Citat:
Ursprungligen postat av
DennisOlof
kurt-sune, jag tycker man kan bortse ifrån vad EU regler säger. Jag tror ändå att nya miljonprogram är enda sättet att få fart på saker. Eftersom det tycks vara så att marknadskrafterna inte kan lösa problemet.
Det är just det man inte kan i praktiken. Vi har gått med i EU och då måste vi rätta oss efter de regler som gäller där. Och det är faktiskt rimligt att det också är så. Varför ska skattebetalarna betala svindyra nya HR till vissa? Det blir alldels för dyrt och orimligt.
Vad skulle man lösa med att bygga nya miljoprogram? Var hade du tänkt att dessa skulle byggas. Än mer avlägset? Då blir det bara ännu mer ghettofiering tror jag. Däremot tror jag på att bygga bostäder mer tätt och på höjden. Finns massa plats att bygga på där folk ändå inte uppehåller sig.
som exempelvis i Hammarbyskogen:
http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/forslaget-att-bygga-i-hammarbyskogen-och-pa-nytorps-garde-ligger-fast/aRKodu!IfBvcA201M0BunHfNafuOw/
En riktig tjuvyta som är som gjord för nya bostäder. Och vill man ha park och grönområden finns det gott om dessa i Nackareservaten precis intill.
Citat:
Ursprungligen postat av
DennisOlof
Men det behöver ju inte vara miljonprogram som det såg ut en gång i tiden, jag använder mer det ordet för att folk ska göra en koppling till att det behöver byggas betydligt mer. Takten är för låg. Sedan är det inte givet att man ska bara bygga lägenheter osv. Jag har ju ingen koll på vad som verkligen behövs, men jag tror dom flesta förstår att vi måste bygga mer. Vi har ju en urbanisering som man inte kan stoppa, och det kommer fortsätta oavsett om det byggs eller inte, riskerna ökar ju för en överhettad bostadsmarknad och det kommer medföra en massa andra problem som kan bli betydligt värre än om man gör något åt detta med att det byggs för lite.
Ja bollen ligger ju hos politikerna. För det är de som sitter på marken. Och brist på mark är det egentligen inte heller. Bara mark där det är ekonomiskt lönsamt att bygga.
Citat:
Ursprungligen postat av
DennisOlof
Förtäta har jag inget emot, man jag ogillar när man tar en massa mark i anspråk som parker och annat, det BEHÖVS INTE, bygg högre på höjden istället. Då får det blir typ turning-torso liknande hus, eller som det ser ut i Hongkong, men så länge vi har skog, parker och allt sådant kvar så tycker jag det är acceptabelt. Jag hoppa det inte blir som på Manhattan, där det bara är i stort sett hus och en enda stor park. Nej, det skulle inte bli bra.
Äh det finns en massa mark som okynnessparas där man kan bygga. Men då måste det finnas en politiskt enighet om att man faktiskt behöver bygga och det finns det inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
DennisOlof
Däremot stämmer det som du säger, politiker har mycket konstiga förhållningssätt till problemen, men jag antar att det är som vanligt, partipolitiken som styr och sådant. Har alltså inget med bostadsbristen att göra eller så. Politiker styrt numera av allt sådant, vad man lovar hit och dit, vilka utspel man gör osv.
Problemet med politiker är att de är så ideologiskt förlamade att de inte kan se hur verkligheten fungerar. Det finns inget motsatsförhållande mellan hyresrätter och bostadsrätter. JU fler bostäder som byggs desto mindre blir bristen.
Fast det som är mest märkligt är hur vänsterpartiet och MP kan vara emot hyresrätter och studentbostäder på södermalm.
http://www.dn.se/sthlm/bostadsstopp-i-kvarteret-plankan/