad pärla)
Död zon
Varsel
Raseri
Knackarna
Talismanen (gillar man fantasy kan den hamna högre)
Hjärtan i Atlantis (tvärtemot vad en del andra tycker så anser jag att den är ganska bra)
Stark
Drakens Ögon (ganska oinspirerad fantasy, kanske hans sämsta bok enligt mig)

Med det sagt så tycker jag personligen att King har en jäkligt hög lägstanivå så även de böcker som hamnat i slutet av listan är inga problem att läsa.
Citera
2015-04-04, 23:51
Medlem
Storalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Jag har läst alla böcker Stephen King gett ut sedan mitten av 80-talet och jag skulle rangordna din lista följande, med reservation för tycke och smak:

Jurtjyrkogården
Eldfödd
Vägbygge (en underskattad pärla)
Död zon
Varsel
Raseri
Knackarna
Talismanen (gillar man fantasy kan den hamna högre)
Hjärtan i Atlantis (tvärtemot vad en del andra tycker så anser jag att den är ganska bra)
Stark
Drakens Ögon (ganska oinspirerad fantasy, kanske hans sämsta bok enligt mig)

Med det sagt så tycker jag personligen att King har en jäkligt hög lägstanivå så även de böcker som hamnat i slutet av listan är inga problem att läsa.

Tack, du verkar likt många andra uppskatta Bachman-böckerna. Jag har läst The long walk och The running man och gillade dem båda. De känns lite annorlunda jämfört med hans övriga böcker även om det så klart är en del Maine inblandat .
Nu har jag fått tillräckligt med vatten på min kvarn så jag drar igång med eldfödd idag.
Jag läste för övrigt Bachmann-böckerna på kkbooks.net. De flesta av hans verk finns där så om ni inte har något emot att läsa på datorn/läsplattan och tycker det funkar med engelskan så kan jag rekommendera den sidan.
Senast redigerad av Storalf 2015-04-04 kl. 23:53.
Citera
2015-04-16, 20:53
Medlem
Scarecrow87s avatar
Tjena!
Det skulle vara sjysst om någon kunde svara på dessa frågor:
Var nyutgåvorna som kom för ett par år sedan(bra böcker förlag)nyöversatta?
Isånnafall,är nyöversättningarna bättre och hur mycket bättre?
Citera
2015-04-21, 15:30
Bannlyst
Jag funderar på att börja läsa ut alla hans böcker som jag har, jag har inte läst mycket med Stephen King på väldigt länge, Jag funderar på att läsa den som handlar om John F Kennedy, en av Stephen Kings böcker jag äger.

Vilka böcker med Stephen King har du?

Jag har:

Under Kupolen
Pet Sematary (på engelska)
Pestens Tid
Sömnlös
Talismanen (Ska nog ta och läsa om den, har inte förståt boken fullt ut först.)
Den boken om John F Kennedy (Kommer inte på vad dn heter)
Om En Buick (tror att den heter så ungefär.

Skulle det inte komma nyutgåvor av hans äldre böcker?
Jag vill gärna ha Det, Carrie, Cujo, Lida och Död Zon
Senast redigerad av Iwannakissrihanna 2015-04-21 kl. 15:34.
Citera
2015-04-21, 16:06
Medlem
Skebokvarnsvagens avatar
Det och Pestens tid vet jag finns i relativt nya utgåvor, ser ut ungefär såhär (ja, ni får leva med min amatörbild). Av Stephen King så har jag:

Carrie
Det
Insomnia
Jurtjyrkogården
Sommardåd/Vinterverk
Citera
2015-04-21, 16:15
Medlem
[quote=Iwannakissrihanna|53084280]Jag funderar på att börja läsa ut alla hans böcker som jag har, jag har inte läst mycket med Stephen King på väldigt länge, Jag funderar på att läsa den som handlar om John F Kennedy, en av Stephen Kings böcker jag äger.
/QUOTE]

En helt otrolig bok på så många vis. Jag blir nästan avundsjuk på dig som har den oläst.
Citera
2015-04-22, 14:06
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Någon som läst Rasande Rose med synpunkter på boken?
Citera
2015-04-22, 15:20
Medlem
Storalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas

Den börjar bra och antagonisten är verkligen obehaglig och intressant. Tyvärr håller den inte hela vägen och jag måste säga att det övernaturliga i boken faktiskt förstör den en del.
Jag tycker ändå inte den är så kass som många andra verkar göra men det är heller inte något av hans bättre verk.
Citera
2015-04-22, 17:47
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas

Håller med föregående talare, första halvan av boken är riktigt bra. Rose är mycket intressant som karaktär och personteckningen av henne (tillsammans med flera andra i boken) håller hela vägen. Delar av det övernaturliga känns inte helt hundra, speciellt i slutet av boken. Men klart läsvärd tycker jag den är, har till och med läst om den en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in