2015-04-21, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
Både MGM1 och MGM2 hade kryss i ruta 3. Däremot hade åklagaren missat krysset gällande restriktionerna på nr2, vilket justerades före förhandlingarna. Funderade därför på om krysset i ruta 3 hos nr4 också hade missats på samma sätt.

http://www.fildirekt.se/dl/1426180363.pdf
http://www.fildirekt.se/dl/1426227534.pdf

Det är bra att du är uppmärksam och jo jag vet att det var felkryss gällande MGM2, detta blev ju känt för flera veckor sedan och har redan diskuterats i tråden och även korrigerades från åklagarhåll då det berodde på den mänskliga faktorn Och nej jag tror inte att det har missats igen av den enkla anledningen att MGM3 och MGM4 ej är häktade på grund av att de har gjort exakt samma saker osv, men vem vet har det hänt förut så.... . Snart kommer det väl nya "häktningspapper" så då blir det kanske mer viktigt att se vad som det anges för skäl där

OM det har missats igen (med kryssningen) tycker jag att det är anmärkningsvärt, dvs att åklagarsidan kanske ska se över sina rutiner, dvs att papper kanske måste dubbel och trippelkollas, eftersom det ändå är ganska "seriös" verksamhet de håller på med. Alla kan göra fel en gång, men om man "råkar" göra fel två gånger på kort tid känns mindre bra speciellt då de gäller häktning osv.
Senast redigerad av ulvan 2015-04-21 kl. 14:42.
Citera
2015-04-21, 14:28
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Heter BSK Västra. Sen är det väl skillnad på fullvärdig, prospect och supporter/hangaround. Vet inte alls hur stora de är totalt. Tror det var en schism ang nåt självutnämnt ledarskap BSK Gbg som gjorde de bröt bildade Västra. Kanske du kan söka via Wolfpack eller Västra och finna nåt?

Har försökt att googla men får bara alltför allmänna beskrivningar av BSK.

Har de kopplingar till Bandidos? Säljer de droger i Uddevalla?
Citera
2015-04-21, 14:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Har försökt att googla men får bara alltför allmänna beskrivningar av BSK.
Har de kopplingar till Bandidos? Säljer de droger i Uddevalla?

Kopplingar till Bandidos. Nej.
Drogverksamhet lokalt. Vet inte.
Men säg det kriminella gäng som inte gör det..

Edit: tog bort Mc.
Citera
2015-04-21, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pumanpuma
Skulle du kunna ladda upp den bilden du ändrat? Jag kan göra detsamma i eftermiddag/kväll med bilder jag gjort ljusare, ändrat kontrast mm
Har samma önskemål här som dig Skulle också gärna vilja se bilden som det ser ut som någon sitter där, för jag ser ingen person i förarsätet, även om jag zoomar in eller ändrar kontrast mm
Citera
2015-04-21, 14:35
Medlem
B329s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrstorpotatis
Det ligger ju något på marken vid förardörren till xc90n i alla fall. Kan vara skräp eller liknande, men parkeringen ser ju ren ut från skräp i övrigt?
http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article10726580.ece

Den bilen som står längst bak på bilden. Kan det va polisens bil? Den ser lite bakvänt konstigt parkerad ut. Man kan skymta det andra tältet bakom bilen.
Citera
2015-04-21, 14:38
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Kopplingar till Bandidos. Nej.
Drogverksamhet lokalt. Vet inte.
Men säg det kriminella gäng som inte gör det..

Edit: tog bort Mc.

Joh* Sch*eider som gjorde så trevliga uttalanden på Facebook i början av tråden, har han kopplingar till BSK?
Citera
2015-04-21, 14:44
Medlem
B329s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
I början av tråden kan man läsa att BSK(Brödraskapet) sågs utanför avspärrningarna.

Jag förstår att det är nån sorts kriminell grupp men kan nån förklara för mig om de är stora i Uddevalla, pysslar de med droger där?

En liten kortfattad beskrivning av BSK i Uddevalla om nån vore snäll.

För lite drygt 10 år sedan fanns dom här i Uddevalla. Sen var det en rättegång, som fick hållas på hotell riverside pga att dom inte fick plats i rättsalen. Dom hade bråkat med mc-gänget Bengalos. Sen efter det har jag inte hört så mycket om dom. Men Jag umgås inte i dom kretsarna så Jag vet inte. Det är fullt möjligt att det finns några av dom kvar här ännu.
Citera
2015-04-21, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
Både MGM1 och MGM2 hade kryss i ruta 3. Däremot hade åklagaren missat krysset gällande restriktionerna på nr2, vilket justerades före förhandlingarna. Funderade därför på om krysset i ruta 3 hos nr4 också hade missats på samma sätt.

http://www.fildirekt.se/dl/1426180363.pdf
http://www.fildirekt.se/dl/1426227534.pdf

Svarade i ett annat inlägg också men kom på en ny grej, gällande det som påtalats i tråden, dvs gällande att MGM4 saknar kryss i rutan för "risk för fortsatt brottslighet jämfört med MGM1,2,3 som har rutan ikryssad. Det kan ha berott på man missat kryssat i men också att polisen kanske gjort annan bedömning av MGM4. Tror nedan ger en fingervisning hur man ska göra bedömningen om det är frågan om fortsatt brottslighet. (Mer eller mindre saxad information).

Jag tror "risk för fortsatt brottslighet heter nåt med "recidivfara" i sammanhanget.

