Först bara så du vet jag kommer inte hinna allt i kväll så delar upp.
Citat:
Ursprungligen postat av
tryggtochbra
Kvinnor som grupp är förlorare i pensionsspelet och karriärklättrandet jämfört med gruppen män och min fru som individ är detsamma jämfört med mig som individ. Korrekt. Om du tittar på den relativa ökningen för respektive grupp så har svenska kvinnor gjort en gigantisk uppsving, framförallt sedan första världskriget och framåt. Stora delar av välfärdsutvecklingen har gått till att stärka kvinnors position i samhället och på arbetsmarknaden, att då kalla dem förlorare känns lite starkt. Inte om man tittar på utgångsläget och den relativa förbättringen för varje grupp eller hur transfereringarna i samhället ser ut.
Det fetade:
Jag kan hålla med om att strukturen i samhället har ändrats rejält via dagis, utbildnings-, yrkesrätt till kvinnor m.m. Och att kvinnor som grupp har gjort rejäla framsteg, men de tär väl för sjutton rätt självklart att vi ska ha rätt till efter hur ursprungsläget såg ut.
Men att säga att bidragssystemen vi har idag i alla dess former skulle vara till merparten för att stärka just kvinnor, håller jag inte med om. Det luktar lite samma som resten av gänget i tråden som ständigt gör barn/ hem till enbart kvinnors ansvar. Och när män betalar skatt till ex. föräldraledighet så anser man att detta är ett bidrag "för kvinnor". Nej det är ett bidrag för barn. Och barn är till halva delen framtidens män. Och jobbet att ta hand om framtidens generationer är ett rätt taskigt betalt sådant som kostar kvinnor dyrt, vilket män tjänar på att kvinnor tar på sig till större del. Den ekonomiska "transfereringen" är i realiteten den omvända, är kvinnor som betalar dyrt via taskiga löner, via deltid, via 75% föräldraledighet för att män ska få loss tid att tjäna större pengar. Detta kan illustreras via pensionssystemet, som är en rätt tydlig markör på förlusten kvinnor gör kontra vinsten för män.
http://www.svd.se/naringsliv/pengar/pension/majoriteten-av-kvinnor-riskerar-fattigpension_3702828.svd
Citat:
Vi är båda ekonomiska vinnare på att vi lägger upp det så. Inkomstbortfallet skulle vara större om jag var hemma istället, vilket drabbar vår gemensamma ekonomi. Istället betalar jag mer och hon får hela den pensionsgrundande delen av föräldraförsäkringen även om jag tar ut delar av den. När man mäter den här typen av faktorer måste man ha ett bredare perspektiv. När jag pratar med de kvinnor jag känner uttrycker de flesta en önskan om att jobba MINDRE, inte mer. Så även om det kanske skulle bli mer jämställt på papper om de jobbade mer så är risken att en sådan situation skulle återspeglas negativt på kvinnors mående istället.
Så länge ni är gifta kanske ja och om ni gör nån intern penningaöverföring. dvs att du betalar din fru vad hon förlorar via att ta din del av barn och hem åt dig.
Dock är helhetsbilden inte så enkel, eftersom denna fördelning är strukturell och inte enbart gäller i din familj så leder den till förväntningar kring vad kvinnor resp. män kan bidra till på arbetsmarknaden.
Så iom att många envist kvarhåller denna struktur så bibehålls också arbetsgivares olika förväntningar på män resp. kvinnor. Parallellt med att män får problem om de vill viga mer tid till familj.
Att kvinnor håller på att stressa ihjäl sig, går in i väggen och hamnar i långtidsjukskrivningar har snarare med den slitsamma sitsen på många kvinnodominerade arbetsplatser samt faktumet att de utöver 100% arbete ändå kanske är den s.k. "spindeln i nätet" i familjen, dvs bär huvudansvaret hemmavid, samt övrigt press i samhället på just kvinnor idag på att duga, vilket även börjar sippra över på killar idag. Vi går åt fel håll kort och gott.
Vår tekniska utveckling i dagens datoriserade värld borde gett människan kortare arbetstid. Istället ser vi motsatsen och större lönegap mellan de som gör pengar på pengar och de som gör pengar på arbete. För att bryta detta, måste vi också bryta dess strukturer. Det betyder inte att man inte kan köra er fördelning, men där måste finnas ungefär lika många där pappa stannar hemma och mamma jobbar. Om inte pappor svarar upp mot dessa krav, tror jag vi kommer få Japans situation, färre och färre kvinnor kommer vilja ha barn.
