2015-04-16, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
---trams---
Om du ska leva enligt bibelns eller koranens påbud, får du väl för djävulen leva efter samtliga påbud!

Väljer du ut vissa, är du en skrymtare som syndar bara genom att selektera de ord du anser vara din guds.

Såväl koranen som bibelns gamla testamente (som koranen bygger på) är sprängfyllda med idiotiska regler om hur människor ska mörda varandra för egenheter och beteenden som numera är självklara i vardagen.

Bränn skiten!
Citera
2015-04-16, 11:53
Medlem
Professor.Wers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Det fetade stämmer inte. Koranen innehåller, likt Bibeln, mycket självmotsägelser. I en vers befaller Gud att meningsmotståndare skall dräpas, i nästa står det att barmhärtighet är en åtråvärd egenskap.

Dessa "heliga böcker" är antagligen skrivna av dementa gamla gubbar. Romarnas manipulering av originaltexterna spelar nog också in en hel del. Ingen kan vara bokstavstrogen när böckerna inte framför ett konsekvent, icke-självmotsägande budskap.

Det har du förvisso helt rätt i. Heliga böcker innehåller många motsägelser. Det är i grund och botten ohållbart att följa alla bud eftersom flera av dem motsäger varandra. De religiösa måste, om de inte vill vara onda och inkonsekventa, tolka om sina skrifter. Problemet är att denna omtolkning också är inkonsekvent i de fall som jag har sett.

En annan fråga som jag har till muslimer och kristna är:

i) Om det är tillåtet att omtolka Bibeln och Koranen så måste man fråga sig när är det tillåtet att omtolka. Om inte ett sådant svar finns kan människor tolka om i princip vilken vers de än behagar.

(ii) Följdfrågan till (i) är denna: vilken metod skall användas för att säkerställa en korrekt omtolkning? Om det inte finns en precis, entydig metod för att omtolka heliga skrifter, då finns det heller inga precisa, entydiga slutsatser, vilket är en nödvändighet eftersom religion utgår från absoluta sanningsanspråk.
Senast redigerad av Professor.Wer 2015-04-16 kl. 12:01.
Citera
2015-04-16, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Till er kristna;

Fråga ett: Förutom att det står i Bibeln att homosexualitet är en synd, har ni några rationella argument för att homosexuella bör förtrycka sin sexualitet?

Fråga två: Ni som anser att homosexualitet är en synd måste, om ni vill vara konsekvent, också följa andra omoraliska påbud. Som att exempelvis att den som smädar sin mor eller far skall dö (Mark 7:10).

1. Halmgubbe-argument att säga "förtrycka sin sexualitet".

2. Detta är ingen fråga? Men även detta är ett halmgubbe-argument. Mark 7:10 är inte ens en uppmaning.

Citat:
Problemet är att majoriteten av kristna inte gör detta. Rannsaka er själva och inse att ni inte alls följer Bibelns alla påbud. Ni följer de påbud som er pastor eller präst säger åt er att följa. Ni följer de påbud som ni själva gillar. Kristna världen över har hakat upp sig totalt på frågan om homosexualitet, samtidigt som de låtsas som om andra omoraliska påbud som och explicit står i Bibeln inte existerar överhuvudtaget. När jag diskuterar med dem säger de alltid ''Men i vers x står det att..'' De kan aldrig ge ett ärligt svar till de omoraliska verser som finns i Bibeln.

Detsamma gäller muslimer. När jag talar om ISIS säger det att ''Muhammed sa att man skall vara barmhärtig''. I frågan om homosexualitet så låtsas de som om versen om barmhärtighet inte existerade. Jag får aldrig en ärlig förklaring till de omoraliska uppmaningar som finns i både Bibeln och Koranen. Utan det slutar alltid med att de religiösa säger ''men i vers y står det att..''

Vad är det för intellektuellt ohederligt nonsens?

Den som är bokstavstroende skall följa Bibeln eller Koranens bud till punkt och pricka. Religiösa fundamentalister, som exempelvis ISIS, är i vart fall konsekventa; de följer Guds ord ordagrant. När det står att otrogna skall mördas, då mördar de otrogna.

Bibeln säger att vi inte ska döma andra människor, samt att vi ska vara förlåtande.
Om man ska "bokstavstroende" kan man därför inte låta döma folk för sådant som homosexualitet eller smädande.

För tredje gången ska jag citera detta stycke:
1 Kor 6:12Allt är tillåtet för mig – men allt är inte nyttigt. Allt är tillåtet för mig – men ingenting får ta makten över mig. 13Maten är till för magen och magen för maten, tills Gud gör båda överflödiga. Men kroppen är inte till för otukt utan för Herren, och Herren är till för kroppen.
Dvs, du får lov att vara homosexuell, frossare, tjuvaktig, utsugare, otuktig, etc. Men det är inte för det syftet en kristen bör leva.

