2015-04-16, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Men va fan, ska jag behöva förklara finessen med Saabs nyckel/spärr av växelspaken på varenda satans sida i den här tråden? Läs lite innan du skriver.

Jag tycker du har fel. Definitionen av en korkad konstruktion är att de som köper bilarna tycker den är kass eller korkad. Det byggs miljoner bilar varje år som inte byggs på det smarta sätt som Saab hittat på. Dessutom av företag som lyckats överleva.

Du resonerar precis som Saab alltid gjort. Folk är för korkade för att förstå sig på deras geniala lösningar. Någonstans borde man tittat sig i spegeln...
Citera
2015-04-16, 11:57
Medlem
DraconianTimess avatar
Opel Tigra TT och säkert fler Opelmodeller har den riktigt jävla korkade lösningen för att tända innerbelysningen.
Man börjar i vanlig ordning att famla efter en strömbrytare uppe vid lampan där 99.9% av alla bilar har sina strömbrytare placerade.
Men nej, här har man satt brytarjäveln på korken på vänster sida om ratten där man slår på lyserna. Denna kork skall du TRYCKA IN och innerbelysningen tänds. Why?
Citera
2015-04-16, 12:36
Medlem
GalFisks avatar
Prylar med touch-interface och/eller kontextbaserade kontroller åt föraren hör inte hemma i bilar. Man ska kunna veta vad man styr med känseln, utan att ta ögonen från vägen.
Citera
2015-04-16, 12:44
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Prylar med touch-interface och/eller kontextbaserade kontroller åt föraren hör inte hemma i bilar. Man ska kunna veta vad man styr med känseln, utan att ta ögonen från vägen.

https://c1.staticflickr.com/3/2036/2204153557_04d8d24979.jpg

Aston Martin Lagonda

En orgie i allehanda knappar, rattar och displayer, att felsöka på den är nog ingen barnlek
Citera
2015-04-16, 12:45
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk

En inte helt genomtänkt lösning är touchscreen speciellt i en sportbil.
Jag har bilhandskar på mig i min Subaru BRZ och då är infosystemet omöjligt att navigera med om man inte tar av sig handskjäveln.
Citera
2015-04-16, 13:06
Medlem
noyellowhatss avatar
Alfa 164's tre rader av duktigt anonyma knappar för luftfördelningen i kupén är lite.., annorlunda: http://oppositelock.jalopnik.com/best-80s-interior-alfa-romeo-164-1568269260
Citera
2015-04-16, 13:22
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Det måste komma av att det drar mindre ström med bara en sida kom jag på nu. Eller? Med parkeringsljuset på i några timmar och dåligt batteri = jobbigt. Är väl bättre nu på de bilar som har LED, men å andra sidan så smälter inte isen från glasen.
Jag bytte från glöd till LED i alla baklyktor på min Honda. Snön som lade sig på dessa smälte exakt lika elandigt före som efter.
Citera
2015-04-16, 13:30
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Hur stor insyn har du i bilindustrin och utvecklingen av bilar?

Jag har klart mer insyn i detta än gemene man, och just därför så ser jag ofta hur folk har felaktiga förutfattade meningar om t ex det du nu skrev.

Givetvis finns det exempel på tillsynes korkade lösningar, och vissa är också det, men kan ändå vara valda av en anledning lekmannen kanske inte tänker på eller kan förstå.

Men tro mig, generellt sett försöker man ta fram lösningar som gör service etc enklare. Däremot kanske det inte alltid går att få till p g a olika orsaker.

Sen finns det ju exempel på att folk vill utföra en reparation, demontering/montering på sitt sätt, fast det finns ett snabbare sätt som en auktoriserad verkstad skulle ha valt.

Ingen alls ska jag erkänna när det gäller bilindustrin men rätt god när det gäller andra produkter, t ex datorer. Japanska datorer är designade och gjorda för att vara enkla (snabba) att montera och man har över huvud taget lagt väldigt lite åtanke på att det kanske är nån stackare som måste skruva i dessa nån gång (mobiltelefoner är ännu värre).
Men på amerikanska datorer däremot så har man även funderat på detta och bara en sån sak som att man använder samma skruvtyp och storlek rakt av är en typisk sån grej.

