2015-04-21, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Bockar o tackar för det. Det är rätt skönt att skriva av sig ibland och kul om folk orkar läsa och reflektera, speciellt när det är bra flyt i tråden som på sistone.

Har definitivt inte suttit på alla ställen, men ganska många då man hinner med att flytta rätt mkt på en lång volta. Speciellt om man trivs med omväxling och kan systemet för att söka sig. Har annars som grundregel att bara kommentera kåkar jag har suttit på eller som nära vänner sitter/har suttit på.

Plöjde massvis med böcker och skrev mkt brev så språket hölls igång.

Muckade för ett drygt år sen och befinner mig nu i en annan världsdel där jag jobbar och bor med fru och barn.

Kul att det gått så bra för dig. Keep up the goodwork!!

Ni har skrivit om Janne, jag tolkade det först som att han är plit. Men nu efter några ytterligare inlägg verkar han varit en intagen på behandlingen? Korrekt?

Ni får gärna fylla på med lite andra sköna snubbar ni sprungit på genom alla år och anstalter. Måste ju finnas extremt många original

Planer på att flytta tillbaka till Sverige i framtiden?
Citera
2015-04-21, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sek-Loso
Grymt att det gått bra för dig. Jag sitter också i en annan världsdel, men röker meth med en prostituerad och väntar ny volta när jag kommer hem
.

Haha snacka om att jag skrattade högt åt detta. Sorry men lät så jäkla roligt och skönt, framförallt i kontrast till Exconvict som sadlat om och som du gratulerade och svarade

Innebär detta att du just nu är efterlyst? Har du planer på att komma hem och avtjäna ditt straff? Hur långt straff har du framför dig på ett cirkus?

Kul att det kommer in lite nya medlemmar som fyller tråden med svar och minnen. Tack för det!

Mvh
Citera
2015-04-21, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av altesveden
Sluta babbla, gör din volta och håll käften.
Syftar du på mig, något fel att fråga? Säg inget annars
Citera
2015-04-21, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Jo, jag fattar att det inte känns så jävla kul, men du behöver inte utgå från värsta skräckfantasierna. Flera som skriver här har ju talat om att det inte är så farligt om man bara uppträder normalt och sköter sitt. Ska du sitta några år så kommer du att stöta på en hel del stolpskott, men såna går oftast att hantera.

Lergigan har jag sett på insidan, men annars är KV generellt restriktiva med receptbelagt. Du kommer att få boka med anstaltsläkaren för att få något utskrivet. Bästa är om du förbereder dig med läkarintyg/journalutdrag innan så att du har något att visa upp.
Yes är förberedd på det värsta men av en 20 pers måste de finnas några som är vekare än mig, vill tro det svåra frågor generellt. Ingen har samma historia eller samma råd
Citera
2015-04-21, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahel
Yes är förberedd på det värsta men av en 20 pers måste de finnas några som är vekare än mig, vill tro det svåra frågor generellt. Ingen har samma historia eller samma råd

Vad ska du sitta för och hur länge? Har du fått vart du ska bli placerad?

Har följt denna tråd i flera år. Du behöver inte oroa dig, alla verkar ha haft det mer eller mindre chill hela tiden. Vissa har tom trivts på kåken. Så länge du beter dig som folk kommer allt funka smärtfritt.
Citera
2015-04-21, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahel
Syftar du på mig, något fel att fråga? Säg inget annars
Varför tror du här här än tråd som heter "hur är det att sitta i fängelse?" För sånna sommdunska gå in och be folk göra sin Volga o hålla käften
Citera
2015-04-21, 23:38
Medlem
Autocorrect.. Grovt tyävrr. Är en färsking
Citera
2015-04-21, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Vad ska du sitta för och hur länge? Har du fått vart du ska bli placerad?

Har följt denna tråd i flera år. Du behöver inte oroa dig, alla verkar ha haft det mer eller mindre chill hela tiden. Vissa har tom trivts på kåken. Så länge du beter dig som folk kommer allt funka smärtfritt.
Ok har du suttit? 3 grova tydligen, otur. Vet inte var
Citera
2015-04-21, 23:48
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moraltanten88
Från en utstående,
Hur känns det tiden efter rättegången till dess att man ska inställa sig i fängelset, Hur går tankarna? Är det total ångest eller vill man bara koppla bort vetskapen att man ska åka in?
Hur informerar man arbetskamrater, familj och vänner?
Fy fan om jag skulle vara i den situationen, skulle ha ångest 24/7.

Jag tror inte det är ovanligt att häktestiden på ett sätt upplevs mer påfrestande än själva fängelsevistelsen. I häkte plågas du av extrem ovisshet. Kommer du bli friad? Kommer du få maxstraffet? Vad kommer skadeståndet landa på? Om du blir fälld- kommer du få pt? Kommer det dyka upp ytterligare vittnen/bevisning till din nackdel? Andra frågor som snurrar är hur dina anhöriga har det och hur de nu ser på dig, och vilka mer på utsidan vet att du är häktad? Hur blir det med din bostad, räkningar, abonnemang?

