Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2015-04-20, 01:30
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Att den första analysen inte gav något har tolkats som att det på sin höjd kan ha funnits en minimal mängd DNA på kondomen. Hade den varit använd borde det ha funnits massor.

DNA sprids lätt, och även små mängder kan detekteras. JA bodde i Annas pyttelilla lägenhet (den har uppskattats till 25 kvadratmeter) i en vecka. Damm består till viss del av avstötta hudceller som innehåller DNA. Att de hittat spår av DNA på kondomen betyder därför inte mycket, inte ens om det kan matchas med JA. Han bodde i lägenheten, alltså fanns hans DNA där.

DNA-topsning betyder att celler skrapas av från slemhinnan i munnen. Samma typ av DNA finns i hudceller som hela tiden stöts av från huden. Hade kondomen legat och skräpat i Annas lägenhet bland allt damm som innehöll hudceller från de som bott och vistats där så är det inte förvånansvärt alls att de såg "något".

Någonstans i tråden finns beskrivet ett försök som någon med tillgång till analysutrustning gjort. Bara det att de tagit i kondomen med händerna, utan att använda den, gav resultat. Därför har det spekulerats i om kondomen rivits sönder av någon som haft handskar på sig, dvs av någon som verkligen försökt förfalska ett bevis utan att vidröra kondomen.

Hur man än vänder och vrider på saken så är det svårt att förstå vad DNA skulle kunna bevisa.

Om din avsikt var att lära mig om DNA,är ju en sak. Men OM Skl hittade DNA i det andra provet,jag vet inte o du vet inte hur mkt eller hur säkra dom är så är det ett skäl för MN att vilja ta JAs DNA. ELLER?

Du skriver att det är svårt att förstå vad det skulle bevisa.
Jag tror att MN vill bevisa att om JAs DNA matchar AAs kondom,så anser hon att JA slitigt sönder kondomen avsiktligt. Därför att det var det som Skl kom fram till.
Citera
2015-04-20, 01:49
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Om man sen lägger till att Skl skriver: Att på vaginaltops o kondom från SW hittades DNA från samma man.

Observera samma man. Inte JA. Men om JAs DNA matchar SWs kondom o tops,kan MN hävda att JA även slitigt sönder hennes kondom. Den var ju ochså trasig som ni minns. Och Skl kom även här fram till att den slitigts sönder.Då matchar de båda målsägandens historior varandra. Och då blir det mera trovärdigt. MN är kanske listigare än vad vi tror.
Senast redigerad av PlanBoksBok 2015-04-20 kl. 02:11.
Citera
2015-04-20, 02:19
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Om din avsikt var att lära mig om DNA,är ju en sak. Men OM Skl hittade DNA i det andra provet,jag vet inte o du vet inte hur mkt eller hur säkra dom är så är det ett skäl för MN att vilja ta JAs DNA. ELLER?

Du skriver att det är svårt att förstå vad det skulle bevisa.
Jag tror att MN vill bevisa att om JAs DNA matchar AAs kondom,så anser hon att JA slitigt sönder kondomen avsiktligt. Därför att det var det som Skl kom fram till.

Hittade beskrivningen av experimentet jag hade i tankarna. Läs särskilt fall 3::

Citat:
Ursprungligen postat av Ollenblau
Undrar mycket över hur en kondom kan vara fri från mänskligt DNA. Ja, det är mycket underligt att inget DNA (eller extremt lite) DNA fanns på Ardins presumtivt egenhändigt sönderrivna kondom. Om denna information är korrekt – exakt vad är verifierat?.

Jag har gjort ett litet pilotexperiment mhja av en vän som arbetar på ett molekylärbiologiskt laboratorium på ett universitet. Han fick kondomer som behandlats på varierande sätt enligt nedan. Han klippte bort en bit från främre tredjedelen och körde PCR för mänskligt DNA.

Kondom 1: använt vid samlag med min kk. PCR visade massivt med manligt och kvinnligt DNA
Kondom 2: rullade på kondom i eregerat tillstånd. PCR visade mycket DNA
Kondom 3: tog fram en kondom med fingrarna, pulade lite med den. DNA påvisat
Kondom 4: kondom togs fram försiktigt, hölls i ena änden och lades i en plastpåse några timmar. Inget DNA. Det kan eventuellt bero på att kondombiten som analyseras inte motsvarar den del där fingrarna höll i den.
Kondom 5: kondom togs fram med handskar på laboratoriet och hanterades direkt. Inget DNA.

Om mitt experiment är representativt (vilket det nödvändigtvis inte behöver vara men med stor sannolikhet ändå är) och resultaten extrapoleras till Ardins förfalskade sönderrivna kondom så talar det för, tycker jag, att Ardin gick hem (alt köpte nya) på uppmaning av ??? alt eget initiativ och försiktigt öppnade ett paket med kondomer, rev sönder, och lade det i en tidigare oanvänd plastpåse/motsvarande. Och därefter direkt åkte till polisstationen. Alternativt skedde hanteringen i maskopi med polismannen som direkt lade kondomen i en påse. Förmodligen klippte SKL kondombiten från den plats där fingrarna inte hållt i kondomen. Mycket osannolikt att fejket skulle ha uppstått på SKL. Men som sagt detta resonemang bygger på att den info som läckt ang kondomen är korrekt och att SKL PCR körning var utförd enligt lege artis vilket den säkerligen är.