Och med recidivfara avses att den misstänkte personen fortsätter med sin brottsliga verksamhet. När häktning sker på grund av att det finns en risk för att den misstänkte personen fortsätter med sin brottsliga verksamhet är syftet snarare att avlasta rättssystemet, genom att den misstänkte personen inte kan begå ytterligare brott som behöver utredas då han eller hon sitter häktad, än att underlätta utredningen av det aktuella brottet. Uttalanden har även gjorts som antyder att häktning på grund av recidivfara även stärker allmänhetens förtroende för rättsväsendet och dessutom skyddar den person eller de personer som annars ligger i farozonen för att utsättas för brott av den misstänkte.

Då det finns risk för att den misstänkte personen kommer att fortsätta med våldsbrott eller andra brott som innefattar kränkning av andra personers personliga integritet borde skälen för att häkta den misstänkte på grund av recidivfaran bedömas som starkare än då den misstänkte personen riskerar att fortsätta med brottslighet av mindre allvarligt slag. Då häktning tillåts bestå efter det att huvudförhandling i ett mål hållits fram till att domen meddelas så är recidivfara det vanligaste särskilda häktningsskälet.

Avslutningsvis ska sägas att det självfallet i vissa fall kan vara så att inte bara ett särskilt häktningsskäl föreligger, utan två eller tre av de särskilda häktningsskälen kan föreligga samtidigt.

Det mesta av texten är saxat från:
http://www.lag24.se/a/s%C3%A4rskilt-om-de-s%C3%A4rskilda-h%C3%A4ktningssk%C3%A4len
Senast redigerad av ulvan 2015-04-21 kl. 15:19. Anledning: Tillägg som återfinns under "edit"
Citera
2015-04-21, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Det har ju gissats tidigar på ev kopplingar till Södertälje, men det rann ju ut i sanden. Jag är nyfiken på vilka ev kopplingar alla inblandade haft med nätverk i Göteborg o Oslo? Kan säkert ha missat det o ber om ursäkt om det spånats kring det.

Har lite svårt att tro att ursprunget till morden bara finns i Uddevalla, som ju ligger jävligt strategiskt till mellan dom här storstäderna.
ordet på stan lyder att mgm hade fått krita en del av godset som tillhör större grabbar. Dom är småkriminella och kan omöjligt ha fått tag på så mycket knark utan någon större boss som hade stämt träff med grabbarna den kvällen.
Citera
2015-04-21, 15:21
Medlem
B329s avatar
Om man funderar på motivet, varför det hände, lär man inte få nått svar. Det är bara mgm som vet varför.

Men om man tar reda på så mycket som möjligt om vad som hände, så kommer man sanningen lite närmare. Tror Ja
Citera
2015-04-21, 15:38
Medlem
Citat:
Bra iakttagelse. Tiden justeras lite, men som sagt - det verkar vara mkt fokus på just BO:s mobiler och sen sker ju ett gripande.
Han hade nog dock inte fått klartecken att lämna ut officiellt än:

"_ De anhölls i sin frånvaro klockan 11.00 av mig. De har gripits under graden och efter förhör så har jag beslutat att anhålligbeslut ska kvarstå, säger Daniel Edsbagge."
http://www.expressen.se/gt/efter-trippelmorden--tva-personer-gripna/

Yepp, enligt häktningsframställan är det också klockan 11.00 häktning i sin frånvaro som gäller.
Det här med fokus på BOs mobiler har jag dock missat tror jag. Har hört att åklagaren snackat om att MGMs mobiler knyter de till platsen (tillsammans med "externa" vittnesuppgifter) men inget om att BOs mobiler är det centrala, men det är väl möjligt att de messat med MGM innan mötet eller att ET hade ett halvklart sms eller liknande i sin mobil.

Kan man söka baklänges alltså ta fram en karta från t ex en telefonoperatör som visar vilka mobilnummer som varit på BP eller i närheten, en viss tid, eller måste man utgå från en GMs telefon och undersöka själva mobilen för att se var de har varit?
Senast redigerad av ulvan 2015-04-21 kl. 15:41.
Citera
2015-04-21, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Har samma önskemål här som dig Skulle också gärna vilja se bilden som det ser ut som någon sitter där, för jag ser ingen person i förarsätet, även om jag zoomar in eller ändrar kontrast mm

Vet inte hur man laddar upp.
Men det man kan skönja är som tidigare skribent skrev är ett vänster ben vinklat utåt mot den öppna dörren och ett till ben som följer mittpanelens linje men avviker och att det är ett tjockare typ tyg oban knäna. Övriga kroppen syns inte (skulle tippa på att den ligger tvärs över/i mot passagerarsätet. Men som sagt, det kan bara helt fel.
Ett orginalfoto kanske skulle göra saken lättare.
Det bar nån som fick fram orginalfoton från Dansk tidning/fotograf tidigt i tråden har jag för mig. Så beroende på vem som tog bilden kanske det går att få tag i originalet.
Nån bild från andra hållet har jag inte sett (och tror inte det finns heller).

För fallets del spelar den här detaljen ingen större roll, tycker jag. Det som är intressant (om man ska använda det ordet i såna här sammanhang) är varför det hände.

Där är goxosha mest tydlig med förklaringar hittills, oavsett om de stämmer eller inte. Men jag förstår att knapptnån info kommer fram för de närstående kan jag tänka mig föraktar tråden och de som vet "på riktigt" skulle knappast skriva nåt här, tror jag, så fumlandet i mörker fortsätter väl...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in