2015-04-17, 21:45
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Inger
Du verkar tro att kvinnorna har semester medan du jobbar på nere i rörgropen.
Nej, men en behagligare tillvaro. Jag trodde i min enfald att kvinnor tyckte om att tillbringa tid med gemensamma barnet.

Och på föräldraledigheten. Detta är två helt legitima anledningar till att inte jobba, att vara utbränd eller att ta hand om en nyfödd bebis är ingen semester.
Vem har snackat om semester. Borde vara ett priviligierade för vilken mor som helst. Om inte kvinnor gillar den förmånen får vi gemensamt jobba för dess avskaffande

Och om du vill vara hemma och "jollra" med ditt barn så kan du väl vara det.
Det ligger i mannens natur att vara familjeförsörjare liksom det borde ligga i kvinnans natur att i första hand ta hand om den gemensamma avkomman

1. Kvinnor har dubbla ansvar, de jobbar samt tar fortfarande största ansvaret för hem och barn, vilket gör att kvinnor rusar hem med andan i halsen och fortsätter jobba, mens män tar sig hem och har större del "ledigt".
Jojo, dubbla ansvar, rusar hem med andan i halsen. Värdeladdat och floskler. Män kommer klart hem å lägger sig på soffan. För det första är hemarbete numera nästa 50/50. För det andra har männen ansvar för att bygga, laga, renovera, mm. Dessutom arbetar kvinnor ofta kortare dagar?

Wow, jag som trodde att dessa tankar var arkiverade eller helt enkelt brända på bål under 60-talet.

1. Jag tror att kvinnor tycker om att spendera tid med sina barn, men om du inte gör det så gör det dig direkt till en värdelös far, ett barn behöver input från både mamma och pappa (om möjligheten finns).

2) Varför är det mamman som ska vara hem "by default", det är väl något som man bör komma överens om baserat på långsiktiga mål för familjen. Jag känner många pappor som varit hemma 50% även då det inneburit ett stort inkomstfall men varit bättre för fruns karriär.

3. Jag är man och jag rör inte ett skit som har med hantverk att göra hemma, det tar tid från min familj. Sådana småsaker lejer jag ut ASAP.

Bara mina 5-ören på vad det betyder att vara man...
Senast redigerad av Pershagen76 2015-04-17 kl. 22:21.
Citera
2015-04-17, 21:52
Medlem
Citat:
Du skrev och jag svarade på: Ingen av er här inne hade existerat utan kvinnan.
Jag hade i mitt första inlägg som du citerade skrivit "Den ena kan omöjligt existera utan den andre", vilket var detsamma som du svarade invändande mot.
Citat:
Varpå jag svarade: Det skulle ni oxå tänkt på när ni smutskastar mannen. [/b]
Fortfarande, vilka vi?
Citera
2015-04-17, 22:48
Medlem
CHI9s avatar
Citat:
Det är alltså standard att en vuxen ser efter 30 dagisbarn?

Oftast 2 vuxna på 30 barn. Men eftersom det är brist på både personal och vikarier så händer det ganska ofta att man blir ensam på 30. Jag var ensam flera timmar i veckan med 30 ungar.
Citera
2015-04-17, 23:08
Medlem
Kent-Ingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Wow, jag som trodde att dessa tankar var arkiverade eller helt enkelt brända på bål under 60-talet.

1. Jag tror att kvinnor tycker om att spendera tid med sina barn, men om du inte gör det så gör det dig direkt till en värdelös far, ett barn behöver input från både mamma och pappa (om möjligheten finns).

2) Varför är det mamman som ska vara hem "by default", det är väl något som man bör komma överens om baserat på långsiktiga mål för familjen. Jag känner många pappor som varit hemma 50% även då det inneburit ett stort inkomstfall men varit bättre för fruns karriär.

3. Jag är man och jag rör inte ett skit som har med hantverk att göra hemma, det tar tid från min familj. Sådana småsaker lejer jag ut ASAP.

Bara mina 5-ören på vad det betyder att vara man...

haha, tragikomisk kille.
Investment bankers, har väl råd med mer än 5 öre.
Citera
2015-04-17, 23:12
Medlem
Kent-Ingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHI9
Oftast 2 vuxna på 30 barn. Men eftersom det är brist på både personal och vikarier så händer det ganska ofta att man blir ensam på 30. Jag var ensam flera timmar i veckan med 30 ungar.

Så ensam några timmar i veckan med 30 barn leder till att bli utbränd?
Citera
2015-04-17, 23:36
Medlem
CHI9s avatar
Citat:
Så ensam några timmar i veckan med 30 barn leder till att bli utbränd?

Men är du dum eller? Måste jag verkligen förklara detta för dig? Jag sa att JAG hade 30 barn ensam några timmar i veckan.
Folk som blir utbrända har jobbat med stora barngrupper på 30 ungar i flera år, många med olika diagnoser och bokstavskombinationer. Är det verkligen så svårt för dig att förstå att det är en bransch som är lätt att bli utbränd i?
Prova du att vara två pers på 30 barn, sedan prova att vara ensam med 30 barn. Prova sedan att vara ensam med 30 barn varje dag i 15 år, så kanske du själv förstår att det är lätt att bli utbränd.
Citera
2015-04-18, 00:02
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
haha, tragikomisk kille.
Investment bankers, har väl råd med mer än 5 öre.
Ok, jag ska ge 10o ören.

