Citat:
Ursprungligen postat av
Herr.Dittling
Du anar inte hur många jag hört under åren som påstått sig backa remdrivna bilar i otroliga hastigheter, men som bara gissat. Och som jag skrev tidigare, så kändes det som om det gick otroligt fort att backa, då jag körde samma sträcka framåt insåg jag att det inte kunde ha fort som det verkade.
Nåväl, det var ett vågat företag ni gav er in på, men du har fortfarande inte svarat hur en variomaticbil kan ha olika maxhastigheter framåt och bakåt.
Volvo 66 är visserligen ganska kantig, men det kan väl ändå bli viss skillnad i luftmotstånd vid färd bakåt i stället för framåt. En ännu viktigare faktor är förstås att en backande bakhjulsdriven bil nu blir närmast "framhjulsdriven" med allt vad det innebär - antagligen sämre tryck över drivande hjul eftersom bilens övriga vikt ligger som på en hävstång åt fel håll. Sedan har vi det där med accelerationen - 0 till 100 på 14s. Föraren behöver ha en stadig hand och is i magen för att inte köra av vägen när han lägger i backväxeln, vänder sig om med höger arm över sätet och sedan trycker plattan i mattan blickandes ut genom den lilla bakrutan samtidigt som han styr med vänster arm sträckt "bakåt". Nu framför han en framhjulsdriven helvetesmaskin med bakhjulsstyrning. Maxhastigheten 135 km/h, om den alls är uppnåelig med förändrat luftmotstånd och tyngdpunkt, är mycket olämplig att ens försöka uppnå annat än på ett avstängt flygfält.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sprangdegs-Harry
Får bidra med en video där försäljningspersonal ska få en genomgång på den nya BMW i8.
https://www.youtube.com/watch?v=fxe_b2GRwok
Fantastisk! För er som inte orkar titta på videon kan jag berätta att nöd-dörröppningen på en BMW i8 är en liten plastig spak med en hemlig spärr på undersidan. Känner man inte till den hemliga spärren så går spaken av när man tar i för att få upp dörren. Vidare består öppningen till motorhuven av två öglor som döljer sig i ett litet fack bakom dörrarna, en på var sida. Man måste dra i båda öglorna för att öppna huven, men man måste faktiskt inte dra i båda samtidigt. Det är dock nästan lika bra att göra det, man måste nämligen vara två personer för att sedan lyfta upp huven, annars går den sönder. Slutligen finns det ingen arm som håller kvar huven i uppfällt läge, i stället får man sticka in två skruvmejslar, återigen en på var sida, i hål i gångjärnen.