2015-04-20, 14:58
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Som vanligt lägger medierna och framförallt kvällstidningarna fokus på sina egna mätningar. Skit samma.Sammantaget går det fortfarande inte att dra någon slutsats av dessa mätningar De spretar allt för mycket.
Man kan se en trend, dock.

https://docs.google.com/file/d/0B7m9daulLNZLTzJXTUVhTmZTZjA/edit

Det går brant utför för S.
2015-04-20, 15:00
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manssmekaren
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20653848.ab

FP nere under 4 %. ABs analys är att det beror på missnöje med Björklund, jag som gammal folkpartist vågar hävda att det snarare är missnöje med Birgitta Olsson, Ullenhag och CO.

Kan nån förklara varför fp kallas folkölspartiet i AB:s rubrik? (kanske lite OT, men eftersom att de kallar dem det i samband med en OU så...)

Folköl har en alkoholhalt på (upp till) 3,5%, vilket är samma procentsats som FP får i denna OU. Jag gissar att det helt enkelt handlar om någon slags humor hos rubriksättaren.
2015-04-20, 15:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Som vanligt lägger medierna och framförallt kvällstidningarna fokus på sina egna mätningar. Skit samma.Sammantaget går det fortfarande inte att dra någon slutsats av dessa mätningar De spretar allt för mycket.

Haha du brukar inte ha några problem med det men nu passar det inte
2015-04-20, 15:04
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Folköl har en alkoholhalt på (upp till) 3,5%, vilket är samma procentsats som FP får i denna OU. Jag gissar att det helt enkelt handlar om någon slags humor hos rubriksättaren.

Dessutom betyder öl DÖ på turkiska men det var nog inte det Aftonbladet tänkte på även om det är klockrent.
2015-04-20, 15:26
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:

Du verkade inte ha några problem att uttrycka glädje och dra segna slutsatser när det visas + siffror för Socialdemokraterna och en minskning för Sverigedemokraterna. Oavsett om det spretar.

Från 11:e januari efter Sifos opinionsundersökning som gav Socialdemokraterna 33.3%. Demoskop samma dag (eller om det var dagen innan) visade Socialdemokraterna på 32.3%.
Citat:
Kan inte annat än att glädja mig åt S siffror även om jag tycker de var väntade.
Glädjande är också att väljarna tycks förstått att SD är ett antal pajaser. På något annat vis kan jag inte tolka siffrorna för SD. Allianspartierna finns inte mycket att säga om mer än att de tillsammans visat sin oduglighet.

31:e januari efter DN/Ipsos opinionsundersökning som visade ett ökat stöd för Socialdemokraterna med en ökning på 2.3 till 34.3%. Det här var också efter Sifos undersökning som noterade Socialdemokraterna på låga 29.7%.
Citat:
Ser bara två partier som har opinionssiffror som är statistisk säkerhetsställda. Känns bra att kunna konstatera att det enda partiet som har plussiffror är sossarna.
Givetvis så är det tyst från högernissarna här på FB.
Också glädjande att de skenheliga ligger kvar på rätt sida av 4% spärren.

Du verkar vara ytterst selektiv. När det går bra för Socialdemokraterna och dåligt för Sverigedemokraterna, då kan man dra slutsatser av det hela.
Går det mindre bra för Socialdemokraterna så går det inte att dra slutsatser från mätningarna då det spretar iväg för mycket.

Jag håller med dig om att man ska inte dra alltför stora växlar på enskilda opinionsmätningar men vi kan se följande trend bland opinionsundersökningarna som har kommit den här månaden.

Socialdemokraternas siffror.
Inizio (källa): 28.8%
Sifo (källa): 27.4%
Sentio (källa): 25.6%
Demoskop (källa): 28.3%

Det blir intressant att se vad Novus och Ipsos säger.
Senast redigerad av Glaucius 2015-04-20 kl. 15:46.
2015-04-20, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Aaaaah, nu trillade polletten ner, det var faktiskt ett riktigt roligt skämt Hoppas smeknamnet fastnar.
2015-04-20, 15:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Folkpartiet hamnar under spärren för fjärde månaden i rad i Inizios mätningar så något brus är det inte frågan om, däremot en systematisk skillnad mot andra OI.

Hur som helst ligger både KD och FP mycket illa till. Under normala förhållanden skulle de nog kunna räkna med att klara spärren ändå genom stödröster men när två partier behöver stöd så räcker det kanske inte. Speciellt inte om SD tuffar på uppåt och vi allt mer går mot tre stora partier, S, M och SD. Alla andra partier kommer från tid till annan dansa farligt nära spärren.
Självklart är det så. Jag som inte riktigt hann formulera mig innan jag skulle iväg. Menade att det är märkligt hur KD/FP har bytt plats i olika OIs.