Det är bara du som hittar på din egen personliga uppfattning om religion i din okunnighet.
Senast redigerad av grelin1999 2015-04-16 kl. 12:19.
Citera
2015-04-16, 12:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej det är inte ologiskt eftersom Jesus inte upphävde lagen "förrän allt hade skett", d.v.s. inte förrän han hade uppfyllt lagarna och profeterna.

Men då har du inget att bygga ditt resonemang på eftersom du inte kan demonstrera att dom villkor du presenterar är uppfyllde.
Citera
2015-04-16, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Homosexualitet är ingen synd så länge den inte utövas, enligt kristna. Det är en egenskap.
Jag har aldrig förstått det där riktigt. Det är alltså ok ( enligt kristna) att vara kär i en man och till och med bo ihop. Bara man inte har sex? Varför är detta med sex så viktigt i religion(er)?
Citera
2015-04-16, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jalokin
Ni som är för giftermål av homosexualitet, en fråga till er: Är det okej för en pappa att gifta sig med sin 1åriga son? Om nej, varför inte?

Om vi i början av 1900 talet skulle fråga samma fråga, fast om giftermål mellan män är okej, skulle majoriteten, om inte alla, skratta åt dig och ifrågasätta hur vida du mår psykiskt. Antagligen samma reaktion som många skulle svara på min fråga idag. Men tro mig vänner, giftermålet undermineras snabbare än någonsin och fortsätter vi i denna kosa, så är det inte långt kvar tills giftermål av alla dess slag är tillåtna. Träd, blåbärsbuskar, radio, kylskåp. Djur. Barn. Vart går gränsen, kan någon tala om detta för mig?? Och vem bestämmer den gränsen??
Du skulle även kunna säga , i början på 1900-talet , att kvinnor ska ha rösträtt , att männen stannar hemma med barnen o.s.v. och bli utskrattad. Så vart vill du komma med en sådan liknelse? Att vi människor inte ska utvecklas?
Citera
2015-04-16, 12:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det har du förvisso helt rätt i. Heliga böcker innehåller många motsägelser. Det är i grund och botten ohållbart att följa alla bud eftersom flera av dem motsäger varandra. De religiösa måste, om de inte vill vara onda och inkonsekventa, tolka om sina skrifter. Problemet är att denna omtolkning också är inkonsekvent i de fall som jag har sett.

Överens.

Normalbegåvade som har följd debatten på detta subforum har förmodentligen noterat, att "det bara är så"-postulat om BÅDA färdiga tolkninger och om icke-validerade tolknings-metodologi har kritiserats tillräcklig ofta. Numera är den essentiella frågan: Validering av tolknings-metodologi.

Citat:

i) Om det är tillåtet att omtolka Bibeln och Koranen så måste man fråga sig när är det tillåtet att omtolka. Om inte ett sådant svar finns kan människor tolka om i princip vilken vers de än behagar.

(ii) Följdfrågan till (i) är denna: vilken metod skall användas för att säkerställa en korrekt omtolkning? Om det inte finns en precis, entydig metod för att omtolka heliga skrifter, då finns det heller inga precisa, entydiga slutsatser, vilket är en nödvändighet eftersom religion utgår från absoluta sanningsanspråk.

JAPP!!
Citera
2015-04-16, 12:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
1 Kor 6:12Allt är tillåtet för mig – men allt är inte nyttigt. Allt är tillåtet för mig – men ingenting får ta makten över mig. 13Maten är till för magen och magen för maten, tills Gud gör båda överflödiga. Men kroppen är inte till för otukt utan för Herren, och Herren är till för kroppen.
Dvs, du får lov att vara homosexuell, frossare, tjuvaktig, utsugare, otuktig, etc. Men det är inte för det syftet en kristen bör leva.

Vilket bara är flerstegs-demagogi med en förflyttning av målstolperna till "nyttigt" som ett nytt osäkert kriterie.
Citera
2015-04-16, 12:34
Medlem
Citat:

