2015-04-20, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aptitude
Har du kollat årets söktryck då?
Den är ca 10% lägre i antal sökande och samma historia i antal förstahandssökande.

Har hört lite olika bud om förstahandsvalets betydelse, upplys mig gärna.
Citera
2015-04-20, 16:14
Medlem
Citat:
Har du kollat årets söktryck då?
Var ser man det?
Citera
2015-04-20, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morris21
Om inte det tänkta universitetet så har du en rätt så säkrad plats på läkarprogrammet i Sverige åtminstone och det ska du vara nöjd med. Var optimistisk, du kunde fått 1,7 och inte kommit in alls.
Jo då, missförstå inte. Jag är väldigt nöjd med en plats var som helst på läkarprogrammet men blir fruktansvärt mycket smidigare med boende och flickvän om jag kommer in där jag tänkt. Därför känns det lite snöpligt att vara ett poäng från en "säkrad" plats, därmed inte sagt att jag inte kommer in.
Citera
2015-04-20, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luigitopaz
Var ser man det?
http://statistik.uhr.se/

Sedan fyller du i HT2015 och jämför "antalet sökande" med föregående termin/ år.

Edit: Jag har för mig att det ska finnas någon sida där man kan se antalet antagna med ett visst resultat. Om statistiken fortfarande finns får någon gärna länka.
Senast redigerad av ffeellaann 2015-04-20 kl. 16:20.
Citera
2015-04-20, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ffeellaann
Den är ca 10% lägre i antal sökande och samma historia i antal förstahandssökande.

Har hört lite olika bud om förstahandsvalets betydelse, upplys mig gärna.

Kolla tidigare år (14,13,12) och se om det finns någon korrelation förstahand/hp Men givet att antal platser är konstant skall lägre söktryck generera lägre betyg (såklart)

EDIT: När min flickvän hetsade att komma in på läk hängde hon mycket på läkarstudent.se/antagning.html. Skall tydligen finnas ännu mer statistik där, tex vilken reserv som kommer in osv
Citera
2015-04-20, 16:34
Medlem
Citat:
Kolla tidigare år (14,13,12) och se om det finns någon korrelation förstahand/hp Men givet att antal platser är konstant skall lägre söktryck generera lägre betyg (såklart)

EDIT: När min flickvän hetsade att komma in på läk hängde hon mycket på läkarstudent.se/antagning.html. Skall tydligen finnas ännu mer statistik där, tex vilken reserv som kommer in osv
Helt rätt, väldigt intressant statistik och tror även det var där jag var inne och harvade för något år sedan.

För andra intresserade är det alltså http://läkarstudent.se/antagning.html
Sedan nästan längst ner på sidan.
Citera
2015-04-20, 17:13
Medlem
Gliese581Cs avatar
Fick 1,45 första gången jag skrev och 1,6 nu på våren. Vilken känsla att veta att man kommer in på det man vill och därmed slippa betygshetsen sista året.
Citera
2015-04-20, 17:55
Medlem
Jaha, blev en sur överraskning med normeringstabellen. Trodde jag äntligen skulle sätta ett tillräckligt bra resultat men det är väl bara att kämpa på igen.

52 på kvant och 67 på verbal verkar ge 1,4 med den här normeringen. Tråkigt när man kollar och jämför tidigare år där man skulle legat runt 1,55 - 1,6.

VT12 - 1,65
HT12 - 1,60
VT13 - 1,55
HT13 - 1,55
VT14 - 1,60
HT14 - 1,45
VT15 - 1,40

Har folk i genomsnitt börjat prestera bättre de senaste två proven eller vad beror höstens och denna normeringen på? Eller är det bara så att man vill sänka normeringen rent generellt med lättare uppgifter?

Lite lagom bitter nu.
Senast redigerad av egnom 2015-04-20 kl. 18:02.
Citera
2015-04-20, 18:05
Medlem
Babajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morris21
Om inte det tänkta universitetet så har du en rätt så säkrad plats på läkarprogrammet i Sverige åtminstone och det ska du vara nöjd med. Var optimistisk, du kunde fått 1,7 och inte kommit in alls.

Även med 1.7 brukar man komma in i typ Umeå och Örebro.

Citat:
Ursprungligen postat av egnom
Har folk i genomsnitt börjat prestera bättre de senaste två proven eller vad beror höstens och denna normeringen på? Eller är det bara så att man vill sänka normeringen rent generellt med lättare uppgifter?

Lite lagom bitter nu.

Provet har gjorts lättare för att jämna ut skillnaderna mellan kvant och verbal.
Senast redigerad av Babaji 2015-04-20 kl. 18:11.
Citera
2015-04-20, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egnom

Lite lagom bitter nu.

Den kvantitativa delen av högskoleprovet blev, som ett flertal påpekat tidigare i tråden, enklare förra hösten och du borde således räkna med att få ett resultat som ungefär motsvarar det som du hade fått med höstens normering. Tråkigt att du blev besviken, men att det var såhär var känt sedan tidigare.
Citera
2015-04-20, 18:25
Medlem
Azazello.Fiellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleach
Varför skulle man behöva 2.0 för att undervisa i mat. stat?
Vem har sagt det? 😆
Citat:
Ingen aning, det får Azazello.Fiello svara för. För att bli antagen som amanuens fordras goda akademiska meriter (och viss social kompetens som tur är). HP känns mindre relevant.
Ok, ok, jag ger upp.
Vi kan väl komma överrens om att de ambitiösa studenterba sätter lätt 2.0 på den kvantitativa delen. Alltså, en student som läst ett av de tyngre program under minst ett par år, som vet hur högskoleprovet ser ut och som till och med skrivit det ett par gånger.
Jag erkänner dock att mitt antagande att det är endast ambitiösa studenter som får undervisa var felaktigt
Citera
2015-04-20, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babaji
Provet har gjorts lättare för att jämna ut skillnaderna mellan kvant och verbal.
Ok, då är jag med på spåret. Då vet man vad man har att räkna med de kommande proven.

Detta är mitt tredje prov, nu kan det bara gå framåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in