2015-04-14, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sek-Loso
svårtolkad bibeltext det där, har alltid tyckt det. Ärva guds rike...

Ty om du med din mun bekänner Jesus vara Herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, då bliver du frälst.

Ovanstående skall väl vara vägen till frälsningen och fullt tillräckligt även om man är självisk, drinkare eller horkarl!? Ibland är han motsägelsefull den gode Paulus.

Sen kan man ju fråga sig om då horkarlar, alkoholister, giriga och andra verkligen ska få gifta sig?

OM homosexualiteten är synd och således inte kan gifta sig, så borde ju jag som legat med hundratals prostituerade inte heller få göra det!

MEN ingen är ju fri från synd, INGEN, alla behöver vi förlåtelse, så antingen borde alla (inkl homosexuella) som erkänner Jesus som Herre få gifta sig i kyrkan eller ingen.!?

Skall ens någon som inte är oskuld kunna få gifta sig? Skall någon som inte bekänner Jesus som frälsare få gifta sig?

Om jag är kristen, gift och har analsex med min fru då är jag ju inne på otuktens bana. Kanske kollar jag porr, onani överhuvudtaget är väl inte så ok om du frågar bibeln?

Jag håller med dig om att man inte skall vända kappan efter vinden och forma Guds ord så det passar dagens melodi. Men är vi verkligen säkra på att varenda ett av paulus ord är honom av Gud givet?

Sen kommer vi till dopet då. Skall vi döpa barn där föräldrarna inte är kristna/frälsta? Skall inte föräldrarna vid dopet lova att ge barnet en kristen kunskap vilken sedan bekräftas vid konfirmationen. Så funkar det knappast idag.

Nattvarden, skall egentligen endast den som är döpt få delta i Herrens måltid, men dem delar ut till alla som kommer fram (vilket jag tycker är rätt)

Låt oss fokusera på att föra så många människor som möjligt till Jesus oavsett vilken livsstil dem har idag.

Vad babblar du om?
Varför ska man bli en troende kristen om man sen går till hundratals prostituerade eller annat lösaktigt leverne? Då behöver man ju inte vara troende kristen.
Paulus uppmanade de tidigare hedniska människor i Korint att inte leva i synd.
Tror du på allvar att det finns en religion som anser horkarlar och andra med otuktiga liv rättfärdiga?
Jag kan återigen citera:
12Allt är tillåtet för mig – men allt är inte nyttigt. Allt är tillåtet för mig – men ingenting får ta makten över mig. 13Maten är till för magen och magen för maten, tills Gud gör båda överflödiga. Men kroppen är inte till för otukt utan för Herren, och Herren är till för kroppen.

Kan det misstolkas och missförstås? Jag tycker det är tydligt nog. Det finns kanske en sorts "allmän" kristendom som är liksom "kultur". Dit är alla välkomna och kan tolka lite hur de vill, även om de aldrig ber eller fastar t.ex. så ser de sig som kristna ändå.

Men det finns en annan kristendom också, det är en väg som man väljer att ta. "Vägen är smal" står det skrivet, med vilket menas att man faktiskt inte kan göra "vad man vill" och sen säga att det är okej också.

Med det inte sagt att man är "fördömd" om man beter sig fel. Nej nej, det finns (antagligen) inget helvete, åtminstone är det inte så hemskt som det beskrivs. Vill man roa sig med allt man lustar efter i denna värld får man göra det och ingen människa har auktoriten att säga det är fel. Jag tycker definitivt man kan gå till prostituerade och ha sex med män om man tycker det ger en något.
Men kalla det inte "kristendom".

Själv är jag varken döpt eller tror på treenigheten, så enligt kristendom är jag fördömd. Vad bryr jag mig, ingen människa kan döma mig.
Citera
2015-04-14, 03:47
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Men vad är kontroversiellt?
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Tja det står i bibeln vad man skall göra med häxor och olydiga barn med...
Vad tycker du är kontroversiellt med det?
Ska jag tolka det som om du duckar att svara på inlägget?

Din förvåning ter sig ju väldigt hycklande med detta i backspegeln...
Citera
2015-04-14, 09:57
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Vad babblar du om?
Varför ska man bli en troende kristen om man sen går till hundratals prostituerade eller annat lösaktigt leverne? Då behöver man ju inte vara troende kristen.
Paulus uppmanade de tidigare hedniska människor i Korint att inte leva i synd.
Tror du på allvar att det finns en religion som anser horkarlar och andra med otuktiga liv rättfärdiga?
Jag kan återigen citera:
12Allt är tillåtet för mig – men allt är inte nyttigt. Allt är tillåtet för mig – men ingenting får ta makten över mig. 13Maten är till för magen och magen för maten, tills Gud gör båda överflödiga. Men kroppen är inte till för otukt utan för Herren, och Herren är till för kroppen.

