2015-04-18, 17:36
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Nej, jag tror inte heller det spelar nån roll i praktiken.
Men eftersom kontakten mellan bromspedal till hydraulik/pneumatik antagligen kommer ske elektroniskt i allt fler bilar så finns det ju egentligen anledning att skicka en signal direkt till bromsljus istället för att gå vägen via oljetryck.
(däremot antar jag att failsafe-system kommer fungera så att man ändå måste ha en givare från själva bromssystemet)

Anledningen till att man tar bromssignalen från trycket är att abs-systemet läser av bromstrycket från bromspedalen och det är enklare att ha en utgång från abskontrollboxen till bromsljuset än en extra bromlsljuskontakt vid pedalen.
Citera
2015-04-18, 17:40
Medlem
noyellowhatss avatar
Opel digitala instrumentering var inte den mest överskådliga eller stabila i funktionen. Påhitt de hade under 80-talet och en bit in på -90´s.

https://www.youtube.com/watch?v=LalugWFqFz4
Citera
2015-04-18, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Cadillac hade förresten en modell med en magnetisk minibar i fram. Kanske inte så lämpligt att ha tillgång till alkohol när man kör...

Snarare de amerikanska lagarna på 60-talet som var knas, minibaren var bara en anpassning.

Gränsen gick vid 1.5 promille ;-)
Citera
2015-04-18, 17:53
Medlem
Chrysler Stratus cab med batteriet monterat i hjulhuset vid vänster framhjul
Citera
2015-04-18, 18:20
Medlem
problemformulerarns avatar
Mitt minne är lite grumligt, men man hade någon slags resonansdämpare på GM:s pony car cabbar i slutet på 60-talet. Karossen blev så vek och flimsig utan tak att bilen kunde hamna i någon slags självsvängning. Det gick inte att få bukt med detta inom ramen för vad bilen fick kosta, så man installerade någon slags ”silltunna” i varje hörn på bilen.
I silltunnan satt det en vikt upphängd i fjädrar och det flödade hydraulolja genom ventiler och skit när vikten rörde sig därinne.
Varje tunna vägde ca 100 kg. Man körde alltså runt med 400 kg barlast!

Ingen fjäder i hatten för amerikansk ingenjörskonst precis.
Citera
2015-04-18, 18:40
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av problemformulerarn
Mitt minne är lite grumligt, men man hade någon slags resonansdämpare på GM:s pony car cabbar i slutet på 60-talet. Karossen blev så vek och flimsig utan tak att bilen kunde hamna i någon slags självsvängning. Det gick inte att få bukt med detta inom ramen för vad bilen fick kosta, så man installerade någon slags ”silltunna” i varje hörn på bilen.
I silltunnan satt det en vikt upphängd i fjädrar och det flödade hydraulolja genom ventiler och skit när vikten rörde sig därinne.
Varje tunna vägde ca 100 kg. Man körde alltså runt med 400 kg barlast!

Ingen fjäder i hatten för amerikansk ingenjörskonst precis.
Det där har jag faktiskt aldrig hört talas om och jag har ändå varit väldigt intresserad av amerikanska bilar och särskilt då GM.
Det låter inte särskilt troligt att man skulle tillåtit en viktökning på 400 kg när det var effekt och prestanda som det krigades hårt med.
Citera
2015-04-18, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det där har jag faktiskt aldrig hört talas om och jag har ändå varit väldigt intresserad av amerikanska bilar och särskilt då GM.
Det låter inte särskilt troligt att man skulle tillåtit en viktökning på 400 kg när det var effekt och prestanda som det krigades hårt med.

