2015-04-15, 20:42
Medlem
ratboness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannekerror
nyare?

Men ja, jag kan hålla med om att den sitter jävligt.

bilden var kanske missvisande, eller har det alltid varit så?
Citera
2015-04-15, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grytslyna
Scanias låsmekanism för dörrarna är inte helt genomtänkt. Dels så sitter handtaget exakt där man har knät, med resultatet i att man låser hytten stup i kvarten under färd. Handtagen är även utformade som ganska stora paddlar som det blir rätt bra shvung i när man stänger dörrarna så att säga. Betänk då hur en lastbil ofta används.. Mycket in och ut. Hårda tag. Tidspress. etc

(man öppnar dörren och smackar igen den - handtaget låser sig. Man är utelåst från sin egen lastbil. Yes.)

Precis som knappen till fönsterhissarna i baksätet på en Saab 9-5. När man sitter normalt vilar knät precis på knappen och kör ner rutan...
Citera
2015-04-15, 21:19
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jo, men det var inte vad kolgrill hävdade.
Var så god.
https://www.youtube.com/watch?v=tgrB5TAfvYM

Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Precis som knappen till fönsterhissarna i baksätet på en Saab 9-5. När man sitter normalt vilar knät precis på knappen och kör ner rutan...

Eller Sveriges fd vanligaste bil, Volvo V70 gen 1 där regnvattnet rinner rakt ned i manöverpanelen till elhissarna på förardörren samt över din axel och arm om du kör ned rutan 2 cm när det regnar/t. För dropplister är ju fult
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2015-04-15 kl. 21:25.
Citera
2015-04-15, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Maaze
Sedan jag började göra så som jag beskrev har jag i alla fall aldrig fått någon stöt. Öppna dörren, ta tag i den, gå ut. Ingen stöt.

Hade en Mazda 323 en gång som hade en "jordningsplåt" i innerhandtaget. Om man höll där när man klev ur fick man ingen stöt...
Citera
2015-04-15, 21:27
Medlem
narkoluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Renault och Citroën med sin "kryckväxel" som bland annat satt i 2 CV och i apambulansen.
En smal med bröd var standardkommentaren när någon i apambulans stannade och öppnade skjutfönstret i förardörren
Det är fanimej med saknad man minns hur olika länders folksjäl manifesterades i en plåtburk på fyra hjul, med sina olika egensinnigheter.
Snart kör vi väl alla runt i tyska Toyotor
Citera
2015-04-15, 21:33
Medlem
Autoziones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratbones
nyare V70 - ställa in stolsryggen, sitter inte det vredet dumt till, halvvägs klämt mellan mittkonsollens förvaring?

edit bild:

http://forumbilder.se/images/a3201145133PM6cae.jpg
Det där är inte vredet till stolsryggen, det är vredet för svankstödet. Kanske lite dum placering men ärligt talat, hur ofta justerar man svankstödet i bilen?

Vredet för stolsryggen ser du på den vänstra stolen i din bild.
Citera
2015-04-15, 21:38
Medlem
dannekerrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratbones
bilden var kanske missvisande, eller har det alltid varit så?

Så vitt jag vet justerar du stolen med knappar till vänster i nyare Volvos.
Citera
2015-04-15, 21:39
Medlem
Iloveludas avatar
Dagens idioti med så högt uppdragen plåt runt om på bilen så att det fan knappt finns någon sikt bakåt och åt sidorna. Inte konstigt att det behövs radar och backkameror och annat lull lull. Avsaknaden av sidolister samt plastsjoken till kofångare som inte tål ett skit är andra saker som hör hemma i kategorin iq tvålkopp lösningar.
Citera
2015-04-15, 22:04
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Du anar inte hur många jag hört under åren som påstått sig backa remdrivna bilar i otroliga hastigheter, men som bara gissat. Och som jag skrev tidigare, så kändes det som om det gick otroligt fort att backa, då jag körde samma sträcka framåt insåg jag att det inte kunde ha fort som det verkade.
Nåväl, det var ett vågat företag ni gav er in på, men du har fortfarande inte svarat hur en variomaticbil kan ha olika maxhastigheter framåt och bakåt.