Tror som du att de ligger mycket illa till. C brukar även de vara nere och nosa på 4-5% ibland men lyckas göra uppryckningar då och då. Tror dock att det kommer att bli mycket svårare för dessa två-tre partier att hålla sig något så när flytande ovanför spärren när det är dags för val.

Citat:
Ursprungligen postat av manssmekaren
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20653848.ab

FP nere under 4 %. ABs analys är att det beror på missnöje med Björklund, jag som gammal folkpartist vågar hävda att det snarare är missnöje med Birgitta Olsson, Ullenhag och CO.

Kan nån förklara varför fp kallas folkölspartiet i AB:s rubrik? (kanske lite OT, men eftersom att de kallar dem det i samband med en OU så...)
Björklund är väl den bästa som finns i FP? Fast Aftonbladet har ju gett sig fan på att få in Olsson eller Ullenhag som ny partiledare så det är klart att deras analys är att det är fel på Björklund. Tror att väljarna straffar FP för hur de betedde sig vid sina sista år vid makten. Dåliga skolresultat, massinvandring utan några som helst krav på integration ("det är en utmaning vi står inför"), nedskärningar i försvaret och allmän skenhelighet straffar dem i längden.

Folköl = 3.5%, FP = 3.5% (typ)

Citat:
Nytt mantra du upprepar? Jag (och Glaucius) har redan påpekat att du tidigare dragit slutsatser av enskilda OIs som ger favör åt S samtidigt som SD går ner. Men du har rätt, en enda OI säger inte mycket men det du gör är ju att säga så om varje OI istället för att använda alla OIs för att bilda dig ett mönster. Gör man det ser man ganska tydligt att S är på nedgång och SD är på uppgång. Hoppas du mår dåligt av det!
2015-04-20, 15:57
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Dessutom betyder öl DÖ på turkiska men det var nog inte det Aftonbladet tänkte på även om det är klockrent.
Var har du fått det ifrån? Öl benämns 'bira' i Turkiet.
2015-04-20, 16:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Var har du fått det ifrån? Öl benämns 'bira' i Turkiet.

Ja men jag skrev att dö på turkiska är öl. Dvs säger du öl i Turkiet betyder det dö.
2015-04-20, 20:57
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Självklart är det så. Jag som inte riktigt hann formulera mig innan jag skulle iväg. Menade att det är märkligt hur KD/FP har bytt plats i olika OIs.

Tror som du att de ligger mycket illa till. C brukar även de vara nere och nosa på 4-5% ibland men lyckas göra uppryckningar då och då. Tror dock att det kommer att bli mycket svårare för dessa två-tre partier att hålla sig något så när flytande ovanför spärren när det är dags för val.

Björklund är väl den bästa som finns i FP? Fast Aftonbladet har ju gett sig fan på att få in Olsson eller Ullenhag som ny partiledare så det är klart att deras analys är att det är fel på Björklund. Tror att väljarna straffar FP för hur de betedde sig vid sina sista år vid makten. Dåliga skolresultat, massinvandring utan några som helst krav på integration ("det är en utmaning vi står inför"), nedskärningar i försvaret och allmän skenhelighet straffar dem i längden.

Folköl = 3.5%, FP = 3.5% (typ)

Nytt mantra du upprepar? Jag (och Glaucius) har redan påpekat att du tidigare dragit slutsatser av enskilda OIs som ger favör åt S samtidigt som SD går ner. Men du har rätt, en enda OI säger inte mycket men det du gör är ju att säga så om varje OI istället för att använda alla OIs för att bilda dig ett mönster. Gör man det ser man ganska tydligt att S är på nedgång och SD är på uppgång. Hoppas du mår dåligt av det!

Jag håller med om att siffrorna för S är alldeles åt helvete för dåliga.. Däremot så tror jag att Sverigedemokraternas siffror är åt helvete för höga.
Att föra en politik som innebär att man jublar åt de människor som dör i medelhavet är likaså åt helvete. Det som gläder mig i denna mätning är att Folkpartiet ligger illa till .
2015-04-20, 21:49
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

Jo, det gör det.

S backar lite
Mp backar
Fp backar

SD går framåt.

Sedan är det någon freak-mätning (Sifo) som sticker ut, men det går mycket väl att få fram en helhetsbild.
2015-04-20, 22:54
Medlem
Citat:
Jag håller med om att siffrorna för S är alldeles åt helvete för dåliga.. Däremot så tror jag att Sverigedemokraternas siffror är åt helvete för höga.
Att föra en politik som innebär att man jublar åt de människor som dör i medelhavet är likaså åt helvete. Det som gläder mig i denna mätning är att Folkpartiet ligger illa till .
Du baserar alltså din slutsats att SDs siffror är för höga på att du inte gillar partiet? Med andra ord rent önsketänkande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in