Det är bara det att Anna har motiv att själv slita sönder den för att korroborera sin historia. Kondomen var inte använd, så OM han slitit sönder den så var det troligtvis av misstag, vilket är varför den aldrig användes.

Dessutom skiljer sig Annas och P*tras historier åt, och det motsägelsefulla med Annas historia har diskuterats flitigt. Det är alltså mer än bara avsaknaden av DNA som kastar tvivel över de (påstått) sönderrivna kondomerna. De verkar inte passa in någonstans. Annat än som en obevisbar anklagelse som är tänkt att kasta en skugga över JA.

Bara det att kondomen verkar ha manipulerats av Anna själv för att fejka ett bevis gör att man undrar vad de kan ha gjort med DNAt från den ursprungliga kondomen. Det var kanske alltför värdefullt för att lämna in till polisen. Kan man förfalska ett bevis kan man förfalska två.

Kanske därför Anna bara behövde ha sex med JA en gång. En DNA-fylld kondom var vad hon behövde. När det kom ut att hon hade den i sin ägo ...
Senast redigerad av outoftheblue 2015-04-20 kl. 02:30.
Citera
2015-04-20, 02:35
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Hittade beskrivningen av experimentet jag hade i tankarna. Läs särskilt fall 3::

Det är bara det att Anna har motiv att själv slita sönder den för att korroborera sin historia. Kondomen var inte använd, så OM han slitit sönder den så var det troligtvis av misstag, vilket är varför den aldrig användes.

Dessutom skiljer sig Annas och P*tras historier åt, och det motsägelsefulla med Annas historia har diskuterats flitigt. Det är alltså mer än bara avsaknaden av DNA som kastar tvivel över de (påstått) sönderrivna kondomerna. De verkar inte passa in någonstans. Annat än som en obevisbar anklagelse som är tänkt att kasta en skugga över JA.

Jag tror du vet min ståndpunkt i det här fallet. Det finns oerhört mycket man kan kritisera i denna soppa.
Men nu gällde det att lista ut VARFÖR MN vill ha JAs DNA. Och jag tror hon måste topsa JA för att få hans DNA. Och därigenom tro sig kunna bevisa det jag skrivit om ovan.
Citera
2015-04-20, 04:30
Medlem
Citat:
Jag tror du vet min ståndpunkt i det här fallet. Det finns oerhört mycket man kan kritisera i denna soppa.
Men nu gällde det att lista ut VARFÖR MN vill ha JAs DNA. Och jag tror hon måste topsa JA för att få hans DNA. Och därigenom tro sig kunna bevisa det jag skrivit om ovan.

Jag anser att det absolut troligaste skälet till att man vill ha JA's DNA är precis som flera andra framfört att det i media kan framställas som att han är skyldig, inte att det finns något bevisvärde. Precis pss som när man påstår att han gömmer sig, insinuerar att han vägrar att förhöras, att han inte ska tro att han har någon gräddfil pga att han är känd mm. Det handlar om att vinna propaganda kriget.

Det näst troligaste skälet är att MN tror sig kunna bevisa något (map AAà kondom) men att det till största delen handlar om okunskap. Om första tested inte påvisade DNA från någon (varken JA eller AA) så är det i princip omöjligt att den använts (ens hanterats/tagits ur förpackningen och legat framme). Map AA's kondom så är det uteslutet att det finns något bevisvärde från DNA.

Ytterligare en variant är att man vill visa att det är JA's DNA man hittat från SW`s undersökning. Ifall hennes rättsintyg innehåller något som skulle kunna visa någon typ av skada och man dessutom hittat DNA så vill man kanske utesluta att det är DNA från någon annan person samt gardera sig från risken att JA(väldigt osannolikt) skulle ändra sig och säga att de inte haft sex.
Citera
2015-04-20, 06:33
Medlem
flipflaps avatar
[quote=guaponi|53069181]Jag anser att det absolut troligaste skälet till att man vill ha JA's DNA är precis som flera andra framfört att det i media kan framställas som att han är skyldig, inte att det finns något bevisvärde.
Det kan finnas ytterligare ett skäl till att man vill ha JA´DNA och inte nöjer sig med att jämföra med DNA taget i Storbritannien. (Vilket lovats ut av Brittisk Polis redan, citat finns i tråden)

Jag, som gärna ser argan list, tror att det enda vettiga man kan göra med fysiskt DNA är att "plantera" det för att söka komma åt JA för något helt annat.
Citera
2015-04-20, 09:38
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
... om JAs DNA matchar SWs kondom o tops,kan MN hävda att JA även slitigt sönder hennes kondom. Den var ju ochså trasig som ni minns. Och Skl kom även här fram till att den slitigts sönder.Då matchar de båda målsägandens historior varandra. Och då blir det mera trovärdigt. MN är kanske listigare än vad vi tror.