Jag säger inte att bilindustrin medvetet försöker sätta käppar i hjulet för de som ska serva fordonen men kan man spara nån miljon genom att flytta en pryl - även om det innebär sämre åtkomlighet vid service - så gör man det. Jag är helt övertygad om att det är så.
Citera
2015-04-16, 13:58
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noyellowhats
Alfa 164's tre rader av duktigt anonyma knappar för luftfördelningen i kupén är lite.., annorlunda: http://oppositelock.jalopnik.com/best-80s-interior-alfa-romeo-164-1568269260

Äldre varianter av Alfa Romeo är överhuvudtaget inte kända för särskilt genomtänkta och ergonomiskt tillfredsställande lösningar när det kommer till interiören.

Apropå interiör så är även den minst sagt säregna och svårbegripliga instrumenteringen i Citroën CX värd att nämnas.
Citera
2015-04-16, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Påfallande ofta möter man bilar där även framlyktorna är helt släckta, vet att det är ok på kontinenten men tidigare var det väl i princip krav på "halvljusautomatik" i Sverige?

Nja, det kallades kanske "halvljuslagen" men halvljusen får ersättas av varselljus vid "goda siktförhållanden". Och det gäller fortfarande, så att köra helt nersläckt är inte lagligt.
Citera
2015-04-16, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somaton
Jaha, så hur lyckas de få plats med en 10" display på instrumentbrädan i dagens bilar? Oavsett hade jag hellre sett den i handskfacket eller mellan framsätena.

Fortfarande har det inte någon betydelse hur ofta skivorna byts.

edit: sen avsåg min första kommentar inte BMW 740 iL utan Jaguar S-Type. Det kan mycket väl vara så att andra tillverkare placerade släden bättre i bakluckan, men det gör inte totallösningen mindre idiotisk.

Ja du får det att låta så enkelt..... Bara att sätta den där eller där....

Har du koll på hur stor dessa CD-växlare är, vilken plats de kräver ink. fästannordninhar m.m.?

Att de fått dit en 10" display säger väl inte så mycket, då den kanske har mindre volym bakåt, och man kan ju bli tvungen att välja, display eller växlare för båda får inte plats. Bättre då med växlaren i bagaget än displayen i bagaget.... 😉

Hade de satt växlaren i handskfacket hade garanterat många klagat på att de sabbat det utrymt för nu får de inte plats med det de vill där...

Mellan framsätena kanske inte heller funkar så bra, då det kan vara platsbrist även där på många bilar.

Givetvis har det avgörande betydelse hur ofta man kan tänkas behöva pilla på en sak och var den därför bör eller kan placeras. Varför tror du att reservdäcken har en tämligen undangömd plats? Jo därför att folk normalt får punktering ytterst sällan. Alltså, saker som användas oftare sitter därför vanligen mer lättåtkomligt.
Citera
2015-04-16, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Ingen alls ska jag erkänna när det gäller bilindustrin men rätt god när det gäller andra produkter, t ex datorer. Japanska datorer är designade och gjorda för att vara enkla (snabba) att montera och man har över huvud taget lagt väldigt lite åtanke på att det kanske är nån stackare som måste skruva i dessa nån gång (mobiltelefoner är ännu värre).
Men på amerikanska datorer däremot så har man även funderat på detta och bara en sån sak som att man använder samma skruvtyp och storlek rakt av är en typisk sån grej.

Jag säger inte att bilindustrin medvetet försöker sätta käppar i hjulet för de som ska serva fordonen men kan man spara nån miljon genom att flytta en pryl - även om det innebär sämre åtkomlighet vid service - så gör man det. Jag är helt övertygad om att det är så.

Ja det hela är som alltid en kompromiss av en massa olika önskemål och krav som alla från designers utvecklare tekniker ekonomer marknadsförare och fan vet allt har som ett ok över sig. Det gör givetvis att allt inte kan blir perfekt sett från alla synvinklar, för något eller någon måste ju ge sig på sina krav i kedjan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in