2015-04-15, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UnoTurbo
Har någon nämnt en av historiens kanske dummaste lösning? Ford Capri med Lucas elsystem... Fyfan!
Ett elsystem tvärtemot "standarden". Plus på kaross och minus via isolerat. Min far monterade en vanlig stereo i sin capri i yngre dagar. Gladpack var lösningen för att den inte skulle kortslutas.
Men det var helt rätt tänkt elektriskt av Lucas, man ska ha plus i chassiet för att det ska fungera optimalt.
Citera
2015-04-15, 13:18
Medlem
Ralph Wiggums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somaton
Vi hade en Jaguar i början på 2000-talet en S-type om jag inte missminner mig. Den var utrustad med CD-växlare till allas glädje, men det gällde att du visste vad du ville lyssna på innan du for iväg och innan eventuell packning var lastad. Själva CD-släden satt nämligen i ett fack på ena sidan i bagageutrymmet.

Det där var nog ganska vanligt på cd-växlarnas tid, även bland tyska premiumbilar. Jag hade likadant på min MB CLK 430 -98.

Det där med batteri i bagaget kan verkligen vara ett jävla gissel. Har en BMW M5 E60 som har batteriet där. Skuffluckan går ej att öppna om batteriet är dött, men det finns ett ställe i motorutrymmet där man kan ge starthjälp. Detta förutsätter ju dock att man inte förvarar sina startkablar i det låsta bagageutrymmet
Citera
2015-04-15, 13:22
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralph Wiggum
Det där med batteri i bagaget kan verkligen vara ett jävla gissel. Har en BMW M5 E60 som har batteriet där. Skuffluckan går ej att öppna om batteriet är dött, men det finns ett ställe i motorutrymmet där man kan ge starthjälp. Detta förutsätter ju dock att man inte förvarar sina startkablar i det låsta bagageutrymmet
På gamla 7-serien E32 satt batteriet under baksätet och samma där, när batteriet var tomt gick inte dörrarna att öppna. Men någon kom på att man kunde pilla lös lampan till skyltbelysningen och koppla in en batteriladdare där, då räckte strömmen från den för att öppna centrallåset
Citera
2015-04-15, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
SAAB la väl en massa resurser på ett styrsystem där man tog bort ratten och skulle styra bilen med en joystick i stället. Blev naturligtvis en flopp och sattes aldrig i produktion. Hur fan tänkte man?
Det var SAAB:s forskningsavdelning som gjorde ett proof of concept. Huvudanledningen var inte att ersätta ett fungerande system utan undersöka om det ur trafiksäkerhetssynpunkt var ett tillräckligt bra system. Lek med tid och pengar kan man också kalla det.
Citera
2015-04-15, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Vem har sagt nåt om värmepaket? Det är fläkten det handlar om.

Värmepaket och fläkt sitter ju i samma plastlåda, som måste klyvas för att få ut delarna. Det tar inte en heldag att byta vare sig fläkt eller värmepaket. http://www.volvoturbo.net/Garagebilder%2073.html
Citera
2015-04-15, 14:04
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FM-Hilo
Efter att ha läst igenom denna förträffliga tråd kom jag till insikt att samtliga större bilmärken har fått några välförtjänta kängor utan ett - Audi. Är det tysk ingenjörskonst när den är som bäst?

Själv har jag haft två men kan inte komma på någon dum lösning. Finns det ingen i Ingolstadt som gjort bort sig?
Batteriet under baksätet. sätet trycks ner med slitaget och fjädrarna kortsluter batteriet som börjar brinna.
Citera
2015-04-15, 14:08
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
Batteriet under baksätet. sätet trycks ner med slitaget och fjädrarna kortsluter batteriet som börjar brinna.
Gamla folkvagnar hade det, och en kamrat till mig ringde och undrade hur man skulle göra för att baksätets spiralfjädrar inte skulle komma åt batteripolerna.
Jag svarade att man kunde lägga någon skiva emellan.

Det gjorde min kamrat, en skiva av metall. (suck).
Citera
2015-04-15, 14:27
Medlem
kodsnickrarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det är nog centrifugalkoppling som åsyftas. En burk med olja där motorn driver en propeller som i sin tur driver utgående axel med en annan propeller.

Fast det där låter som du beskriver momentomvandlaren i en automatlåda.

/K
Citera
2015-04-15, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
På gamla 7-serien E32 satt batteriet under baksätet och samma där, när batteriet var tomt gick inte dörrarna att öppna. Men någon kom på att man kunde pilla lös lampan till skyltbelysningen och koppla in en batteriladdare där, då räckte strömmen från den för att öppna centrallåset

Helt underbara exempel på människans oförmåga. T
En gång skulle jag provköra en Audi 100 - varje gång jag gasade svängde bilen till vänster och när jag motorbromsade svängde den åt höger.. Nåt var uppenbarligen fel där. (hörde sen att det var andra som upplevt liknande med just den modellen)

För många år sen hörde jag på nyheterna att SAAB hade släppt en ny bilmodell - men man hade glömt göra varmluftsuttag till fötterna.

Hade en SAAB 95 tvåtaktare - den hade kombinerad elgenerator och kylvätskepump!