Utöver det så kan restriktioner vara frustrerande. Om tex brev måste gå via åklagaren kan det ta upp till 10 - 14 dagar innan mottagaren får det. Bara det är en rejäl stress- och irritationsfaktor.

Citat:
Ursprungligen postat av LaFawnduh
tja

Killen sitter inne 2,5 år för narkotikasmuggling och vi har bara beviljats bevakade besök, förmodligen för att det framkommer i utredningen att jag röker hasch. Är drogfri idag, har jobb på soc. går med på drogtest, kroppsvisitering, allt. Är ostraffad och inte misstänkt för något enligt polisen. Fråga nån befälhavare och idioten sa att det kan gå att få vanliga besök om det i överklagan framkommer skäl som inte framkommit i utredningen på mig, men jag får ju inte reda på vilka skäl som ligger till grund för beslutet för det är under sekretess. I vilken värld går det ihop? Att man ska ange skäl som inte framkommit när man inte vet vad som framkommt? retards

Nån som har överklagat beslutet om bevakade besök och fått igenom som vet?

Jag och min kille hade också bevakade. Det började med glasrutan (mycket avhumaniserande) för att sedan gå vidare till bevakade besök med närvarande plitar och noll kroppskontakt. Slutligen "vanliga" besök, efter närmare 13 månader. Ingen kroppskontakt eller vettig ensamtid med den man älskar på 13 månader är en vandring genom helvetet.

En mycket jobbig faktor i all den emotionella röran är att KV, enligt mina erfarenheter, är knepiga att kommunicera med. Vanligtvis får man väldigt luddiga svar och omskrivningar, det är som om de är rädda för att bokstavligt talat skriva exakt vad som de är rädda ska hända på ett obevakat besök. Eller så säger det ingenting med hänvisning till sekretess. Jag gjorde tex en falsk besöksbokning en gång bara för att kunna få bekräftat att min kille hade blivit förflyttad från Kumla till Salberga, eftersom inget av ställena ville bekräfta flytten med ja eller nej. Därutöver känner man sig många gånger totalt överkörd av deras beslut. Om KV anser att det finns en risk för något skiter de fullständigt i att tex kontakta involverade personer för att få reda på fakta och få flera sidor av historien. Jag vet inte hur många gånger jag meddelade KV att de mer än gärna får kontakta mig gällande ditt och datt. Men nej. Ibland känns det som att vi anhöriga är mer av en belastning än tillgång i deras ögon, vilket är synd. Som min kille sa; får han bara besök och telefon med mig så tar han vilken skit som helst därinne.

Det är jobbigt för er på insidan såväl som för oss på utsidan. Även om våra lidanden tar sig olika uttryck. Man har visserligen sin frihet men vad hjälper det när man inte får dela den med sin älskling?
Citera
2015-04-22, 16:00
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sek-Loso
Grymt att det gått bra för dig. Jag sitter också i en annan världsdel, men röker meth med en prostituerad och väntar ny volta när jag kommer hem

Måste varit annat folk på klostret när du var där, dem får väl bara vara där en viss tid, typ 2 år eller nått? När jag var där inne, 2 besök, verkade grabbarna ha det riktigt bra.

Finns väl en avd. på A som heter förlängd förlängd där folk kan sitta i evigheter och bara "upprätthålla" allt dem lärt sig.

Ha ha nice! Det låter som du har det bra just nu iaf, synd på voltan bara.

Jo, de införde 2 årsgräns på klostret. Fanns ju folk som häckat där i 5 år, så de ville väl ha lite genomströmning.

Känner mkt väl till "förlängd förlängd" eller "Vidmakthållande" som Vänster 2 kallades officiellt. Hade polare som satt där, jobbade i centralköket och fixade lite extra gott även åt oss. Vi hade bäst käk på hela anstalten
Citera
2015-04-23, 07:43
Medlem
SYLLDs avatar
Tja

Undrar jag vad en kille som sitter på 3 år behöver?
Vad kan jag köpa som går igenom, han sitter på Österåker.

Tänkte cigg+snus+telefonkort+tidningar.
Skulle vara grymt att lossa en hora till han men det först nämnda är viktigaste.

kan jag bara köpa limpor och snus och lämna?
Citera
2015-04-23, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYLLD
Tja

Undrar jag vad en kille som sitter på 3 år behöver?
Vad kan jag köpa som går igenom, han sitter på Österåker.

Tänkte cigg+snus+telefonkort+tidningar.
Skulle vara grymt att lossa en hora till han men det först nämnda är viktigaste.

kan jag bara köpa limpor och snus och lämna?

Har ingen egen erfarenhet av livet på insidan men jag skulle nog uppskatta tidningar, kanske något träningsredskap, böcker, godis, dvdfilmer(om man får ha en dvdspelare?). Antar att allt detta skulle godkännas..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in