Citat:
Ursprungligen postat av
sebastian_
Men är det inte viktigt att serie b blir bättre Med lag som lockar publik. Så att serie a får en grund att stå på. Det ska ju ändå upp tre lag per säsong per År. För mig får det gärna komma upp små lag och de skaffar sig ett namn och rutin.
Jag håller såklart med.
Chievo har visat på vad som är möjligt med små medel, genom ekonomisk stabilitet och långsiktighet. Sassuolo har gjort en liknande resa, fast de äger sin arena, som dock inte ens ligger i Sassuolo. En liten stad, utan Calcio-traditioner, som spelar sina hemmamatcher på sin arena i betydligt större Reggio Emilia. Dock en skön arena som kan locka till sig publik, åtminstone så länge de spelar i Serie A.
Och Carpi är såklart ännu mindre. Har en arena som kan ta ca 4.100 och deras snitt denna extremt framgångsrika säsong ligger på ca 2.900.
Tre lag som såklart förtjänat sin framgång sportsligt. Och det är inte utländska oljepengar som plötsligt köpt ihop ett stjärnlag. Men jag hade hellre sett att Modena lyckats få ihop ett framgångsrikt lag, än att Carpi lyckas. På samma vis som jag hellre ser att Hellas spelar i Serie A, än Chievo.
Och för den gegrafiska spridningen hade jag gärna sett t ex Bari och såklart Cagliari återvända till Serie A.
Men vad jag önskar betyder i sammanhanget mindre. För det är på planen det avgörs...