2015-04-22, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej jag tänkte inte att ev övervägande om att få polisen på sig utan man håller sig till vad man uppfattar som det allmännas före man går på vad som är enskilt.
Föt någon tid sedan kunde vi läsa om att många poliser visade polisleget i tunnelbana och buss fastän det knappast var så att de skulle i väg på tjänsteärende utan till eller från jobbet. Så bland poliser finns tydligen även ett tattarbeteende.

Du försvarar romernas ockupation av hus, mark och deras bedrägliga levnadssätt men kallar poliser som åker kollektivt med polislegitimation (källa på det förresten?) för att ha ett tattarbeteende.
Du gör det mycket svårt att förstå rimligheten i ditt resonemang med dessa jämförelser och visar samtidigt att du är ute på hal is och endast greppar efter halmstrån för att skydda dina ociviliserade värderingar av vad som är rätt och fel i ett samhälle som håller på att ätas upp av en handfallen regering som på intet sätt har ett intresse i att skydda medborgarnas rätt till sin egendom.
Citera
2015-04-22, 11:38
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocco14
Du försvarar romernas ockupation av hus, mark och deras bedrägliga levnadssätt men kallar poliser som åker kollektivt med polislegitimation (källa på det förresten?) för att ha ett tattarbeteende.

Du har fel för dig. Det är ingen som försvarar hur hederliga människors egendom ockuperas(*), utan förklarar varför summarisk rättvisa (Judge Dredd Light) inte kan skipas, eftersom Sverige är ett rättssamhälle med viss tillhörande byråkrati.

De som ertappats på fastigheten kan avvisas därifrån om fastighetsägaren begär det och inget pekar på att de som finns där finns där med tillstånd (dvs, rätten att bo där är tvistig, då gäller att slita den tvisten innan det blir en avhysning via KFM).

Eftersom fastighetsägaren (fullt begripligt) lämnat det fallfärdiga huset till råttorna och lämnat landet, och därmed varken hade full rådighet eller tillsyn över fastigheten uppstod en låsning vad gäller polisingripande mot romerna. Då saken retts ut med fastighetsägaren försvann de omgående.

Det finns många möjliga gissningar, men en av de enklaste är att romerna haft lokal support (det finns rätt gott om bofasta i Sverige som sympatiserar, har släktband eller helt enkelt tjänar pengar på EU-migranter) och blivit tipsade om huset i läge ett (då man kastats ut från stadslägret i Landskrona), och i läge två (när ägaren kontaktat och det började röra på sig hos polisen) fått reda på att nu var det roliga slut.

(*): Det finns de som anser att det är OK att ta vara på allt som inte övervakas, försvaras eller är fastskruvat, liksom de som anser att tomma bostäder är allas rätt. Dessa tokstollar kanske har luftat sina osunda tankar i tråden, men det är alltså inte det som Brädgårdsindianen eller jag (Bergakungen) påtalar. Ett rättssamhälle får ibland litet praktiska verkställighetsproblem, och detta är ett sådant tillfälle.
Senast redigerad av Bergakungen 2015-04-22 kl. 11:42. Anledning: Tillägg:
Citera
2015-04-22, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Innan vi skiljs åt i detta, fundera en smula på vilka det är som drabbas:

Övergivna hus kan vara i farozonen, och sedan är det sommarstugor utan tillsyn. De senare har riskerat att vara tillhåll i långa tider, utan att det funnits yrkestiggande romer i riket, även innan EU och Schengen. Jag tror att tråden dragit ett romfall från 2012, ett annat mer aktuellt fall och så det fallet som tråden egentligen handlar om. Det är svårt att beskriva det som ett stort problem kopplat endast till romer - antalet "vanliga sommarstugeinbrott" var ca 5500 (2013).

