2013-10-24, 13:15
Medlem
18-29 kille

Ok

Har alltid haft gemensamma duchar, samma kön dock, från 1-sissta året på gymnasiet, även på träningar/gymmet. Har aldrig varit något problem någon gång.

Kanske i 6;an när vissa började få några fjun där nere skämtade man lite om det, men aldrig någon som skyllde sig eller så.

Tror are tjejer är lite annorlunda, vill inte visa sig lite mycket, eller är det helt fel?
Citera
2013-10-24, 13:21
Medlem
H8erfisternators avatar
18-29

I högstadiet duschade alla pojkar tillsammans i ett stort rum, dock fanns det en ständig risk för att bli snärtad i arslet med en handduk om man visade "svaghet" eller tappade fokus. Det fanns en oskriven lag där alfahanarna och deras "undersåtar" (Jag var en av dem) duschade först och fick allt varmvatten, när de var klara fick de andra träda in och duscha i kallvattnet. Eftersom det bara var en sketen dörr som separerade pojkduschen och flickduschen var det många tappra män som försökte bryta ner dörren i hopp om att ta sig till andra sidan, och de smartaste i klassen försökte använda sin intellekt över råstyrka att försöka ta sig in.

På Gymnasiet var det mindre lek, självklart var det delade omklädningsrum, dock var dörren inte låst men ingen tog initiativ att öppna och skåda in i kvinnornas respektive männens duschrum, i princip gick det hela till att man gick in, sa "tja" till grannen, snackade skit, drog ett eller annat skämt om att inte tappa tvålen. Sen gick man utan att något speciellt hände.
Senast redigerad av H8erfisternator 2013-10-24 kl. 13:46.
Citera
2013-10-24, 13:26
Medlem
Aghartas avatar
30-49

Har inte ens reflekterat över att det kan vara ett problem. Jag tycker att killar och tjejer kan duscha tillsammans. Jag blev lite chockad när jag hörde att en tjej i min dotters klass duschar med trosor och BH. Hon är muslim dock och det kanske kan vara en förklaring. Ironiskt nog slutade hon med BH:n när brösten började växa.
Citera
2013-10-24, 13:30
Medlem
Sie-Gubbas avatar
30-39 Kvinna

För mig var duschandet efter gymnastiken en ständig källa till förnedring. Vi började i lågstadiet med att alla skulle byta om tillsammans trots att det fanns två omklädningsrum både pojkar och flickor.
det fungerade inte och sedan fick flickorna byta över till att använda sitt egna duschrum. Jag blev ordentligt mobbad och kränkt av de andra flickorna. Där en av flickorna i första klass skulle duscha först ihop med sina tjejkompisar och de andra skulle vänta och det kunde betyda att ingen annan fick duscha i tid innan nästa grupp kom. Det blev en hel del klagomål från fröken som var en riktig mes som inte ville ta itu med mobbing.
Jag bytte skola i mellanstadiet och det blev inte mycket bättre i den nya skolan. Ständigt är det någon tjej som ska leka duschpolis och ska favoritiseras. Tjejerna vill bara duscha och byta om dem sina tjejkompisar. Detta fortsatte upp i gymnasiet och jag har än idag en aversion mot gemensamma omklädningsrum.

Det är mycket kränkningar i omklädningsrummet och jag tycker att elever har rätt att slippa visa sig nakna eller duscha med andra. Mer avskilda duschrum eller så kommer eleverna själva att lösa det genom att inte svettas på gymnastiklektionen. Man borde få ha skåp att låsa in sina grejer i i omklädningsrummet. Jag fick mina kläder inslängda i duschen och utkastade på gatan av den dominanta flickan i klassen.
Citera
2013-10-24, 13:44
Medlem
donaukinds avatar
18-29

Alltid haft gemensamma duschar. Inga problem. Hade nån tjej mens så gick hon in på toan och gjorde sig i ordning eller så var hon inte med på idrotten. Aldrig nån mobbning som "haha vad du är tjock Stina" utan mer självömkande "jag är så tjock" följt utav snälla kommentarer från förnekande vänner.

Vi hade idrott med en pararellklass så blev rätt mycket snack oss emellan. Tjockisarna och emotjejerna duschade alltid sist och spenderade alltid minst 20 minuter med att fixa håret. Sedan åt de minimalt med lunch på fem minuter. Deras förklaring var att "det alltid var fullt i duschen" trots att folk duschade på max 2 minuter så antar att det var dåligt självförtroende eller något.

I gymnasiet skolkade jag och mina polare från i princip alla idrottslektioner så har ingen input där!
Citera
2013-10-24, 14:00
Medlem
18-29 nakna roliga tider i duschen med kissbomber o sånt slidtävlingar
Citera
2013-10-24, 14:03
Medlem
Meeis avatar
18-29

Var nakna och var inget speciellt. Under mellanstadiet kommer jag ihåg att vissa killar till och med hade ståndtävlingar för att se vilken som hade störst. Var ioförsig kanske lite udda.
Citera
2013-10-24, 14:05
Medlem
PeterDolvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nfl
18-29 nakna roliga tider i duschen med kissbomber o sånt slidtävlingar

Slidtävling och kissbomber? Förklara gärna.