En snabb googling gav det här: http://www.chevy-camaro.com/faq/chevy-camaro-convertible-cocktail-shakers.shtm

Fast jag hade fel. De vägde inte 100 kg/st, och inte kg, utan 100 lb. Totalt.

fast lite konstigt är det. För jag har för mig att tex. camaro inte är unibody utan den har ram. och därför borde inte karossens styvhet göra varken till eller från vad gäller fordonets styvhet.
Senast redigerad av problemformulerarn 2015-04-18 kl. 19:07.
Citera
2015-04-18, 19:11
Medlem
HälsingeBockens avatar
Släpkontakten som satt under vissa bilar och jordade karossen mot vägbanan var nog inte heller så genomtänkt.
Om den hade haft någon positiv effekt skulle den säkert ha levt vidare efter 70-talet.
Citera
2015-04-18, 19:21
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HälsingeBocken
Släpkontakten som satt under vissa bilar och jordade karossen mot vägbanan var nog inte heller så genomtänkt.
Om den hade haft någon positiv effekt skulle den säkert ha levt vidare efter 70-talet.
Jag har ju sett här hur några har bekymrat sig över de stötar av statisk elektricitet de får när de tar i bilen, det hade man sluppit om man hade en sådan svans. Den kan ju vara så lätt och flexibel att fartvinden gör att den bara släpar i marken i riktigt låg hastighet så blir kanske inte slitaget så stort.
Citera
2015-04-18, 19:25
Medlem
Citat:

En mytomspunnen grej! Den sades göra allt från att vara åskledare till att kunna bota allt från liktår till cancer!
Jag är tillräckligt gammal för att minnas den, men för ung för att veta hur snacket gick på den tiden, vad den egentligen skulle åstadkomma. Nån annan kanske vet?
Som åskledare är den ju meningslös. För det första står ju bilen på gummihjul, och för det andra agerar ju bilens kaross faradays bur.
Min egen teori är att den satt där och släpade i marken för att jorda bilen så att man inte fick en stöt när man klev ur bilen en torr sommardag.
Citera
2015-04-18, 19:28
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av problemformulerarn
En snabb googling gav det här: http://www.chevy-camaro.com/faq/chevy-camaro-convertible-cocktail-shakers.shtm

Fast jag hade fel. De vägde inte 100 kg/st, och inte kg, utan 100 lb. Totalt.

fast lite konstigt är det. För jag har för mig att tex. camaro inte är unibody utan den har ram. och därför borde inte karossens styvhet göra varken till eller från vad gäller fordonets styvhet.
45 kg totalt och inte 400 således, en viss skillnad.

Citat:
Om jag inte har fel finns det fortfarande jordsläpor att köpa som tillbehör, och såvitt jag vet har det alltid varit ett eftermarknadstillbehör som faktiskt fungerar. Mao. genomtänkt.

Jag håller med Dr.tinnitus om att de flesta saker som anses vara ogenomtänkta faktiskt är motsatsen. Bra eller dåliga är en annan fråga, men det är nog väldigt sällan ogenomtänkta lösningar hamnar i bilar.
Senast redigerad av Generalknase 2015-04-18 kl. 19:30.
Citera
2015-04-18, 19:30
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toolman
Kamrem är djävulens påfund.

Kort livslängd med hög servicekostnad.

En halvöppen konstruktion som verkstäderna/producenten hävdar snö och is som anledning till haveri innan servicetiden är uppnådd. Omöjligt att bevisa annat då bevismaterialet smälter bort.

Sund förnuft säger att man inte driver vitala motorkomponenter med en gummirem. Ett brott kostar i storleksordningen 100 000 kr.

En smart strategi från biltillverkarna. Flytta över tillverkningskostnad till andraägaren. Förstakunden bryr sig inte om det kommer horribla servicekostnader längre fram i tiden. Då har han redan kvittat sig bilen. Den smällen får andraägaren ta. Lågt inköpspris är viktigare. Detta påverkar givetvis andrahandsvärdet men så långt tänker inte förstaägaren.

Det är kanske fel att kalla detta för ogenomtänkt teknisk lösning. Den är djävulskt utstuderad. En idiotiskt teknisk lösning är mer passande.
Idag finns det remmar som håller (intervall) på 30.000 mil det är nog faktiskt så att det är mer problem med kedjor som rasar idag och som går sönder i förtid pga slimmade motorer med minimalt motstånd. (bränsleförbrukning)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in