Citat:
Innan vi skiljs åt i detta, fundera en smula på vilka det är som drabbas:
Övergivna hus kan vara i farozonen, och sedan är det sommarstugor utan tillsyn. De senare har riskerat att vara tillhåll i långa tider, utan att det funnits yrkestiggande romer i riket, även innan EU och Schengen. Jag tror att tråden dragit ett romfall från 2012, ett annat mer aktuellt fall och så det fallet som tråden egentligen handlar om. Det är svårt att beskriva det som ett stort problem kopplat endast till romer - antalet "vanliga sommarstugeinbrott" var ca 5500 (2013).
Jag är med på att man kan behöva speciallagstiftning (bortom lagstiftning för intrång och hemfridsbrott) men egentligen räcker ju lagskyddet vi har nu för att skydda fast egendom. Problemet är möjligen att det finns luffare och tiggare som söker bostad där de kan finna den OCH att det finns obevakade sommarhus som kan passa för de som saknar skrupler, men lösningen är ju inte mer lagstiftning, utan möjligen mer tillsyn och ett strukturellt hanterande av de som tigger och snyltar. (Det är här det kan vara aktuellt med lagstiftning, att lagstifta mot tiggeri och medhjälp till tiggeri skulle kunna bli aktuellt.
För en yrkestiggare i storstaden är ju en stuga några mil bort från inkomsten inte någon höjdare. Allemansrätt gäller inte i parker, det är inte tillåtet att bosätta sig ens på ödetomter. Tyvärr sker detta, och våra juridiska rutiner har inga verktyg då det gäller att avvisa romer i klump från deras hyddor. Vi är helt enkelt ett civiliserat samhälle med hög levnadsstandard och vi kan inte hantera människor som kan tänka sig att bygga bostäder av prasselpresenningar och lastpallar. När det bor människor i något som ser ut som en nedskräpning blir det syntax error på riktigt i vår hantering av problemet.
Att hantera de som med våld eller antastanden ger sig på andra människor, begår egendomsbrott mot enskilda och inkräktar på privata fastigheter har vi däremot bra lagstiftning för, även om den inte kan sättas in hur enkelt som helst (men det tycker ju jag är bra, så den inte kan missbrukas mot vanliga svenskar och hederligt folk).