Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Högre lön måste man förtjäna, det är inte en gåva. Dessutom vill kvinnor generellt sett inte jobba lika mycket och lika hårt som män.
Det förändrar heller inte att kvinnor konsumerar vård i högre utsträckning (och ännu mer skulle det bli om de jobbade lika hårt som män) samt att de lever längre och får mer i pensionsutbetalningar t.ex.
Så hur ska vi jämna ut dessa skillnader, en särskild kvinnoskatt?
Precis, därför är det jättekonstigt att det bara råkat bli så att alla jobb som män gör har andra män belönat högre än alla jobb kvinnor gör…SÅÅÅÅ konstigt.
Och bestämmer man att sköta barn och hem faktiskt också är en form av jobb och inget liten lyxhobby
så skulle jag nog tro att mätte man igen att kvinnor faktiskt jobbar mer än män, kvinnor har för övrigt mindre fritid än vad män har då man jämför.
Kvinnor konsumerar mer vård för att vi lever i 4-5 år längre än män som gamla sega russin. Män tenderar dock att ges de dyrare vårdformerna än kvinnor generellt. Finns studier, bara kolla upp.
Och jag noterar också att du glatt bara ignorerade resten av mitt inlägg med länkar.
Typiskt manligt beteende, så som vi är vana vid det ÄR avsevärt mer dyrt för samhället än typiskt kvinnligt. Hade alla män över en natt anammat div typiskt kvinnliga beteenden, dvs ta bussen istället för att ratta egna lilla bilen, lagt av med att moffa i sig biff med bea vareviga dag och skött sig, så hade miljarderna rasslat in. Ni kanske t.o.m hade fått lov leva i 4 år till på köpet.