Kan det misstolkas och missförstås? Jag tycker det är tydligt nog. Det finns kanske en sorts "allmän" kristendom som är liksom "kultur". Dit är alla välkomna och kan tolka lite hur de vill, även om de aldrig ber eller fastar t.ex. så ser de sig som kristna ändå.

Men det finns en annan kristendom också, det är en väg som man väljer att ta. "Vägen är smal" står det skrivet, med vilket menas att man faktiskt inte kan göra "vad man vill" och sen säga att det är okej också.

Med det inte sagt att man är "fördömd" om man beter sig fel. Nej nej, det finns (antagligen) inget helvete, åtminstone är det inte så hemskt som det beskrivs. Vill man roa sig med allt man lustar efter i denna värld får man göra det och ingen människa har auktoriten att säga det är fel. Jag tycker definitivt man kan gå till prostituerade och ha sex med män om man tycker det ger en något.
Men kalla det inte "kristendom".

Själv är jag varken döpt eller tror på treenigheten, så enligt kristendom är jag fördömd. Vad bryr jag mig, ingen människa kan döma mig.

Att du inte tror på treenigheten och inte är döpt skiter Gud fullständigt i. Det är hur du lever, levt när vi dött som räknas. Den som sår i Anden får skörda andligt den som sår i köttet får skörda efter köttet. Rätt enkel mattematik vi får efter våra gärningar 2 Kor 5:10 se (fotnot 1) Upp 22:12-13 se(fotnot 2) och att synda på nåden är INTE ok. Vi får efter våra gärningar goda som onda.

Fotnot 1 2 Kor 5:10
10 "Ty vi måste alla, sådana vi äro, träda fram inför Kristi domstol, för att var och en skall få igen sitt jordelivs gärningar, alltefter som han har handlat, vare sig han har gjort gott eller ont." Amen

Fotnot 2 Upp 22:12-13
12 Se, jag kommer snart och har med mig min lön, för att vedergälla var och en efter som hans gärningar äro.
13 Jag är A och O den förste och den siste, begynnelsen och änden Amen

Alltså vi får efter våra gärningar. Jesu egna ord.
Citera
2015-04-14, 18:50
Medlem
Män som ligger med män är en handling och inte homosexualitet i sej. Kanske är
manlig prostitution som är synd?
Citera
2015-04-14, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Män som ligger med män är en handling och inte homosexualitet i sej. Kanske är
manlig prostitution som är synd?
Och vad är homosexualitet i så fall , om inte män som ligger med män? Och manlig prostution har väl absolut inget med homosexualitet att göra? Kunderna kan ju vara kvinnor?
Citera
2015-04-14, 20:52
Avslutad
Citat:
Det blev en massa uppståndelse om denna artikel:

http://www.dagen.se/debatt/bibeln-tydlig-om-homosexualitet-1.349464

Massa kommentarer också i den, om man scrollar ner, om att de som skrivit den är människohatare, etc.

Men vad är kontroversiellt?
Den ENDA den säger är som kan vara kontroversiellt är:

och

Den säger INTE att homosexuella är dåliga människor eller att kyrkan inte har plats för homosexuella.
Varför kan folk inte förstå skillnaden?
At begå homosexuella handlingar ses som en synd i Bibeln, tillsammans med många andra gärningar. Hur kan detta vara kontroversiellt?

Man kan ju inte omtolka kristendom efter vad som råkar vara okej.
Att ägna sig åt homosex är lika lite "okej" som att gå till prostituerade eller annan otukt. Det var inte okej då, och är inte okej nu.
1 Kor, 6:9Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män, 10inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare – ingen sådan får ärva Guds rike. 11Så har somliga av er levt, men ni har låtit tvätta er rena, ni har helgats och gjorts rättfärdiga genom herren Jesu Kristi namn och genom vår Guds ande. 12Allt är tillåtet för mig – men allt är inte nyttigt. Allt är tillåtet för mig – men ingenting får ta makten över mig. 13Maten är till för magen och magen för maten, tills Gud gör båda överflödiga. Men kroppen är inte till för otukt utan för Herren, och Herren är till för kroppen.
Ska kristna behöva säga det är okej att vara alkoholist, tjuv, självisk, ovettig, utsugare och horkarl också?

