Citat:
svårtolkad bibeltext det där, har alltid tyckt det. Ärva guds rike...
Ty om du med din mun bekänner Jesus vara Herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, då bliver du frälst.
Ovanstående skall väl vara vägen till frälsningen och fullt tillräckligt även om man är självisk, drinkare eller horkarl!? Ibland är han motsägelsefull den gode Paulus.
Sen kan man ju fråga sig om då horkarlar, alkoholister, giriga och andra verkligen ska få gifta sig?
OM homosexualiteten är synd och således inte kan gifta sig, så borde ju jag som legat med hundratals prostituerade inte heller få göra det!
MEN ingen är ju fri från synd, INGEN, alla behöver vi förlåtelse, så antingen borde alla (inkl homosexuella) som erkänner Jesus som Herre få gifta sig i kyrkan eller ingen.!?
Skall ens någon som inte är oskuld kunna få gifta sig? Skall någon som inte bekänner Jesus som frälsare få gifta sig?
Om jag är kristen, gift och har analsex med min fru då är jag ju inne på otuktens bana. Kanske kollar jag porr, onani överhuvudtaget är väl inte så ok om du frågar bibeln?
Jag håller med dig om att man inte skall vända kappan efter vinden och forma Guds ord så det passar dagens melodi. Men är vi verkligen säkra på att varenda ett av paulus ord är honom av Gud givet?
Sen kommer vi till dopet då. Skall vi döpa barn där föräldrarna inte är kristna/frälsta? Skall inte föräldrarna vid dopet lova att ge barnet en kristen kunskap vilken sedan bekräftas vid konfirmationen. Så funkar det knappast idag.
Nattvarden, skall egentligen endast den som är döpt få delta i Herrens måltid, men dem delar ut till alla som kommer fram (vilket jag tycker är rätt)
Låt oss fokusera på att föra så många människor som möjligt till Jesus oavsett vilken livsstil dem har idag.
Ty om du med din mun bekänner Jesus vara Herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, då bliver du frälst.
Ovanstående skall väl vara vägen till frälsningen och fullt tillräckligt även om man är självisk, drinkare eller horkarl!? Ibland är han motsägelsefull den gode Paulus.
Sen kan man ju fråga sig om då horkarlar, alkoholister, giriga och andra verkligen ska få gifta sig?
OM homosexualiteten är synd och således inte kan gifta sig, så borde ju jag som legat med hundratals prostituerade inte heller få göra det!
MEN ingen är ju fri från synd, INGEN, alla behöver vi förlåtelse, så antingen borde alla (inkl homosexuella) som erkänner Jesus som Herre få gifta sig i kyrkan eller ingen.!?
Skall ens någon som inte är oskuld kunna få gifta sig? Skall någon som inte bekänner Jesus som frälsare få gifta sig?
Om jag är kristen, gift och har analsex med min fru då är jag ju inne på otuktens bana. Kanske kollar jag porr, onani överhuvudtaget är väl inte så ok om du frågar bibeln?
Jag håller med dig om att man inte skall vända kappan efter vinden och forma Guds ord så det passar dagens melodi. Men är vi verkligen säkra på att varenda ett av paulus ord är honom av Gud givet?
Sen kommer vi till dopet då. Skall vi döpa barn där föräldrarna inte är kristna/frälsta? Skall inte föräldrarna vid dopet lova att ge barnet en kristen kunskap vilken sedan bekräftas vid konfirmationen. Så funkar det knappast idag.
Nattvarden, skall egentligen endast den som är döpt få delta i Herrens måltid, men dem delar ut till alla som kommer fram (vilket jag tycker är rätt)
Låt oss fokusera på att föra så många människor som möjligt till Jesus oavsett vilken livsstil dem har idag.
Vad babblar du om?
Varför ska man bli en troende kristen om man sen går till hundratals prostituerade eller annat lösaktigt leverne? Då behöver man ju inte vara troende kristen.
Paulus uppmanade de tidigare hedniska människor i Korint att inte leva i synd.
Tror du på allvar att det finns en religion som anser horkarlar och andra med otuktiga liv rättfärdiga?
Jag kan återigen citera:
12Allt är tillåtet för mig – men allt är inte nyttigt. Allt är tillåtet för mig – men ingenting får ta makten över mig. 13Maten är till för magen och magen för maten, tills Gud gör båda överflödiga. Men kroppen är inte till för otukt utan för Herren, och Herren är till för kroppen.
Kan det misstolkas och missförstås? Jag tycker det är tydligt nog. Det finns kanske en sorts "allmän" kristendom som är liksom "kultur". Dit är alla välkomna och kan tolka lite hur de vill, även om de aldrig ber eller fastar t.ex. så ser de sig som kristna ändå.
Men det finns en annan kristendom också, det är en väg som man väljer att ta. "Vägen är smal" står det skrivet, med vilket menas att man faktiskt inte kan göra "vad man vill" och sen säga att det är okej också.
Med det inte sagt att man är "fördömd" om man beter sig fel. Nej nej, det finns (antagligen) inget helvete, åtminstone är det inte så hemskt som det beskrivs. Vill man roa sig med allt man lustar efter i denna värld får man göra det och ingen människa har auktoriten att säga det är fel. Jag tycker definitivt man kan gå till prostituerade och ha sex med män om man tycker det ger en något.
Men kalla det inte "kristendom".
Själv är jag varken döpt eller tror på treenigheten, så enligt kristendom är jag fördömd. Vad bryr jag mig, ingen människa kan döma mig.