2015-04-07, 16:14
Medlem
gultregns avatar
Jag köpte en grymt smidig variant från Classe. Den funkar grymt bra och var rätt prisvärd oxo
Citera
2015-04-08, 00:14
Medlem
Sitter för närvarande på en 5bladig gillette fusion proglide är det dags att byta upp mig och isånafall till vad?
Citera
2015-04-08, 15:38
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tessx
Sitter för närvarande på en 5bladig gillette fusion proglide är det dags att byta upp mig och isånafall till vad?

Valfri säkerhetshyvel tillsammans med borste och nån trevlig raktvål/kräm är väl första steget.
Kan rekommendera Merkur 34C.
Citera
2015-04-08, 20:32
Medlem
Weebls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tessx

Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Valfri säkerhetshyvel tillsammans med borste och nån trevlig raktvål/kräm är väl första steget.
Kan rekommendera Merkur 34C.

Exakt samma hyvel med lite längre handtag, Merkur 38C, kan jag också rekommendera! Kanonhyvel!
Citera
2015-04-08, 21:40
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Kan rekommendera Lidls "nya" 5-bladiga system. Funkar riktigt bra.
Exakt! Namnet börjar på C och fyra bokstäver. Funkar utmärkt!
Citera
2015-04-13, 14:37
Medlem
mrtowlies avatar
Nagon som har testat tabacs raktval?

http://www.grandparfym.se/tabac-shaving-bowl-125-g-p-2010.aspx
Citera
2015-04-16, 07:10
Medlem
oyegies avatar
Jag kör med en Mercur säkerhetshyvel och feather rakblad,men jag får liksom inget riktigt glid på hyveln när det ska rakas även om jag duschat varmt och kletat olja på ansiktet och har ett nytt blad,nån gång har det funkat jättesmidigt med rakningen men oftast inte,vet inte riktigt vad jag gör för fel.
Senast redigerad av oyegie 2015-04-16 kl. 07:17.
Citera
2015-04-16, 07:35
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Jag kör med en Mercur säkerhetshyvel och feather rakblad,men jag får liksom inget riktigt glid på hyveln när det ska rakas även om jag duschat varmt och kletat olja på ansiktet och har ett nytt blad,nån gång har det funkat jättesmidigt med rakningen men oftast inte,vet inte riktigt vad jag gör för fel.

Tvättar du ansiktet med ansiktstvål? Det är iaf för mig nödvändigt innan rakning för att mjuka upp skägget.

Sen tycker jag oxo det inte är riktigt samma glid som med en 5 bladig gilette. Det är en annan typ av rakning helt enkelt, korta fjäderlätta drag.
Citera
2015-04-16, 08:33
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Vad är det för olja? Har du lödder också? Mycket skägg? Har du skruvat ihop rakhyveln rätt? Det är lite som det gamla pranket att bända en osthyvel fel om man sätter delarna felvänt. Konstigt problem. Menar du att det hugger tag eller glider du bara över utan att få med något?
Citera
2015-04-16, 08:35
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Nagon som har testat tabacs raktval?

http://www.grandparfym.se/tabac-shaving-bowl-125-g-p-2010.aspx
Den är obligatorisk i varje respektabel mans raksamling!

Den är riktigt bra, ger ett mjukt och bra lödder med bra glid samt gör huden mjuk. Sedan har den ju klassisk tabacdoft. Manlig så det visslar om det!
Citera
2015-04-16, 08:47
Medlem
jag kör med willys lågprishyvel blå och kostar 7 kr för 10 st
tycker den funkar bra
Citera
2015-04-16, 08:58
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
jag kör med willys lågprishyvel blå och kostar 7 kr för 10 st