2015-04-03, 13:54
Medlem
Och på tal om kulturer, men med en liten annan vinkling. Så kan man inte komma till Cagliari och förvänta sig något annat språk än italienska. Kan vara en smärre chock, inte minst för svenskar, att engelska inte fungerar i särskilt stor omfattning.

Jag svarade i den Allsvenska tråden angående Sebastian Eriksson. Han fick alla möjligheter på den vackra ön. Köptes trots att han var långtidsskadad. Fick tid, förtroende och resurser för att kunna ta en plats i laget. Men återgäldade inte riktigt det förtroendet. Körde sitt eget race, utan att på allvar verka vilja förstå kulturen och omgivningen. ”Italienarna är ett konstigt folkslag”.

Skillnaden är stor mot Albin Ekdal. Som är nyfiken och verkar vara bättre rustad att vilja klara av en annan kultur.
Citera
2015-04-03, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Men är det inte viktigt att serie b blir bättre Med lag som lockar publik. Så att serie a får en grund att stå på. Det ska ju ändå upp tre lag per säsong per År. För mig får det gärna komma upp små lag och de skaffar sig ett namn och rutin.
Jag håller såklart med.

Chievo har visat på vad som är möjligt med små medel, genom ekonomisk stabilitet och långsiktighet. Sassuolo har gjort en liknande resa, fast de äger sin arena, som dock inte ens ligger i Sassuolo. En liten stad, utan Calcio-traditioner, som spelar sina hemmamatcher på sin arena i betydligt större Reggio Emilia. Dock en skön arena som kan locka till sig publik, åtminstone så länge de spelar i Serie A.

Och Carpi är såklart ännu mindre. Har en arena som kan ta ca 4.100 och deras snitt denna extremt framgångsrika säsong ligger på ca 2.900.

Tre lag som såklart förtjänat sin framgång sportsligt. Och det är inte utländska oljepengar som plötsligt köpt ihop ett stjärnlag. Men jag hade hellre sett att Modena lyckats få ihop ett framgångsrikt lag, än att Carpi lyckas. På samma vis som jag hellre ser att Hellas spelar i Serie A, än Chievo.

Och för den gegrafiska spridningen hade jag gärna sett t ex Bari och såklart Cagliari återvända till Serie A.

Men vad jag önskar betyder i sammanhanget mindre. För det är på planen det avgörs...
Citera
2015-04-03, 17:09
Medlem
DropoutBears avatar
Alltid trevlig läsning här! Bisarrt hur tät nedre halvan av Serie B är, från nedflyttningsplatsen 20 till plats 13 skiljer det sig bara 2p.
Citera
2015-04-03, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DropoutBear
Alltid trevlig läsning här! Bisarrt hur tät nedre halvan av Serie B är, från nedflyttningsplatsen 20 till plats 13 skiljer det sig bara 2p.

Botten består av Catania, Brescia och Varese. Klubbar som jag gärna ser kvar i Serie B.

Just nu toppas Lega Pro A av Novara 4.000, Lega pro B Teramo 2.100, och Lega Pro C Salernitana 9.500. Dvs de tre direktplatserna till Serie B.

Dessutom är Ascoli 5.100, Lecce 4.200, Pisa 5.500 m fl inblandade i Play Off-striden. Av dem har jag alltid haft ett gott öga till Ascoli. De hade fantastiska fans, och det tror jag fortfarande att de har.
Senast redigerad av Brille68 2015-04-03 kl. 19:38. Anledning: gammal information, nu uppdaterad...
Citera
2015-04-03, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
...
Av dem har jag alltid haft ett gott öga till Ascoli. De hade fantastiska fans, och det tror jag fortfarande att de har.
Om man vill njuta av matcher i de lägre divisionerna kan tredje maj med fördel skrivas in i kalendern. Då kommer Ancona till Ascoli Piceno, i 37:e omgången i Lega Pro B.

Mötet i Ancona för några månader sedan:
https://www.youtube.com/watch?v=aKBPOjZtsyg
Senast redigerad av Brille68 2015-04-03 kl. 20:48.
Citera
2015-04-04, 11:11
Medlem
Fin omgång i Serie A idag. Börjar med Roma mot Napoli 12:30.

Många som trodde att Garcia skulle toppa laget med det sköna gänget från den vackra ön, dvs Astori, Nainggolan och Ibarbo. Men det verkar som att Mapou Yanga-Mbiwa och Seydou Doumbia spelar istället. Kanske fixar man fram Opti Poba i sista stund istället för Nainggolan?

Andra matcher som jag lyfter fram är Cagliari mot Lazio kl 15:00, Fiorentina mot Sampdoria kl 18:30 och till sist Juventus mot Empoli kl 21:00.
Citera
2015-04-04, 13:14
Medlem
MentosFruitcores avatar
Ni som följer Serie A och framförallt Juventus, vad är Pogbas styrkor och svagheter? Hur ser hans spelstil ut? Frågar då det ryktas att han går till Barcelona och på sikt ersätta Xavi och/eller Iniesta. Följer själv inte Serie A speciellt bra och har bara sett en match eller två det här året med Pogba utanför CL.