Det är säkert hennes plan. Ett brott som hon vill bevisa är avsiktligt förstörd kondom=våldtäkt.

Det faller på två saker:
1. I Sofias förhör finns ingenting alls nämnt om att en kondom skulle förstörts. Knappast heller i de många SMS som Sofia skickade under natten.
2. Mats Gehlin skriver i sitt PM, att "något" har hittats. Det är möjligen mitokondrieDNA. Många personer har samma mitokondrieDNA- det är inte unikt för en speciell individ. MitokondrieDNA kan, typiskt, komma från naglar eller hårstrån. Uppgiften om mitokondrieDNA kommer ursprungligen från sign "Publicistklubben", samma personer som postade HäPM i tråden för länge sedan. Det är inte troligt att brittisk polis tagit eller analyserat mitokondrieDNA.
Citera
2015-04-20, 10:11
Medlem
probe53s avatar
Ifall spår av mitokondrie-DNA skall jämföras så bör väl båda målsägande ha topsats med, och kanske ev. fler som kan ha varit med under hanteringen?

Är f.ö alla kondomer garanterat 100% sterila i sina förpackningar?
Citera
2015-04-20, 10:32
Medlem
Jag tror att just nu är syftet med kravet på DNA-prov framförallt att få JA att vägra ställa upp på förhör så att MN kan säga till HD "jag försökte med förhör i London, och det ledde, precis som jag sagt hela tiden, inte förundersökningen framåt, eftersom JA vägrade ställa upp". Men försvarsidan verkar ha genomskådat detta och påpekar tydligt att JA inte ställer några krav för att låta sig förhöras.
Citera
2015-04-20, 10:43
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Ett brott som hon vill bevisa är avsiktligt förstörd kondom=våldtäkt.

Det faller på två saker:
1. I Sofias förhör finns ingenting alls nämnt om att en kondom skulle förstörts. Knappast heller i de många SMS som Sofia skickade under natten.

Men det hölls ju många fler förhör med SW senare. Kanske lyckades man få ihop ett önskvärt scenario till slut.
Citera
2015-04-20, 11:31
Medlem
Creaturs avatar
Den här uppgiften har jag inte sett tidigare:

"In an email sent on April 16 to Ny, Assange’s lawyer Per E Samuelson questioned whether the terms for the interview are in accordance with the Swedish code of judicial procedure and comparable European, English and Ecuadorian laws. He also said that Assange might wish to exercise his right to have legal representation from relevant jurisdictions."

http://www.pcworld.com/article/2911435/assange-interrogation-in-london-on-track-but-no-date-set.html
Citera
2015-04-20, 11:48
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Det är säkert hennes plan. Ett brott som hon vill bevisa är avsiktligt förstörd kondom=våldtäkt.

Det faller på två saker:
2. Mats Gehlin skriver i sitt PM, att "något" har hittats. Det är möjligen mitokondrieDNA. Många personer har samma mitokondrieDNA- det är inte unikt för en speciell individ. MitokondrieDNA kan, typiskt, komma från naglar eller hårstrån. Uppgiften om mitokondrieDNA kommer ursprungligen från sign "Publicistklubben", samma personer som postade HäPM i tråden för länge sedan. Det är inte troligt att brittisk polis tagit eller analyserat mitokondrieDNA.

Nu känns det som att du inte VILL förstå hur jag tänker.
1. Du har rätt i att SW inte nämt nåt om trasig kondom i sitt FÖRSTA förhör,men vad hon sagt i dom x efterföljande förhören vet vi inte. Du har ju läst de två PM som MG skrivit. Varför låtsas Du som om du inte har hört om ballong-ljudet? MG skriver i sitt PM ordagrant :" MÄ1 har inte märkt att någon kondom har gjorts sönder då det var mörkt i rummet och hon hörde att då misstänkt tog på sig kondomen var det en del ljud som om han drog i en ballong. Kondombiten hittades under sängen, under den del av sängen som misstänkt låg då han tog på sig kondomen."
För mig är det solklart att om JAs DNA matchar SWs kondom,FÖRSÖKER man få det till att JA även slitigt sönder SW kondom,under ett av de skyddade samlagen, o länkar det till AAs anmälan.

2.Om SKL hävdar att det finns DNA på AAs kondom och JAs DNA matchar så spelar det ingen roll vad Du,jag eller Publicistklubben tycker o tänker. SKLs utlåtande är STARKT vid ett åtal. T.o.m MYCKET STARKT. Hur tunt det än må vara. Om jag vore JA skulle jag vara mkt försiktig med att lämna ett nytt DNA.

Dessutom är det så att SKL kommit fram till att båda kondomerna var avslitna! Trots att dom inte är akriterade att utföra en sån undersökning
Senast redigerad av PlanBoksBok 2015-04-20 kl. 12:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in