1. Halmgubbe. Som Jesus säger:
Mark 12:28En av de skriftlärda som hörde dem diskutera märkte hur väl Jesus svarade och kom fram och frågade honom: ”Vilket är det viktigaste budet av alla?” 29Jesus svarade: ”Viktigast är detta: Hör, Israel, Herren, vår Gud, är den ende Herren, 30och du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraft. 31Sedan kommer detta: Du skall älska din nästa som dig själv. Något större bud än dessa finns inte.” 32Den skriftlärde sade: ”Du har rätt, mästare! Det är som du säger: han är den ende, det finns ingen annan än han. 33Att älska honom av hela sitt hjärta, av hela sitt förstånd och av hela sin kraft och att älska sin nästa som sig själv, det är mer än alla brännoffer och andra offer.” 34När Jesus hörde att mannen svarade klokt sade han: ”Du har inte långt till Guds rike.” Sedan vågade ingen fråga honom mera.
eller med matteus tillägg:
34När fariseerna fick höra hur han hade gjort saddukeerna svarslösa samlades de, 35och för att sätta honom på prov frågade en av dem, en laglärd: 36”Mästare, vilket är det största budet i lagen?” 37Han svarade honom: ”Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd. 38Detta är det största och första budet. 39Sedan kommer ett av samma slag: Du skall älska din nästa som dig själv. 40På dessa båda bud vilar hela lagen och profeterna.
Bibeln bygger alltså på detta. Krävs ingen "omtolkning".
Moselagen har aldrig tolkats bokstavligt ens av judar, utan man har en muntlig torah som kompletterar den skriftliga.
Du visar hur okunnig du är i dessa frågor. Detta är grundläggande kristendomskunskap.

2.
Halmgubbe att påstå att religioner har absoluta och exakta lagar som är 100% exakta i alla tider.
Citera
2015-04-16, 12:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
1. Halmgubbe. Som Jesus säger:
Mark 12:28En av de skriftlärda som hörde dem diskutera märkte hur väl Jesus svarade och kom fram och frågade honom: ”Vilket är det viktigaste budet av alla?” 29Jesus svarade: ”Viktigast är detta: Hör, Israel, Herren, vår Gud, är den ende Herren, 30och du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraft. 31Sedan kommer detta: Du skall älska din nästa som dig själv. Något större bud än dessa finns inte.” 32Den skriftlärde sade: ”Du har rätt, mästare! Det är som du säger: han är den ende, det finns ingen annan än han. 33Att älska honom av hela sitt hjärta, av hela sitt förstånd och av hela sin kraft och att älska sin nästa som sig själv, det är mer än alla brännoffer och andra offer.” 34När Jesus hörde att mannen svarade klokt sade han: ”Du har inte långt till Guds rike.” Sedan vågade ingen fråga honom mera.
eller med matteus tillägg:
34När fariseerna fick höra hur han hade gjort saddukeerna svarslösa samlades de, 35och för att sätta honom på prov frågade en av dem, en laglärd: 36”Mästare, vilket är det största budet i lagen?” 37Han svarade honom: ”Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd. 38Detta är det största och första budet. 39Sedan kommer ett av samma slag: Du skall älska din nästa som dig själv. 40På dessa båda bud vilar hela lagen och profeterna.
Bibeln bygger alltså på detta.

Nä, NT gör; till viss del.

Citat:
Krävs ingen "omtolkning".

Jodå ... i perspektivet av alternativa tolknings-metodologiska fokuser gör det.

Citat:
Halmgubbe att påstå att religioner har absoluta och exakta lagar som är 100% exakta i alla tider.

Men det är vad du själv iblant förespråker.
Citera
2015-04-16, 12:49
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Bogomil:
Vilket bara är flerstegs-demagogi med en förflyttning av målstolperna till "nyttigt" som ett nytt osäkert kriterie.
Dessutom är det intressant att islam-missionären åberopar ett av Paulus alla brev till de kristna församlingarna.

I dessa brev uttrycker han endast sin egen moraliska värdegrund och aldrig guds vilja. Han tolkar toran (Bibeln fanns inte då) och försöker modernisera texterna efter sin nya övertygelse som väcktes under en hallucinatorisk upplevelse utsvulten på ökenvandring mot Damaskus.

Tant gredelin börjar bli desperat nu när hennes islampropaganda är stekt, rökt och kokt.
Citera
2015-04-16, 12:52
Medlem
Dock medger jag att Paulus citat i 1 Kor inte nödvändigtvis säger att "homosex av varje slag är fel".

Han hade antagligen varit mera positiv till ett monogamt "förhållande" mellan två män som "älskar" varandra. (jag tycker det låter konstigt så jag sätter det inom citat)
Mera negativ hade han varit till män/kvinnor som har lösaktiga och utsvävande sexliv.
Tror jag.

Det handlar ju om att en kristen inte ska "leva för lusta" utan leva för att göra gott och vara måttfull. Se på pridefestivalen så får man en idé om vad homosex går ut på --- och det är inte måttfullhet.

Märk dock det sjuka i hur samhället ser den som går till en prostituerad som en omoralisk brottsling. Dömer personen till fängelse! Och sen är han ju körd i samhället. Littorin kommer aldrig ha någon offentlig karriär igen, t.ex, pga misstanken mot honom i denna fråga.

Kristendom är åtminstone förlåtande. Alla är välkomna åter, bara man erkänner sina misstag. Kristendom är därför mer humant än vårt nuvarande "humanistiska" sekulära samhälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in