För det första, protein är ett aminosyrekomplex. Proteinet du intar genom kött kommer till stor del från de växterna djuret konsumerat under sin livstid. Växter har till skillnad från djur förmågan att syntetisera alla de essentiella aminosyrorna. Slutsatsen vi kan dra från detta är alltså att kött inte på något sätt är en unik källa till kroppens "byggstenar".
Att äta lite kolhydrater och mycket fett kan visserligen vara effektivt ur (snabb)viktminskningssynpunkt men den data jag sett talar för att denna kosthållningen på lång sikt påverkar blodvärdena mycket negativt. Att ständigt vända och vrida på sin kost är inte hållbart i längden. En sund varierad kost torde vara det enda motiverbara när man diskuterar långsiktigt välmående.
Att människor som inte äter kött inte kan bygga muskler är en grundlös myt. Visserligen kan den opåläste misslyckas p.g.a. att denne inte får i sig alla de aminosyror som krävs för gynnsam proteinsyntes men återigen, att som icke-köttätare få i sig fullvärdigt protein är inte svårt. Jag har till och med sett studier som visar på att styrketränande veganer med god kosthållning har högre testosteronvärden än köttätarna (och samtidigt lägre risk att utveckla cancer p.g.a lågt IGF-1).
Blir starkare och piggare av kött? Har du ens testat att utesluta samtliga animaliska produkter? Från vad jag själv erfarit är verkligheten den motsatta.
Citat:
Ursprungligen postat av
_Monk_
Trådstartaren är antingen ett troll eller helidiot....
Kött är ju hur gott som helst, dessutom nyttigt för dig, för i kött finns det protein och aminosyror, vilket är kroppens byggstenar, och den som tror att kroppen funkar bra utan sina byggstenar är särskolematerial, punkt slut.
och det där med att alla köttätare är fetton, nej nej nej nej och nej.
folk som mer eller mindre baserar sin kost på kött och bara har kolhydrater som ett litet tilltugg till maten går oftast ner i vikt.
fan jag har själv testat att kasta om kosten till nästan bara kött och grönt med pyttelite kolhydrater till(potatis, pasta osv.) och tappade kroppsfett snabbt som fan utan att känna mig sliten på något sätt.
vet flera vegetarianer som tränat styrketräning och kämpat som fan med sin träning utan att riktigt komma nånstans, och efter att dom lagt om kosten till att innehålla lite vanligt rött kött ibland och kanske slänga i sig en proteindrink om dagen göra framsteg på gymmet dom aldrig varit i närheten av förut, både styrkemässigt och kroppsfettsmässigt.
vet inte hur vegetarianer tolkar det men jag tar det iallafall som att det är nyttigt, för att om kroppen blir piggare och starkare utav att man äter en viss sorts mat så kan det fan inte vara onyttigt.
over and out greenpeacejävlar, fuck you all