Volvo 66 är visserligen ganska kantig, men det kan väl ändå bli viss skillnad i luftmotstånd vid färd bakåt i stället för framåt. En ännu viktigare faktor är förstås att en backande bakhjulsdriven bil nu blir närmast "framhjulsdriven" med allt vad det innebär - antagligen sämre tryck över drivande hjul eftersom bilens övriga vikt ligger som på en hävstång åt fel håll. Sedan har vi det där med accelerationen - 0 till 100 på 14s. Föraren behöver ha en stadig hand och is i magen för att inte köra av vägen när han lägger i backväxeln, vänder sig om med höger arm över sätet och sedan trycker plattan i mattan blickandes ut genom den lilla bakrutan samtidigt som han styr med vänster arm sträckt "bakåt". Nu framför han en framhjulsdriven helvetesmaskin med bakhjulsstyrning. Maxhastigheten 135 km/h, om den alls är uppnåelig med förändrat luftmotstånd och tyngdpunkt, är mycket olämplig att ens försöka uppnå annat än på ett avstängt flygfält.

Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Får bidra med en video där försäljningspersonal ska få en genomgång på den nya BMW i8.

https://www.youtube.com/watch?v=fxe_b2GRwok

Fantastisk! För er som inte orkar titta på videon kan jag berätta att nöd-dörröppningen på en BMW i8 är en liten plastig spak med en hemlig spärr på undersidan. Känner man inte till den hemliga spärren så går spaken av när man tar i för att få upp dörren. Vidare består öppningen till motorhuven av två öglor som döljer sig i ett litet fack bakom dörrarna, en på var sida. Man måste dra i båda öglorna för att öppna huven, men man måste faktiskt inte dra i båda samtidigt. Det är dock nästan lika bra att göra det, man måste nämligen vara två personer för att sedan lyfta upp huven, annars går den sönder. Slutligen finns det ingen arm som håller kvar huven i uppfällt läge, i stället får man sticka in två skruvmejslar, återigen en på var sida, i hål i gångjärnen.
Senast redigerad av 416.5hp 2015-04-15 kl. 22:08.
Citera
2015-04-15, 22:08
Medlem
TheoriginalMasterZs avatar
Citat:
Konstruktionen har inga dolda hemligheter, den reagerar på gaspådrag oavsett riktning.

Däremot är jag lite nyfiken på hur du mätte upp hastigheten, och framförallt, var du gjorde testernaPå den volvo 66 jag probackade fungerade inte hastighetsmätaren när man backade, och mig veterligt gör den inte på någon bil, möjligen de med digitala mätare, men det hade inte Volvo 66/343.
Den test jag nämnde , då det nog inte gick så fort som jag upplevde, avbröts då minsta rattutslag gjorde att bilen var nära att välta.

Ni har både rätt och fel. Variomaticen i daf och som den senare hette volvo 66 gick lika fort framåt som bakåt. Men i volvo 343 satte man en vakuumstyrd spärr som helt enkelt hindrade skivorna från att dra ihop sig så farten bakåt spärrades till ca 20 kmh.
Citera
2015-04-15, 22:20
Medlem
Finns det någon praktisk fördel av att bara ha parkeringsljusen tända på en sidan? Visst regelverket i Tyskland tillåter att endast sidan som påverkar trafiken är tänd, men finns det någon situation där detta skulle vara bättre än att att ha båda sidorna tända?

Citat wikipedia
Kraven för parkeringsljus är olika i olika länder. I bl.a. Tyskland är det tillräckligt att ha parkeringsljus tända på den sida av bilen som påverkar trafiken. Detta är orsaken till att man i många tyska bilar kan aktivera parkeringsljuset på endast ena sidan
Citera
2015-04-15, 22:25
Medlem
Vet inte om detta nämnts tidigare, men DRL belysning med helt släckt belysning bak dagtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in