2015-04-15, 16:30
Medlem
Mr.Maazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Det är inte när du sätter ned foten i marken som laddningen uppstår, utan när materialet i dina kläder separeras från materialet i sätet. Hur elektrisk du blir beror på materialet i sätet och i dina kläder - ju längre från varandra de ligger i den elektrostatiska spänningsserien, ju mer laddad blir du: http://en.wikipedia.org/wiki/Triboelectric_effect (se tabellen Triboelectric series).

För att undvika detta håller du i chassit eller något av metall som har kontakt med chassit. Själv brukar jag hålla i låsöglan i dörrkarmen, som består av obehandlad metall.

Om du redan har blivit laddad, kan du hålla i en nyckel eller annat metallföremål, och nudda bilen med detta. Då går strömmen genom hela kontaktytan mellan hud och metall, istället för att koncentreras i en gnista mot huden, och stöten känns mycket mindre eller inte alls.
Sedan jag började göra så som jag beskrev har jag i alla fall aldrig fått någon stöt. Öppna dörren, ta tag i den, gå ut. Ingen stöt.
Citera
2015-04-15, 16:33
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarzan999
Men det var helt rätt tänkt elektriskt av Lucas, man ska ha plus i chassiet för att det ska fungera optimalt.

Kan du utveckla detta? Jag har också hört att detta egentligen är bättre på olika sätta man aldrig förstått varför. Men det blir ju ändå lite motsägelsefullt, om det nu har uppenbara fördelar: varför har då inte alla det? Eller rättare sagt: varför gick inte alla över till det för 40-50-60 år sen?
Citera
2015-04-15, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somaton
Vi hade en Jaguar i början på 2000-talet en S-type om jag inte missminner mig. Den var utrustad med CD-växlare till allas glädje, men det gällde att du visste vad du ville lyssna på innan du for iväg och innan eventuell packning var lastad. Själva CD-släden satt nämligen i ett fack på ena sidan i bagageutrymmet.

Original sitter växlaren i handskfacket och bagaget på vänster sida sitter huvudenheten till gps:en.
Citera
2015-04-15, 18:10
Medlem
hellb0unds avatar
Vill minnas att det inte gick att öppna motorhuven på Audi a2. Om du ändå skulle göra det själv så var man tvungen att skruva upp den eftersom att den satt med bultar.
Citera
2015-04-15, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Kan du utveckla detta? Jag har också hört att detta egentligen är bättre på olika sätta man aldrig förstått varför. Men det blir ju ändå lite motsägelsefullt, om det nu har uppenbara fördelar: varför har då inte alla det? Eller rättare sagt: varför gick inte alla över till det för 40-50-60 år sen?
Den positiva polen är den som korroderar vilket gör att alla ledningar till lampor od blir sämre och sämre. Om vi hade haft positivt i karrossen så hade karrossen korroderat vilket inte är helt perfekt då bilen försvinner bit för bit men å andra sidan är den väldigt mycket större än kablarna och alla reläer/kontakter.

Bäst är såklart växelström och det ska man ha till utomhuslampor od så att ingen korrosion sker.

Båtmotorer är klassade olika, de som är en ren bilmotor med minus i motorn, de som har minus i motor bara medans startmotorn går och de som är helt separerade(bäst) dvs ingen minus i motorblocket.

All telefonutrustning är plus jordat eftersom man inte vill vill byta alla ledningar hela tiden mellan telefonstationerna och husen.
Citera
2015-04-15, 18:19
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Om det är bättre eller ej, om det tvista de lärde, men om det inte finns några jättefördelar så vinner tillsist gängse standard, minusjord.

Jag har själv haft engelska bilar, och i ärlighetens namn så är det bara när man håller på med fadiogrejer som man måste tänka till.
Citera
2015-04-15, 18:21
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hellb0und
Vill minnas att det inte gick att öppna motorhuven på Audi a2. Om du ändå skulle göra det själv så var man tvungen att skruva upp den eftersom att den satt med bultar.

Valde man att öppna den så upphörde garantin att gälla. Påfyllning av spolarvätska kunde göras genom den fällbara minimala fronten. Eftersom Audi inte fortsatte med förseglade motorhuvar så kan man ana att de inte tyckte det var någon genial lösning.
Citera
2015-04-15, 18:24
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarzan999
Men det var helt rätt tänkt elektriskt av Lucas, man ska ha plus i chassiet för att det ska fungera optimalt.
Vad blir bättre av att ha plus i chassiet?

Edit: Såg svaret.
Senast redigerad av Office 2015-04-15 kl. 18:42.
Citera
2015-04-15, 18:26
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Hur tror du vi gjorde?
Med en annan bil bakom som kör framåt kanske?
Ja, som jag skrev är det mycket svårt att backa så fort... av förklarliga tekniska och fysiska anledningar. Men det går. Vi gjorde det på en bred vid tillfället mkt lågtrafikerad väg.
Vi var unga och det var mkt länge sedan.
Du anar inte hur många jag hört under åren som påstått sig backa remdrivna bilar i otroliga hastigheter, men som bara gissat. Och som jag skrev tidigare, så kändes det som om det gick otroligt fort att backa, då jag körde samma sträcka framåt insåg jag att det inte kunde ha fort som det verkade.
Nåväl, det var ett vågat företag ni gav er in på, men du har fortfarande inte svarat hur en variomaticbil kan ha olika maxhastigheter framåt och bakåt.
Citera
2015-04-15, 18:27
Medlem
pyttefnaxs avatar
Lucas blev ett med mörkret först när han vände och följde strömmen, den som gick med minusjord alltså, innan dess funkade hans elsystem minst lika bra som andras.
Citera
2015-04-15, 18:33
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Du anar inte hur många jag hört under åren som påstått sig backa remdrivna bilar i otroliga hastigheter, men som bara gissat. Och som jag skrev tidigare, så kändes det som om det gick otroligt fort att backa, då jag körde samma sträcka framåt insåg jag att det inte kunde ha fort som det verkade.
Nåväl, det var ett vågat företag ni gav er in på, men du har fortfarande inte svarat hur en variomaticbil kan ha olika maxhastigheter framåt och bakåt.

Är det inte så enkelt som att den teoretiska maxhastigheten är lika men den praktiska är lägre bakåt pga att bilen inte går att styra i baklänges i hög fart?
Citera
2015-04-15, 18:55
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Är det inte så enkelt som att den teoretiska maxhastigheten är lika men den praktiska är lägre bakåt pga att bilen inte går att styra i baklänges i hög fart?
Jo, men det var inte vad kolgrill hävdade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in