Du är en ensam liten kille, du har haft det tufft hemma och i skolan vilket har gjort det svårt för dig att komma någonstans. Du ger denna skuld till faktorer utanför för att slippa ta tag i dom själv. För dig är detta det enklaste sättet att dela upp manlighet och kvinnlighet då du inte har kapacitet att se längre.

Du behöver inte svara, det blir bara pinsamt för dig...
Citera
2015-04-18, 00:09
Medlem
Kent-Ingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHI9
Men är du dum eller? Måste jag verkligen förklara detta för dig? Jag sa att JAG hade 30 barn ensam några timmar i veckan.
Folk som blir utbrända har jobbat med stora barngrupper på 30 ungar i flera år, många med olika diagnoser och bokstavskombinationer. Är det verkligen så svårt för dig att förstå att det är en bransch som är lätt att bli utbränd i?
Prova du att vara två pers på 30 barn, sedan prova att vara ensam med 30 barn. Prova sedan att vara ensam med 30 barn varje dag i 15 år, så kanske du själv förstår att det är lätt att bli utbränd.

Citat:Att kvinnor jobbar mindre beror ju delvis på att de branscher där man lättast blir utbränd är kvinnodominerade.
Det är alltså den bransch man lättast blir utbränd i, barnpassning!
Är det så in i helvete svårt för dig att begripa att det finns andra arbetsuppgifter med bra mycket större stressfaktor än att passa barn.
Är du så in i helvete styrd av feministklubben på din arbetsplats?
Citat:Att ta hand om en nyfödd bebis är ingen semester.
Nä, jag vet. Jag har varit hemma med ett av mina barn. Det var ingen semester , men bra nära.
Senast redigerad av Kent-Inger 2015-04-18 kl. 00:12.
Citera
2015-04-18, 00:19
Medlem
CHI9s avatar
Citat:
Citat:Att kvinnor jobbar mindre beror ju delvis på att de branscher där man lättast blir utbränd är kvinnodominerade.
Det är alltså den bransch man lättast blir utbränd i, barnpassning!
Är det så in i helvete svårt för dig att begripa att det finns andra arbetsuppgifter med bra mycket större stressfaktor än att passa barn.
Är du så in i helvete styrd av feministklubben på din arbetsplats?

Du är omöjlig. Nej jag tror verkligen inte det finns så många jobb där du är mer stressad än vad du är när du har 30 energifulla, utforskande, trottsiga ungar att ha koll på där vartenda enskilt barn har olika diagnoser eller måste bli behandlad på speciellt sätt. Kom gärna med exempel.
Du försöker bara förminska yrket genom att kalla det "barnpassning", redan där märker man att du inte har någon koll på vad du själv snackar om. Sedan när kallas det "barnpassning" att ta hand om 30 barn på fritids och samtidigt se till att samtliga 30 uppnår målen som står i läroplanen? Trotts diagnoser och liknande. Kallar du det barnpassning? Och att det finns många andra branscher med mer stressfaktor? Gå och lägg dig.
Citera
2015-04-18, 00:20
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glue
Vet inte varför du citerar mig och sätter in en massa citattecken på yttringar som jag aldrig sagt?
Läs om och läs rätt, jag skrev aldrig att barn skulle tacka någon.

Läs om läs rätt säger du till mig. Mmm hur vore det om du läste rätt själv först innan du gapar på andra att de skall göra det?

Du skrev b.la detta "-tänk på allt vad era mödrar gjort för er. "

Jag har ALDRIG hävdat att du påstår detta jag satte citatecken till.
Struntade du med vett och vilje att jag skrev; "Jag skall förtydliga lite först här så skall jag ställa om frågan igen...", och "Kom intedragandes med exempel som är i grund och botten en "BAS PLIKT" som man åtager sig om man väljer att skaffa barn oavsett om man är mamma eller pappa. " ?

Förstår du inte skillnaden mellan "att man INTE får nämna exempel" och "du har sagt detta"?

Men då skall jag använda "tänka på" i stället och skriva om samma sak.

Missa nu INTE att jag skriver IGEN; "Jag skall förtydliga lite först och "kom inte med exempel.
Ja vad är det mördra gjort för sina barn?
Jag skall förtydliga lite först här så skall jag ställa om frågan igen...

Kom inte dragandes med exempel som är i grund och botten en "BAS PLIKT" som man åtager sig om man väljer att skaffa barn oavsett om man är mamma eller pappa.

Så detta med att "kost och logi", "kläder" , "materiella prylar" "uppfostran", "lära ungen att bli en nyttig och samhällsmedborgare", "vaknätter", "ställa upp på ungen när denna har problem", är sådant som räknas in i BAS PLIKTEN av att vara förälder (förälder= mamma och pappa), och är INGET man kan kräva att en ungen skall vara tacksam över och "hedra". För ungen bad ALDRIG om att bli född.