Jag har sett att han är teknisk och har ett bra "driv" samt skott, men hur står det till med passningar? Kan han slå bra djupledsbollar osv?
Citera
2015-04-04, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Ni som följer Serie A och framförallt Juventus, vad är Pogbas styrkor och svagheter? Hur ser hans spelstil ut? Frågar då det ryktas att han går till Barcelona och på sikt ersätta Xavi och/eller Iniesta. Följer själv inte Serie A speciellt bra och har bara sett en match eller två det här året med Pogba utanför CL.

Jag har sett att han är teknisk och har ett bra "driv" samt skott, men hur står det till med passningar? Kan han slå bra djupledsbollar osv?

Skulle en spelare som sägs kosta 800 miljoner eller någon liknande hög summa inte kunna slå bra djupledsbollar i ett lag med så bra anfallare?
Citera
2015-04-04, 18:01
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenWW
Skulle en spelare som sägs kosta 800 miljoner eller någon liknande hög summa inte kunna slå bra djupledsbollar i ett lag med så bra anfallare?
Jag har ingen aning... Di Maria kostade väl typ 600 miljoner och hans passningar håller ju hemsk kvalitet.

Framförallt vet jag inte hur hans spelstil ser ut. Det är lite därför jag frågar.
Citera
2015-04-04, 18:24
Medlem
Napoli tappar. Varför spelade inte Hamsik? Nu är de på femte/sjätte plats i tabellen, beroende på matchen mellan Fiorentina och Sampdoria. Om de vill spela CL nästa år får de nog se till att vinna EL.

I bottenstriden så gjorde Cesena en heroisk upphämtning. Ligger under med 3-0 borta på Bentegodi, och hämta upp det på de sista 20 minuterna. Imponerande. Rivalerna Atalanta och Cagliari förlorade på hemmaplan.

Pinilla. Borde ha stannat kvar i Cagliari. Avgjorde på övertid mot Cagliari i 21:a omgången. Ordnade oavgjort borta mot Napoli i senaste omgången (1-1), och gjorde ett konstmål idag:
https://www.youtube.com/watch?v=_8rwiip_AAk

Säsongens snyggaste.

Sau gjorde också ett snyggt mål. Dock inte lika snyggt som Pinillas såklart:
https://www.youtube.com/watch?v=D7nODKfdNu8

Och båda var tämligen betydelselösa.Cagliari har nu endast Parma under sig i tabellen, medan Cesena tar upp jakten på Atalanta...

Jag hade gärna sett både Atalanta och såklart Cagliari kvar i Serie A. Omöjligt, och min vilja betyder absolut ingenting i sammanhanget. Cagliari får spela i Serie B nästa säsong.
Citera
2015-04-04, 20:49
Medlem
Montellas Fiorentina tar en meriterande seger på Artemio Franchi mot Mihajlovic Sampdoria. Tar därmed steget upp till fjärde plats i tabellen, utmanar Rom-lagen och jagar CL platser.

Juventus vill förtvivlat få igång Vidal, men väljer att vila Pirlo. Tevez spelar dock.
Citera
2015-04-04, 22:02
Medlem
Full som ett ägg. Men skiter väl jag i.

Spaggarna har vädrat lite morgonluft efter årets relativa framgångar i framförallt EL. Men tyskarna är världsmästare och har Bayern München, Spanien har haft enorma framgångar för landslaget och dominerat klubbfotbollen via Barcelona och Real Madrid, samt PL har enorma resurser som lockar till sig stjärnor.

Cyberkalle & co vill såklart snickesnacka om landslaget, medan spanjacker och anglofiler vill snacka om klubbfotboll. Men trådarna heter ”allt om ...”. Och min poäng var såklart att om man lägger samman landslag och klubbfotboll så dominerar Italien. Skit samma att de varit relativt usla under en en tid. Och kanske fortsätter att vara det. Det tar tid att förändra historia...

Tyvärr finns det inget som tyder på en ny uppgång. Den ekonomiska framtiden verkar inte återkomma till Italien inom överskådlig framtid. Rimligen borde Spanien börja lida ekonomiskt även fotbollsmässigt, och Tyskland dominera allt mer. Men Calcio begränsar sig inte till ekonomi. Cagliari, Hellas och Sampdoria har visat att framgångar kan komma utan att vara en dominerande klubb.

Men för att kunna konkurrera i Europa krävs resurser. Juventus är där. Men jag ser inget annat lag som kan följa med. Milano-lagen är de självklara följeslagarna, men de är inte ens i närheten. Roma, Fiorentina, Lazio, Napoli och Sampdoria befinner sig på en nivå under. Förändringar tar tid, men det går nu åt rätt håll...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in