Oavsett vilket så finns ständig förlåtelse för den som ångrar sig. Men det handlar ändå om rätt och fel, och att inte säga att det som är fel är rätt.

Jag tror att det lite handlar om att frikyrkorörelsen trassliat in sig lite. Samtidigt som man vill vara moderna och toleranta mot alla. så försöker man samtidigt vara traditionellt kristna. Det funkar tydligen så där.

Saken är den att vi alla är syndare, vilket är förklaringen till att homosexuella - som exempelvis Mark Levengood - känner sig mer hemma i katolska kyrkan än i tramsiga protestantiska kyrkor.
Citera
2015-04-14, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag tror att det lite handlar om att frikyrkorörelsen trassliat in sig lite. Samtidigt som man vill vara moderna och toleranta mot alla. så försöker man samtidigt vara traditionellt kristna. Det funkar tydligen så där.

Saken är den att vi alla är syndare, vilket är förklaringen till att homosexuella - som exempelvis Mark Levengood - känner sig mer hemma i katolska kyrkan än i tramsiga protestantiska kyrkor.

Ja, han tillåts ju leva i synden i katolska kyrkan. Det hade han inte gjort i den apostoliska församlingen.
Citera
2015-04-14, 22:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Ja, han tillåts ju leva i synden i katolska kyrkan. Det hade han inte gjort i den apostoliska församlingen.

Även Petrus förnekade Herren tre gånger. Om inte kyrkan är öppen för syndare, vem hade då kommit till gudstjänst?

Spela inte helig..
Citera
2015-04-15, 21:29
Medlem
Citat:
Även Petrus förnekade Herren tre gånger. Om inte kyrkan är öppen för syndare, vem hade då kommit till gudstjänst?

Spela inte helig..

De homosexuella som kom till tro på apostlatiden måste sluta med sin synd och gjorde det också. Jag ser att du försöker korrigera Paulus så att homosexuella idag inte måste upphöra med sin synd. Ja, så gör man i en avfällig kyrka som din. Skäms!
Citera
2015-04-15, 21:32
Medlem
Citat:

Spela inte helig..

Petrus förnekade Herren tre gånger - innan Anden blev utgjuten. Han omvände sig och förnekade inte sin Herre fler gånger. Han levde inte sitt kristna liv efter Andens utgjutelse som en konstant förnekare. Din jämförelse håller inte.
Citera
2015-04-15, 22:25
Medlem
Professor.Wers avatar
Till er kristna;

Fråga ett: Förutom att det står i Bibeln att homosexualitet är en synd, har ni några rationella argument för att homosexuella bör förtrycka sin sexualitet?

Fråga två: Ni som anser att homosexualitet är en synd måste, om ni vill vara konsekvent, också följa andra omoraliska påbud. Som att exempelvis att den som smädar sin mor eller far skall dö (Mark 7:10).

Problemet är att majoriteten av kristna inte gör detta. Rannsaka er själva och inse att ni inte alls följer Bibelns alla påbud. Ni följer de påbud som er pastor eller präst säger åt er att följa. Ni följer de påbud som ni själva gillar. Kristna världen över har hakat upp sig totalt på frågan om homosexualitet, samtidigt som de låtsas som om andra omoraliska påbud som och explicit står i Bibeln inte existerar överhuvudtaget. När jag diskuterar med dem säger de alltid ''Men i vers x står det att..'' De kan aldrig ge ett ärligt svar till de omoraliska verser som finns i Bibeln.

Detsamma gäller muslimer. När jag talar om ISIS säger det att ''Muhammed sa att man skall vara barmhärtig''. I frågan om homosexualitet så låtsas de som om versen om barmhärtighet inte existerade. Jag får aldrig en ärlig förklaring till de omoraliska uppmaningar som finns i både Bibeln och Koranen. Utan det slutar alltid med att de religiösa säger ''men i vers y står det att..''

Vad är det för intellektuellt ohederligt nonsens?

Den som är bokstavstroende skall följa Bibeln eller Koranens bud till punkt och pricka. Religiösa fundamentalister, som exempelvis ISIS, är i vart fall konsekventa; de följer Guds ord ordagrant. När det står att otrogna skall mördas, då mördar de otrogna.
Senast redigerad av Professor.Wer 2015-04-15 kl. 22:36.
Citera
2015-04-15, 23:16
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Religiösa fundamentalister, som exempelvis ISIS, är i vart fall konsekventa; de följer Guds ord ordagrant. När det står att otrogna skall mördas, då mördar de otrogna.
ISIS mördar allt liv som kommer i deras väg. I nyheterna sågs en bil köra och ISIS kulsprutade den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in