2015-04-21, 11:18
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jag kanske missförstod dig men här verkar du syfta på ett annat lag än Shakhtar? Trots att just Shakhtar ligger tvåa; 5 poäng bakom Dinamo Kiev med 6 omgångar kvar.

Och från Ukraina (samt Ryssland) till att nämna oligarker är väl knappast särskilt långsökt. Och oligarkers roll i dagens fotboll är oftast att äga fotbollsklubbar. Då är det inte heller alltför långt till att tänka på ägarkonstellationer, och det var ju snack om att Parma skulle bli uppköpta ("räddade") av mer eller mindre skumma typer. Men det blev väl aldrig något med det?

Sedan läste jag att Leeds eventuellt skulle köpas upp av Red Bull, och Leeds ägs väl (delvis?) av Cellino. Cagliari, därmed även Cellino, är ju ganska aktuellt i den här tråden, tack vare en viss skribent. Diskussionen i denna tråd får väl gärna återknyta till Calcio? På ett eller annat sätt. Vilket jag försökte göra. Framför allt ville jag veta om några eventuella pengar från Leeds till Cellino skulle kunna tillfalla Cagliari.

Cellino har lämnat Cagliari för gott om det har sagts för många hårda ord mellan honom och politiker det ska till en massa försoningsgester för att han ska återvända. Troliga är att han går in i någon av de Emilianska klubbarna då den regionen är på dekis fotbollsmässigt men har Italiens mest välställda arbetarklass.

Jag måste ha skrivit fel beträffande mitt tidigare citat men jag menande givetvis på att Shaktar 5åriga segersvit kommer brytas idag. Dynamo Kiev seger är en politisk seger för Ukraina också (de har 4oavgjorda och resten segrerar det här året). Dynamo Kiev var provinslaget i Sovjet som gäckade Moskvaklubbarna och att de vinner har med Ukrainsk nationalism att göra. På sikt kan inte Shaktar konkurerra eller överleva i nuvarande kostym (se tidigare artikel).....
Citera
2015-04-21, 11:21
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Och som en naturlig följd så avgår Zeman.

Finns det någon motsvarighet till den makt Cagliaris spelartrupp visat under årens gång? Hur många tränare har inte Conti & co tvingat bort?

Börjar det inte bli lite väl navelskådande när du börjar citera dig själv om Sarderna?
Vi förstår de kommer åka ur bortsett Albin Ekdahl så är det lite skitsamma...
Citera
2015-04-21, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Börjar det inte bli lite väl navelskådande när du börjar citera dig själv om Sarderna?
Vi förstår de kommer åka ur bortsett Albin Ekdahl så är det lite skitsamma...

Ha ha det kan du säkert ha rätt i.

Poängen är att de två största nyheterna på La Gazzetta under förmiddagen var Contis kaptensbindel och Zemans avgång. Jag hade tidigare skrivit en matchrapport som var en naturlig utgångspunkt. Contis kaptensbindel under matchen hänger samman med den bindel som Cossu tidigare haft (vilket jag skrivit om tidigare). Och istället för att skriva om det igen tycker jag att det är ärligare att visa det ursprungliga inlägget. Och Zemans avgång var sedan till stor del en följd av av detta. Inläggen hänger samman på ett naturligt vis, och ingen annan har skrivit om det.

Jag försöker hålla en balans mellan att nörda ner mig i Cagliari och skriva mer generellt om Calcio i stort. Men det finns säkert många som tycker att det blir för mycket om den relativt oansenliga klubben på den vackra ön.
Citera
2015-04-21, 13:38
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ha ha det kan du säkert ha rätt i.

Poängen är att de två största nyheterna på La Gazzetta under förmiddagen var Contis kaptensbindel och Zemans avgång. Jag hade tidigare skrivit en matchrapport som var en naturlig utgångspunkt. Contis kaptensbindel under matchen hänger samman med den bindel som Cossu tidigare haft (vilket jag skrivit om tidigare). Och istället för att skriva om det igen tycker jag att det är ärligare att visa det ursprungliga inlägget. Och Zemans avgång var sedan till stor del en följd av av detta. Inläggen hänger samman på ett naturligt vis, och ingen annan har skrivit om det.