Nej jag har inte fel. Självklart är det ett stort problem om det så bara är ett endaste hus som de tar i besittning. Och nu är det ju faktiskt fler än så.
Om det inte är ett problem kopplat till romer så kom gärna med hänvisning där infödda svenska familjer/släkten bosatt sig på annans egendom och rivit ur inredning och liknande. Du skriver att övergivna hus och sommarstugor riskerat vara tillhåll i långa tider innan EU och Schengen, varför har det då inte förekommit några ockupationer innan romernas invasion? Du svarar ju där själv på frågan...
Men det är tydligt vilket samhälle du och några till vill framförhålla som något humant och generöst när det egentligen handlar om de människor som blir berövade sina hus/sommarstugor av obehöriga och det är en total kränkning som inte går att försvara hur mycket du än försöker. Klarar man inte att beté sig civiliserat och respektfullt mot de människor man tigger pengar och hoppas på medkänsla utav så är det bara att packa sig härifrån. Vilket samhälle tror du vi har om fem år om vi fortsätter som vi gör nu och med ditt samhällstänk?
Inget jag vill att mina barn ska leva i
ialla fall.
Citera
2015-04-22, 13:03
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Nej jag har inte fel. Självklart är det ett stort problem om det så bara är ett endaste hus som de tar i besittning. Och nu är det ju faktiskt fler än så.
Om det inte är ett problem kopplat till romer så kom gärna med hänvisning där infödda svenska familjer/släkten bosatt sig på annans egendom och rivit ur inredning och liknande. Du skriver att övergivna hus och sommarstugor riskerat vara tillhåll i långa tider innan EU och Schengen, varför har det då inte förekommit några ockupationer innan romernas invasion? Du svarar ju där själv på frågan...
Men det är tydligt vilket samhälle du och några till vill framförhålla som något humant och generöst när det egentligen handlar om de människor som blir berövade sina hus/sommarstugor av obehöriga och det är en total kränkning som inte går att försvara hur mycket du än försöker. Klarar man inte att beté sig civiliserat och respektfullt mot de människor man tigger pengar och hoppas på medkänsla utav så är det bara att packa sig härifrån. Vilket samhälle tror du vi har om fem år om vi fortsätter som vi gör nu och med ditt samhällstänk?
Inget jag vill att mina barn ska leva i
ialla fall.

Men ställ då de (2013) anmälda 5500 sommarstugeinbrotten mot de få ockupationer som har blivit kända, för att balansera. Min poäng: Det begås övergrepp mot alla de sommarstugorna (och därmed mot deras ägare), och skillnaden mellan de som vandaliseras, förstörs och plundras av inbrottstjuvar och de som vandaliseras, förstörs och plundras av romska ockupanter är inte särskilt stor. Jag tror alltså inte att ockuperade sommarstugor är ett större problem idag än det var 2013 och det drunknar i problemet med inbrott i sommarstugor rent allmänt.

Sedan förstår jag inte din uppfattning om att jag inte anser att husockupation är en kränkning. Det är ju helt självklart att det är. Men det är en kränkning mot ägaren, inte en kränkning av samhället i stort och något som ägaren och polisen får reda ut gentemot ockupanten.
Citera
2015-04-22, 13:04
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Du har fel för dig. Det är ingen som försvarar hur hederliga människors egendom ockuperas(*), utan förklarar varför summarisk rättvisa (Judge Dredd Light) inte kan skipas, eftersom Sverige är ett rättssamhälle med viss tillhörande byråkrati.

Sverige som det förefaller vara i dag vore otänkbart för alla för bara 20 år sedan. Tror inte det bara är mer finurliga brottslingar som ställer lagvrängarna inför nya dilemman.

För 20 år sedan för att inte tala om och ännu mer otänkbar för 40 år sedan. Då skulle någon som går i en annans hus åkt ut med huvudet före och ingen skulle kommit på tanken att ifråga sätta metoden.

Undrar om det inte är feminismen som är skuld till all "nymjäkighet".
Citera
2015-04-22, 13:22
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Sverige som det förefaller vara i dag vore otänkbart för alla för bara 20 år sedan. Tror inte det bara är mer finurliga brottslingar som ställer lagvrängarna inför nya dilemman.

För 20 år sedan för att inte tala om och ännu mer otänkbar för 40 år sedan. Då skulle någon som går i en annans hus åkt ut med huvudet före och ingen skulle kommit på tanken att ifråga sätta metoden.

Undrar om det inte är feminismen som är skuld till all "nymjäkighet".

Kanske inte feminismen, men utan tvivel en sorts förvirrad moralisk kompass. Om du följer en viss typ av trådar (som jag) finner du att den moraliska kompassen som man kunde lita rätt bra på för 20 och definitivt 40 år sedan förbytts i en "man är inte brottslig om man inte åker fast-moral". Man ironiserar ibland över att jurister aldrig vet vad som är rätt eller fel innan de konsulterat lagboken, och även om det inte gäller jurister särskilt bra, så verkar det gälla allt fler lekmän.