Mercedesen hade kombinerad hydraultank för koppling och bromsar. Gick kopplingen sönder var det inte så lätt att bogsera bilen.

En gång skulle en kille hjälpa mig och ge mig starthjälp. Jag hade startkablar och vi letade och letade efter hans batteri - en jättefin och dyr bil.. Vi gav upp..

En dyrköpt erfarenhet - jag hade min första dieselbil, och hade hört att man kan även köra på vegetabilisk olja. Jag ville såklart testa detta - och spädde ut dieseln. Men aj aj aj - för det var ju ett Lucas bränslesystem. Hade det varit Bosch så hade det nog gått bra, men nu kunde jag inte stanna motorn. samma bil tillverkades antingen med Bosch eller Lucas - men det visste jag ju inte.
Samma bil hade dessutom s.k. Immobilizer. Dvs det fanns flera saker i bilen som var kodade med en speciell kod. Till ex en bränsleventil till bränslepumpen.

Tänker på förra bilen som hade taklucka - elektrisk. Och den går bara att stänga om man har tändningen påslagen. En åskvarm sommardag - och jag kom i sista minuten på att jag skulle stänga luckan innan jag gick in i stormarknaden.. När jag kom ut så var det hällregn.
Senast redigerad av Urbizzio 2015-04-15 kl. 14:59.
Citera
2015-04-15, 14:57
Medlem
HälsingeBockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HälsingeBocken
En extremt ogenomtänkt lösning är de stora lackerade plastsjoken som har ersatt stötfångarna på de flesta moderna bilar.
Alla kollisioner, även en lätt touch vid parkering syns direkt.
Jämför t.ex. med Volvo 240-seriens stötfångare där det i liknande fall inte uppkom någon skada överhuvudtaget.
En annan ogenomtänkt lösning är att vissa nya bilar saknar reservdäck.
Jag tror inte att den medföljande lagningssatsen klarar att fixa alla punkteringar...
Citera
2015-04-15, 15:03
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Sierra kombi hade jag som bruksbil ett tag, den hade en illa genomtänkt detalj.
Tankluckan öppnades via ett reglage vid förarstolen.
En kall vinternatt i obygden på en öde bensinstation hade luckan fryst fsst, och behövde lite hjälp på traven för att kunna öppnas. Jag är visserligen ganska lång, men det var omöjligt att trycka ner spaken och fingra upp luckan samtidigt.
Tur som man kan ha ibland så kom det några lokala ungdomar som skrattande hjälpte mig.
Sådär är det på min Honda Accord -99 också. Om det snöar på bilen och jag har kupevärmare i, fryser smältvattnet fast i tankluckans springor.
Jag har löst det genom att köra in en P-skiva under handtaget de gångerna luckan behövt hjälp.
Citera
2015-04-15, 15:03
Medlem
1. Har aldrig förstått mig på att ha volymknappar på ratten. Det går väl an när man kör rakt, men åker du i en stad så är ratten aldrig rak, du svänger höger och vänster hela tiden. Att då försöka sänka volymen är omöjligt, du råkar istället sätta igång farthållaren. Istället tar jag den ordinarie volymratten på stereon och sänker!

2. Hade nyligen en Ford Focus årsmodell 2004. Om du är ute och åker och du tycker det låter i motorn så svänger du av och stannar. Öppnar dörren och går till motorhuven och kommer på att du måste ha startnyckeln för att öppna. In i bilen igen, stäng av motorn, ta med dig nyckel och för Ford-märket åt sidan och öppna motorhuven. Förstår inte vitsen med att man ska låsa upp motorhuven, är man rädd att någon ska sno motorn? Många andra bilar har ju öppningsreglage inne i kupén, vad tänkte Ford här?

3. På en del äldre bilar hade man tutan på blinkerspinnen eller vindrutetorkarpinnen. Minns att man körde i rusningstrafik i stan och så kom det någon jävel och trängde sig in framför en från bussfilen. Blev så jäkla förbannad att reaktionen blev att jag tryckte på ratten, men inget hände. Kom sen på att den satt på pinnen med resultat att jag fick igång vindrutetorkaren istället, med tillhörande spolning. Då var bilisten redan borta!! Hoppas inte någon modern bilar har det så idag.

4. Hämtade ut en ny Ford Mondeo som tjänstebil runt 2005. Den hade inbyggd röststyrning. Blev väldigt imponerad och skulle visa en kompis:

- (Jag) CeeeeDeeee, alltså CD
- (Bilen) CeeeDeeee, which number?
- (Jag) Number fiveeeee
- (Bilen) Number oneeee?
- (Jag) Nooooo
- (Bilen) CeeeDeee, CeeeDeeenumber?
- (jag) Number fiveeee
- (Bilen) Wrong number!
- (Jag) Stop!
- (Bilen) CeeeDeeee?

suck

och så där fortsatte det tills jag kom hem!! Att försöka röststyra så att jag fick igång Radio Stockholm på 103.3 var ett endagsprojekt!. Det tog mig några sekunder att trycka på 'CD'-knappen på stereon och välja låt nummer 5. Totalt värdelöst system
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in