Så skall du koma med exempel på "tänk på vad ,ödra gjort för sina barn" så skall det vara utöver det som som är BAS PLIKTEN med att vara mamma (eller pappa).

Så med det förtydligat, så får du gärna berätta.
Ja vad är det man skall tänka på att mödrar gjort för sina barn??
Citat:
Har inte påstått att vara kvinna skulle vara likställt med att vara feminist. Du som icke antifeminist (dubbel negation=feminist!?) bör ju inte komma med sådana pekpinnar mot människor du inte vet något om.

Tja du är ju så otroligt "kåt" på att säga åt andra att läsa om läsa rätt. Du kanske du skall lära dig att leva som du lär ut.

Jag har aldrig hävdat att du påstår att kvinnor =feminister. Vad skrev jag uttryckligen "Du hävdar ju att kvinnor är feminister... " ? Ingen stans.

Jag skrev inledningsvis i generella termer och var riktat till alla, knappast dig personligen bara för att det stod under "citatboxen" med dit nick i...
Eller blundade du när du läste parentesen "(efter som det är andra som också läser) "?

Citat:
Du känner inte mig och vet inte var jag står. Ja, jag brinner för jämställdhet och rättvisa. Dum vore jag ju annars... Jag är emot all form av könsdiskriminering.

Vad sött. Det är jag med. För jämställdhet.
Jag verkligen avskyr manshatet som tillåts i pk-gammelmedia för exempel; Aftonhoran.
Jag verkligen avskyr manshatet som finns inne på feminitik.se också.

Vad gör du för att stävja manshatet? Du som verkligen är emot all form av könsdikriminering?

Och du jag avskyr verkligen könsanpassade intagningsprov till polisen, räddningstjänsten och brandkåren med.
Verkligheten frågar inte vilket kön brandmannen, polisen har. En man som väger 100kg som behöver räddas ut ur lågorna kommer ju att fortsätta väga 100kg även om det är en kvinnlig brandsoldat som hittar honom. Nej jag säger INTE att kvinnor inte skall få lov att vara brandsoldater. Det jag säger är att kvinnorna skall ha samma prov som männen, "lika prov oavsett kön". De kvinnor som klara proven skall få givetvis jobba som brandsoldat eller polis eller inom räddningstjänsten.

Citat:
Självklart ger jag mig in i diskussioner där jag ser felaktigheter och rena lögner om mitt eget kön, varför gör inte du det istället för att försvara de som i denna tråd hatar mot, ja just dig, med flera!?

WTF? Nej och du känner fan inte mig heller du. Jag själv brinner för jämställdhet. Dock så har jag en liten egenhet att jag skiter i vilket kön som får hatet rikta emot sig. Jag avskyr allt form av hat. Dock så är det lite svårt att göra något åt manshatet som finns i pk- gammelmedian.
Om du läste vad fan vad jag verkligen skrev. Så skrev jag detta:
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
"Att du ser mer "kvinnohat" på Flashback är inte så konstigt..
Det är mer män på Flashback än vad det är på feminetik.se.
Men vill du se genuin äkta manshat så kan du ju knalla in på feminetik.se i stället och/eller slå upp valfri insändare skriven av en feminist i Aftonhoran.
Gott om manshat där. Dock så skall du hålla i minnet.. Kvinnohat från män skulle knappas vara tillåten att publicera i pk-gammelmedia. Så männen som har lite kvinnohat att ösa ur sig hamnar på forum i stället. och Flashback är en av dem.
Och nej jag säger INTE att det är "mer rätt" med kvinnohatet. "
Så spola ditt direkta skitsnack om att jag försvara kvinnohatet på Flashback när jag uttryckligen har skrivit; "Och nej jag säger INTE att det är "mer rätt" med kvinnohatet. "

Hur tydlig skall man behöva vara för att du skall verkligen fatta att man inte har försvarat kvinnohatet?

Jag säger åt männen ganska ofta på flashback.
Det är knappast mina problem att du inte orkar dra ut min posthistorik på Feminism & Jämställdhets forumet först, för att kolla om din fråga är berättigad att ställa. Vilket den knappast är...
Citera
2015-04-18, 00:20
Medlem
Kent-Ingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Ok, jag ska ge 10o ören.

Du är en ensam liten kille, du har haft det tufft hemma och i skolan vilket har gjort det svårt för dig att komma någonstans. Du ger denna skuld till faktorer utanför för att slippa ta tag i dom själv. För dig är detta det enklaste sättet att dela upp manlighet och kvinnlighet då du inte har kapacitet att se längre.

Du behöver inte svara, det blir bara pinsamt för dig...

Nej, jag är en lång kille, Som det gick ganska bra för. Så bra att jag slipper att fantisera.
Ganska svårt att inte dela upp i manlighet och kvinnlighet. Bara att öppna ögonen och se sig omkring.

pinsamt för dig... nä, jag är ingen drömmare.
Citera
2015-04-18, 00:33
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Det enda sättet att faktiskt kunna arbeta för rättvisa och jämlikhet är genom att gå individualismens och meritokratins väg med begränsad omfördelningspolitik.

Oh vad skönt att se att det finns en sådan till som mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in