Citat:
Jag tycker man ska mäta hela den aktuella invandringen (eftersom det är den och inte historisk invandring som är intressant för dagsläget och framtiden) men anhöriginvandring och asylinvandring utgjorde 70% av utfärdade uppehållstillstånd och uppehållsrätter, jämfört med t.ex. arbetsmarknadsinvandring som utgjorde drygt 14%. Gäststuderande utgör ytterligare drygt 8%. Av arbetskraftsinvandrarna är det bara en minoritet som kräver någon högre kompetens, resten är mestadels okvalificerat arbete eller med krav på kortare gymnasieutbildning, som vi redan har tillgång på i överflöd i våra stora pol av arbetslösa. Men istället för att anställa våra redan arbetslösa invandrare och svenskar så tar vi emot utländsk lågkvalificerad arbetskraftsinvandring.
Hur som helst, asyl- och anhöriginvandringen utgör den stora bulken av invandringen och är den som har störst och längst samhällspåverkan då dessa tenderar att stanna här livet ut, till skillnad från gäststuderande och arbetskraftsinvandrare. Effekten av övriga invandrare blir så marginell att man i princip kan bortse från den.
Jag pratar inte om historisk invandring…
utan om just arbetsmarknadsinvandring, EU-invandring etc. Dessa grupper brukar inte vara speciellt lågkvalificerade. Kollar du data för de som kommer utifrån EU så är de största grupperna ex. IT- och systemutvecklare. (länk i botten) De är också oftast inbjudna från svenska företag som lider brist på just dessa kompetenser på den svenska arbetsmarknanden, därav invandringen.
http://www.migrationsinfo.se
Citat:
Så du hade INGET namn på en svensk (eller utländsk) framstående nationalekonom som hävdar att dagens invandring är positiv för Sverige eller vår ekonomi? Trots att du hävdade att
de flesta ekonomer av vikt hävdade att så var fallet. Vilka ekonomer av vikt??
Varför, varför, drar du upp OECD-rapporten? Vid det här laget måste även du ha begripit bättre. Rekommenderar den här tråden för dig:
(FB) OECD-rapport: "Invandrarna betalar mer till samhället än de får tillbaka"
en FB länk? vilka experter på OECD sitter där menar du?
Öppna länken från OECD och du finner säkert namnen på de ekonomer som varit involverade i rapporten.
Annars kan jag ge dig några andra i ämnet:
Robert Rowthorn och David Colemans:
The Economic effects of Immigration into the United Kingdom (Cambridge 2008)
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1728-4457.2004.00034.x/abstract
Robert Rowthorn är em. ekonomisk prof. vid Cambridge. Duger det åt dig?
Om du inte orkar harva igenom den så kan jag översätta:
De säger att nee, invandring är typ +-0 affär i det långa loppet, oftast något mer +.
Sen tror jag helt enkelt att de flesta ekonomer är rörande överens om att dessa saker är nästintill omöjliga att räkna på, för hur långa perioder ska man ex. räkna med? en generation? Det som kan vara en fet kostnad idag kan vara en rejäl vinst om 20 år. Ska den vinsten då inte räknas in?
Citat:
Ja, absolut, den ekonomiska aspekten är bara en aspekt, som förvisso påverkar samtliga andra aspekter. Att utfärda permanenta uppehållstillstånd till invandrare från tredje världen är verkligen inte den självklara lösningen på något av våra eller världens problem, samtidigt är det lätt att se vilka problem det för med sig.
Tja du, här kan jag skriva en uppsats känner jag. Vilket inte hör detta forum till.
jag hittills hållit mig fet undan I&I forumet, för om jag då och då blir lätt illamående här inne, så tror jag ärligt talat att jag skulle spy i det forumet.
Antifeminsiter är oftast så korkade och tramsiga så jag uthärdar dem (en del är t.o.m trevliga

) men rasister står jag bara inte ut med.
Så sorry men den debatten kör vi inte.
Allrigt, detta hinner jag ikväll, för nu ser jag att du vill ha mig läsa massa rapporter.
så jag återkommer i morgon med resten)