Jag försöker hålla en balans mellan att nörda ner mig i Cagliari och skriva mer generellt om Calcio i stort. Men det finns säkert många som tycker att det blir för mycket om den relativt oansenliga klubben på den vackra ön.

Tror du Ekdahl kommer få spela mer nu när Zeman är ute ur loppet?

Varför petades han under våren? Av det lilla jag följer kändes han som en av galjonsfigurerna på mittfältet när nedrustning började i takt med att Cellino släppte Radja och Astori?
Citera
2015-04-21, 14:31
Medlem
JayGatsbys avatar
Jag vet att vi har pratat om det tidigare, men hur slutade det med Cagliaris nya arena?
Om man nu åker ner till Serie B så skulle en nystart som inkluderar en ny arena vara en bra återfödelse.
Citera
2015-04-21, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
Tror du Ekdahl kommer få spela mer nu när Zeman är ute ur loppet?

Varför petades han under våren? Av det lilla jag följer kändes han som en av galjonsfigurerna på mittfältet när nedrustning började i takt med att Cellino släppte Radja och Astori?
Lite statistik från säsongen. Omgång, motståndare, betyg av la Repubblica, mål:

Under hösten var han Cagliaris kanske bästa och viktigaste spelare fram till och med januari. Men sedan var han sjuk som följdes av en vadskada. Och har sedan inte kommit upp i sin normala standard.

Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Jag vet att vi har pratat om det tidigare, men hur slutade det med Cagliaris nya arena?
Om man nu åker ner till Serie B så skulle en nystart som inkluderar en ny arena vara en bra återfödelse.
Giulini har bekräftat att planerna på Karalis Arena kvarstår oavsett om det blir Serie B. Men jag har inte hört något konkret. Bygget stoppades för några år sedan tämligen dramatiskt för att det var för nära en flygplats.
Citera
2015-04-21, 15:18
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Giulini har bekräftat att planerna på Karalis Arena kvarstår oavsett om det blir Serie B. Men jag har inte hört något konkret. Bygget stoppades för några år sedan tämligen dramatiskt för att det var för nära en flygplats.

Varför gör man inte som Juventus och bygger på existerande mark?
Bygga en ny Sant'Elia?
Citera
2015-04-21, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Varför gör man inte som Juventus och bygger på existerande mark?
Bygga en ny Sant'Elia?

Det är inte klubbens. Man hyr den av kommunen, som vill ha en multiarena. Dessutom behåller då kommunen kontrollen över arenan.
Citera
2015-04-21, 15:34
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Det är inte klubbens. Man hyr den av kommunen, som vill ha en multiarena. Dessutom behåller då kommunen kontrollen över arenan.

Ah. Typiskt.
Citera
2015-04-21, 23:50
Medlem
snillet_1s avatar
Ligger nog en del nepotism i Calciomanias spådom om Ekdals framtid, vad i helvete har han i en italiensk CL-klubb att göra? Det är till syvende och sist trots allt en ganska intetsägande spelare IMO. Han är klok. Det är det han är. Det finns det många som är.
Citera
2015-04-22, 10:18
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Ligger nog en del nepotism i Calciomanias spådom om Ekdals framtid, vad i helvete har han i en italiensk CL-klubb att göra? Det är till syvende och sist trots allt en ganska intetsägande spelare IMO. Han är klok. Det är det han är. Det finns det många som är.

Vilken spådom pratar vi om?

Jag skulle vilja se honom som ordinarie i ett stabilt mittenlag i Italien (ett sådant som Cagliari var när han först värvades dit). Typ ett Udinese (nu blir det ju inte Udinese då de inte har den transfernpolicyn). Men kanske ett AC Milan/Sampdoria där han kan utvecklas och ta plats medan laget när de har en bra säsong är uppe och nosar på EL Platserna.
Senast redigerad av L-illuminato 2015-04-22 kl. 10:33.
Citera
2015-04-22, 12:14
Medlem
JayGatsbys avatar
Skapliga uppvisningar igår av Barca/Bayern.
Mäktar Juve med detta?

Nåväl, mer än en gång har ju ett italienskt lag (klubb som landslag) varit halvanonyma i en turnering för att briljera i semi och final.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in