Citat:
Ursprungligen postat av
PCuri
Jag och eloge har väl rätt olika stil och olika uppfattning i andra rättsfall, som t ex beträffande fallet Tove i Stureby-tråden. Men eloge brukar väl inte fantisera ihop saker i den här tråden. Det brukar vara fråga om korta reflektioner från eloges sida, dock inte så mycket långa citat och sifferexercis.
Frågan är vad eloge syftade på med ”rättegångsregler”. Kanske syftade han på Domarreglerna? Det praktiska juridiska värdet idag på dessa sidor i lagboken är väl dock tyvärr ungefär detsamma som för vanligt dasspapper. Man kan skriva ihop i stort sett vilken dom man vill utan att någon ingriper. Det ligger väl också på sätt och vis i sakens natur eftersom det är knepigt att ha någon domstol som dömer domare som dömer galet. Ännu knepigare blir det att ha ytterligare ett lager domstolar som dömer de domare som skall hålla koll på att andra domare inte dömer galet.
När det gäller mina replikskiften med mace2442 och Clodius och omtuggandet hela tiden så finns väl gott om exempel bakåt i tråden. Orkar man gå igenom inlägg en sådär 30-40 sidor bakåt i tråden bör man väl få en rätt god bild av vad det handlar om. Några bra exempel på inlägg där jag tar upp saker som mace2442 brukar tugga om finns nedan.
Läkarens egna uppgifter om 10 ml-sprutan:
(FB) Barmhärtighetsmord? Läkare friad av Solna Tingsrätt 21/10 -11
Vittnesuppgifterna angående läkarens injektion:
(FB) Barmhärtighetsmord? Läkare friad av Solna Tingsrätt 21/10 -11
Kvar står det faktum att de som borde veta bäst - föräldrarna - vittnar om att barnet inte dog under pågående injektion utan att en förhållandevis lång tid förlöpte mellan "injektionen" (egentligen av allt att döma en flushning med fysiologisk koksaltlösning) Detta går helt enkelt inte ihop med åklagarens gärningsbeskrivning, och du har för några inlägg lagt fram påståendet att föräldrarna skyddar GM genom att ljuga, vilket naturligtvis är för det första helt absurt, och för det andra måste bevisas om det skall ha något värde.
Angående thiopenthalet så har du aldrig på ett övertygande sätt förklarat vilket bevisvärde destruktionen av thiopenthalstprutorna på rummet har. (Att läkaren inte är säker på att hon destruerat dem lämnar vi därhän, ety det inte spelar någon roll egentligen.) I sak är det så att det inte är bevisat att det thiopenthal som kan ha funnits i flickan troligen kom från annan källa än thiopenthalstprutorna på rummet. (Antagligen från tidigare behandling, som det finns vittnesmål om.) Det finns som sagt mer thiopehtal på ALB och i Sverige än det i sprutorna. (Att få tag på thiopenthal skall inte vara omöjligt.)
Om det nu var någon till äventyrs sprutade in thiopenthal olovandes i flickan (efter döden?) så är det ingenting som bevisar att det var läkaren. (Själv tror jag inte på detta, då jag har svårt att se motivet, men uteslutas kan det inte göras. Konstigare saker har hänt.) PCuri har aldrig svarat i sak på denna invändning - han kan nämligen inte! (Däremot har han låtsats att svara.)
Angående att domen skulle varit felaktig. Eloge som påstod det har ju - klokt nog - låtit bli att svara. (Fortsätt med det tycker jag!) Men "domarregler" som PCuri för fram- hur skulle domen brutit mot dessa? Vi har fri bevisprövning i Sverige. Det innebär att det inte finns några formella regler för hur rätten får använda och värdera bevisning. (I länder utan fri bevisföring kan det i princip hända att en åtalad frias på formell grund, ehuru det faktiskt finns stark bevisning mot honom.) Det med för att domskäl kan ta upp argument som är oväntade för åklagaren i en frikännande dom. Åklagaren har då att värdera dessa skäl, och kan han inte hålla med dem, så finns möjligheten att överklaga. Så skedde inte här. Åklagaren accepterade domen, och jag kan inte se något formellt fel med ärendets gång.
PCuri har målat in sig i ett hörn, och kommer ingenstans med sitt stalkande av en förmodligen helt oskyldig läkare. Lägg ner nu, och skaffa dig en annat hobby, krukväxter, rubriks kub, japansk matlagning. Vad som helst... Läkaren och flickans föräldrar har lidit nog av dina förföljelser nu.