Så var det inte förr. Jag skyller på Internet.
Citera
2015-04-22, 13:45
Medlem
Citat:
Men ställ då de (2013) anmälda 5500 sommarstugeinbrotten mot de få ockupationer som har blivit kända, för att balansera. Min poäng: Det begås övergrepp mot alla de sommarstugorna (och därmed mot deras ägare), och skillnaden mellan de som vandaliseras, förstörs och plundras av inbrottstjuvar och de som vandaliseras, förstörs och plundras av romska ockupanter är inte särskilt stor. Jag tror alltså inte att ockuperade sommarstugor är ett större problem idag än det var 2013 och det drunknar i problemet med inbrott i sommarstugor rent allmänt.

Sedan förstår jag inte din uppfattning om att jag inte anser att husockupation är en kränkning. Det är ju helt självklart att det är. Men det är en kränkning mot ägaren, inte en kränkning av samhället i stort och något som ägaren och polisen får reda ut gentemot ockupanten.

Det är väl stor skillnad på ett inbrott mot att en hel släkt flyttar in i ens hus?? Romerna står ju även för en del av inbrotten som sker idag så det var en dålig jämförelse av dig. De både stjäl och skräpar ner så att helgonförklara dem är ett misstag av dig.
Det är inte bara en kränkning mot ägaren när de begår dessa brott utan självklart mot hela samhället. Du tror inte folk blir påverkade och oroliga för sina egna egendomar när dessa övergrepp sker?
Om det börjar ske mord efter mord i din stad så skulle du alltså inte känna dig det minsta otrygg om polisen inte lade resurser på att utreda de brotten utan du skulle känna dig trygg och säker och anse att det är ett problem som endast berör och ska lösas av polis och offer?
Vilken planet kom du ifrån innan du landade här?
Citera
2015-04-22, 14:00
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Det är väl stor skillnad på ett inbrott mot att en hel släkt flyttar in i ens hus?? Romerna står ju även för en del av inbrotten som sker idag så det var en dålig jämförelse av dig. De både stjäl och skräpar ner så att helgonförklara dem är ett misstag av dig.
Det är inte bara en kränkning mot ägaren när de begår dessa brott utan självklart mot hela samhället. Du tror inte folk blir påverkade och oroliga för sina egna egendomar när dessa övergrepp sker?
Om det börjar ske mord efter mord i din stad så skulle du alltså inte känna dig det minsta otrygg om polisen inte lade resurser på att utreda de brotten utan du skulle känna dig trygg och säker och anse att det är ett problem som endast berör och ska lösas av polis och offer?
Vilken planet kom du ifrån innan du landade här?

Nu är jag fruktansvärt trött på att du försöker smeta ner mig med att "helgonförklara" ockuperande romer. Skillnaden till dig är att jag vet hur man kan ingripa mot de flesta former av brottslighet, skulle jag tro.

Men du kan ju styrka din sida av saken genom att länka till några ockupationer av sommarstugor som pågår och där inte ockupanterna jagas iväg.

Hittills har det givits fyra exempel: en sommarstuga, ett ödehus, en båtparkering i Oslo och akutbostäder i Stockholm.
Citera
2015-04-22, 14:07
Medlem
Citat:
Nu är jag fruktansvärt trött på att du försöker smeta ner mig med att "helgonförklara" ockuperande romer. Skillnaden till dig är att jag vet hur man kan ingripa mot de flesta former av brottslighet, skulle jag tro.

Men du kan ju styrka din sida av saken genom att länka till några ockupationer av sommarstugor som pågår och där inte ockupanterna jagas iväg.

Hittills har det givits fyra exempel: en sommarstuga, ett ödehus, en båtparkering i Oslo och akutbostäder i Stockholm.

Hur många är det här som verkar dela din uppfattning? Inte många.
Du vet INGENTING om vad jag vet ang ingripanden mot saker och ting- t o m där sätter du dig över andra människor genom att hävda saker du inte har den blekaste aning om. Vi diskuterar huruvida det är okej att det fungerar på det vis som det gör idag eller inte.
Du säger att det finns fyra exempel hittills, ska vi lägga fram alla exempel på deras tvivelaktiga beteende så skulle jag inte hinna med mer än att sitta här och skriva om dagarna.
Och jag har viktigare saker för mig än att förankra dig till verkligheten.
Citera
2015-07-18, 10:37
Medlem
Jag far till Kopparberg idag för att ta reda på det senaste. Hör av er ni som vet detaljer om vad som skett de senaste månaderna ang ockuperade hus. Mina kontaktuppgifter finns på min blogg.
Citera
2015-07-18, 16:00
Medlem
Så en polisen kan inte göra något om inbrottstjuvarna hävdar att de bor där? Mohahaha bokför dem och släng i finkan för helvete.
Citera
2015-07-18, 18:34
Medlem
De kanske har mördat gubben och nu bor de i hans hus..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in