Citat:
Ursprungligen postat av
Baalzamon
På gamla 7-serien E32 satt batteriet under baksätet och samma där, när batteriet var tomt gick inte dörrarna att öppna. Men någon kom på att man kunde pilla lös lampan till skyltbelysningen och koppla in en batteriladdare där, då räckte strömmen från den för att öppna centrallåset
Helt underbara exempel på människans oförmåga. T
En gång skulle jag provköra en Audi 100 - varje gång jag gasade svängde bilen till vänster och när jag motorbromsade svängde den åt höger.. Nåt var uppenbarligen fel där. (hörde sen att det var andra som upplevt liknande med just den modellen)
För många år sen hörde jag på nyheterna att SAAB hade släppt en ny bilmodell - men man hade glömt göra varmluftsuttag till fötterna.
Hade en SAAB 95 tvåtaktare - den hade kombinerad elgenerator och kylvätskepump!
Mercedesen hade kombinerad hydraultank för koppling och bromsar. Gick kopplingen sönder var det inte så lätt att bogsera bilen.
En gång skulle en kille hjälpa mig och ge mig starthjälp. Jag hade startkablar och vi letade och letade efter hans batteri - en jättefin och dyr bil.. Vi gav upp..
En dyrköpt erfarenhet - jag hade min första dieselbil, och hade hört att man kan även köra på vegetabilisk olja. Jag ville såklart testa detta - och spädde ut dieseln. Men aj aj aj - för det var ju ett Lucas bränslesystem. Hade det varit Bosch så hade det nog gått bra, men nu kunde jag inte stanna motorn. samma bil tillverkades antingen med Bosch eller Lucas - men det visste jag ju inte.
Samma bil hade dessutom s.k. Immobilizer. Dvs det fanns flera saker i bilen som var kodade med en speciell kod. Till ex en bränsleventil till bränslepumpen.
Tänker på förra bilen som hade taklucka - elektrisk. Och den går bara att stänga om man har tändningen påslagen. En åskvarm sommardag - och jag kom i sista minuten på att jag skulle stänga luckan innan jag gick in i stormarknaden.. När jag kom ut så var det hällregn.