Att man pissade på någon som stog och duschade var rätt roligt, men jag antar att det inte är en kissbomb. Sen tycker jag många är fjantiga, klart det var roligt att gå runt och slänga med snabeln då man var fjorton år och fått hår på pungen. Det som klassades som konstigt, var de som INTE duschade. Vi hade en kille som väntade till absolut sist, han visade sig vara bög och kom ut med det i äldre år, och en kille som hellre luktade svett än duschade. Ingen direkt mobbning..

Kan förstå att personer som var tjocka, mini-penis osv, mådde dåligt i dessa sammanhang. Jag såg aldrig någon mobbning på min skola, trots att det förekom väldigt mycket i andra sammanhang. Konstigt nog..
Citera
2013-10-24, 14:07
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talk2You
- Var det okej för dig att duscha naken med andra av samma kön efter gymnastik i skolan? OK / ej-OK
- Vilken åldersgrupp är du: 0-17/18-29/30-49/50 +?

30-49, helt OK med naken fellesdusjing både då och nu. Att pojkar och flickor duschar tillsammans i skolorna har jag dock aldrig upplevt.

Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
30-49
Även där duschade svenskar nakna. Men inte muslimerna.
Och det är där jag tror vi fått våra spärrar från. Av någon korkad religös anledning kan de inte ens visa sig nakna med andra av samma kön. Det har sedan smittat av sig i hela samhället.
Inte bara nakenhet utan mkt annat som blivit tabu. Den sexuella frigörelsen är ett exempel.
När jag växte upp badade tjejer topless. I dag om de visar lite hud så är de horor.

Har svårt att tro att detta skulle bero på muslimsk påverkan, det finns väl i alla fall inga andra exempel på att etniska svenskar verkligen skulle ha tagit efter muslimska bruk i sitt eget leverne. (En annan sak är ju att svensken ofta är mycket hänsynsfull när det gäller andras rätt att leva på sitt vis.) Tror mer att det handlar om att makten över den offentliga diskursen har flyttats över från medelålders män till yngre kvinnor, och en av de kanske oväntade konsekvenserna har blivit en ökad "sexualisering" av världen och jaget där individen alltmer upplever sig som ständigt objekt för andras granskande blickar av kritik och begär. Även de unga männen snappar upp detta behov av att skyla sig och protesterar mot den offentliga nakenhet som också hela tiden utgör en bister påminnelse om tidens gång och kroppens ofrånkomliga förfall.
Citera
2013-10-24, 14:25
Medlem
fattonys avatar
18-29
I lågstadiet var det inga problem men från mellanstadiet blev det många handfats-duschar. Personligen så var jag i ganska tidig pubertet, så från 10-11 år och framåt hade man märkt en tydlig skillnad på mig och andra i duschen. Vet inte om det hade blivit någon mobbning, men ville inte ta risken. Sen i högstadiet var det väl handduks-duschar som gällde för de flesta i vår klass, men inte alla.
Citera
2013-10-24, 14:41
Medlem
Sadisten123s avatar
18-29

Från först klass till 3e året på gymnasiet hade vi gemensamma duschrum, inga draperier eller så. 8 munstycke delade på 2 väggar. I gymnasiet hade vi liknande upplägg. Inget konstigt med det. Det var först i gymnasiet som det var 3 killar i klassen som duschade med badbyxor, lite skumt tyckte alla. Visade sig att det muslimer som troligtvis hade blivit könsmutilerade.
Citera
2013-10-24, 15:02
Medlem
Poke53281s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
18-29
Har inga problem att duscha med andra nakna killar. Är ju dock lite bedrägligt eftersom man är i en mer utsatt situation eftersom man är naken och det oftast inte är vuxna i närheten. Mobbare utnyttjar det, speicellt om man är lite överviktig eller ser lite annorlunda ut på något sätt. Och om en vuxen hade börjat vara i omklädningsrummet för att övervaka situationen så hade det inte tagit lång tid innan det skrikits pedofil i dagens Sverige. Under låg- och mellanstadiet fanns det dock ett avskilt rum där det fanns en dusch om man ville vara ensam när man duschade. Saknades dock under högstadiet och gymnasiet.
Jag tror jag tycker att det ska erbjudas möjlighet att duscha separat för dom som är obkväma med att duscha i grupp, har inte tänkt på det så mycket efter att jag sluta skolan.

Instämmer med vad Inanis säger ovanför, och tillfogar:

30-49:

Då jag gick i grundskolan i Norge, duschade alla pojkarna gemensamt, men det fanns inga lärare där av kanske naturliga orsaker. Och som Inanis ganska så rätt säger - så blev vissa mobbade (däribland jag, men inte p.g.a. mitt ganska så normala utseende, men för att jag inte gillade sport och gymnastik).

Men det var en kille som blev utsatt for mycket värre mobbning än jag, han fick "järn" när vi duschade och en av killarna upptäckte detta och skrek och pekade på honom, då skrattade alla (tyvärr var jag inte bättre själv, och skrattade lite nervöst då det inte var mej som var offret denna gången ), och han blev aldrig riktig en av "gänget" på skolan efter det. Idag är han ekonomiexpert, men han kan ju ha skador som vi inte ser. Barn kan vara så onda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in