Citat:
Ursprungligen postat av
PaulPaljett
Till viss del är det nog även föräldrar som för över det på sina barn.
I simhallen jag frekventerar är det mer regel än undantag bland alla upp till 50 att duscha med badkläder på. Upp till 35 har man även badkläder på i bastun.
Föräldrar som har med sina barn in i omklädningsrummen drar oftast på dem badkläderna och säger sen till dom att det är dags att gå till duschen. Då har de med sig det till skolan att man inte fixar att visa sig naken inför andra i samma situation.
Sen är man ju känslig i de åldrarna också. Hörde en diskussion i ett omklädningsrum mellan två småknattar där den ena sa att han inte kunde duscha med andra. Oklart varför. Konstigt beteende i alla fall och mina barn skall inte bli likadana. De skall från början lära sig att det inte är något att skämmas för.
Kan även tänka mig att detta beteende trollades bort i många lägen när lumpen fortfarande fanns. Skiter man med andra sittandes på rad osv, så har man inte problem sedan med att duscha naken kanske..
När jag växte upp på5 0-talet fick man bara lära sig att pojkar inte skall visa sig nakna för sina mammor och syrror, men att duscha ihop med andra grabbar var inget fel. Så kom ingen gymnastilfröken in i duschrummet var allting bra.