2015-04-14, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det har väl varit fotbollspelare med i alla säsonger?
Mig veterligen finns det ingen svensk fotbollspelare som har en guldmedalj från VM, OS eller EM.

Men det är konstigt att det är så få hockeyspelare med, är det nån sport där det faktiskt finns riktigt många svenska stjärnor med stora mästerskapsmedaljer så är det ju där.
Samt att hockeyspelare är rätt tuffa.. de och folk som åker skidor verkar ju generellt göra rätt bra ifrån sig i programmet.
Det verkar ju som om de har släppt på det kravet allt mer. Eller helt...

Så här skrev Leijnegard själv på SVT:s chatt:

"Man ska ju ha vunnit VM-, OS- eller EM-guld i sin sport (och i några sällsynta fall vara nära dessa medaljer men ändå varit en världsstjärna) för att få vara med."
Citera
2015-04-14, 23:47
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Det verkar ju som om de har släppt på det kravet allt mer. Eller helt...

Så här skrev Leijnegard själv på SVT:s chatt:

"Man ska ju ha vunnit VM-, OS- eller EM-guld i sin sport (och i några sällsynta fall vara nära dessa medaljer men ändå varit en världsstjärna) för att få vara med."

Problemet är att vi producerar inte så många mästare i Sverige. Dessutom får man anta att vissa sporter faller lite utanför, jag tänker på sporter som hästhoppning, konståkning, konstsim, bågskytte...ni förstår poängen.
Citera
2015-04-15, 07:25
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Det har väl varit fotbollspelare med i alla säsonger?
Mig veterligen finns det ingen svensk fotbollspelare som har en guldmedalj från VM, OS eller EM.

Nej, då får vi gräva upp någon grav från någon av de döda spelarna från OS 48.

Men att inte ha med spelare i Sveriges största sport känns lite sådär.

Tycker detta första heat varit väldigt välmeriterat, fem OS guld fördelat på tre deltagare kryddat med en fotbollslegend, en av de bästa damhockey och bandyspelare som funnits.
Citera
2015-04-15, 12:15
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Nej, då får vi gräva upp någon grav från någon av de döda spelarna från OS 48.

Men att inte ha med spelare i Sveriges största sport känns lite sådär.

Tycker detta första heat varit väldigt välmeriterat, fem OS guld fördelat på tre deltagare kryddat med en fotbollslegend, en av de bästa damhockey och bandyspelare som funnits.

Fast om det är storleken på sporten som räknas.. var är alla golfare och innebandyspelare?
Eller för den delen gymnaster.
Citera
2015-04-15, 19:02
Medlem
Oddballs avatar
Vilka deltagare genom åren hittills är det som ni anser att egentligen inte borde fått vara med?

Hanna Ljungberg är en av de som varit med men som inte vunnit några mästerskap att tala om, åtminstone inte så vitt jag vet. Diamantbollen är väl hennes merit för programmet...
Citera
2015-04-15, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Vilka deltagare genom åren hittills är det som ni anser att egentligen inte borde fått vara med?

Hanna Ljungberg är en av de som varit med men som inte vunnit några mästerskap att tala om, åtminstone inte så vitt jag vet. Diamantbollen är väl hennes merit för programmet...

I princip samtliga fotbollspelare.
Citera
2015-04-15, 19:20
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Fast om det är storleken på sporten som räknas.. var är alla golfare och innebandyspelare?
De kommer nog, men fotboll är ju trots allt den största sporten och har profiler som folk känner igen. Golf har förresten redan varit med, och det lär nog komma fler.
Citera
2015-04-15, 20:09
Medlem
Giggsys avatar
Gissar på att Taco-Anders Svensson och Björn Ferry deltar nästa säsong. Mats Sundin är den jag helst av alla vill se medverka.
Citera
2015-04-15, 20:47
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Gymnaster är fysiskt sett mycket vältränade även åtskilliga år efter karriärens slut. Några gymnastikmästare på hög internationell nivå producerar vi dock inte.

Innebandy är väl mest till för dom lite tanigare grabbarna som inte räcker till i fotboll/ishockey...
Citera
2015-04-15, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Gymnaster är fysiskt sett mycket vältränade även åtskilliga år efter karriärens slut. Några gymnastikmästare på hög internationell nivå producerar vi dock inte.

Innebandy är väl mest till för dom lite tanigare grabbarna som inte räcker till i fotboll/ishockey...

Möjligt.. men om man nu ska gå efter vilka sporter som är stora i Sverige så...
Innebandy är den sport med näst mest utövare i Sverige.. Sverige har dessutom vunnit 80% av alla VM som spelats.. så nån brist på mästare lär det inte vara.
Även om man skulle gå på publik snarare än utövare så är innebandy den fjärde största sporten.
Det är dessutom den näst mest sända sporten i TV.

Så känns konstigt att ingen innebandyspelare har varit med... enda som skulle vara en rimlig anledning är att innebandy är pisstråkigt.. men å andra sidan har det ju som sagt varit minst en fotbollspelare i varje säsong.
Citera
2015-04-15, 21:16
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Möjligt.. men om man nu ska gå efter vilka sporter som är stora i Sverige så...
Innebandy är den sport med näst mest utövare i Sverige.. Sverige har dessutom vunnit 80% av alla VM som spelats.. så nån brist på mästare lär det inte vara.
Även om man skulle gå på publik snarare än utövare så är innebandy den fjärde största sporten.
Det är dessutom den näst mest sända sporten i TV.

Så känns konstigt att ingen innebandyspelare har varit med... enda som skulle vara en rimlig anledning är att innebandy är pisstråkigt.. men å andra sidan har det ju som sagt varit minst en fotbollspelare i varje säsong.

Jag tror genomsnittssvensken kan nämna 20 fotbollspelare, men ingen innebandyspelare. Tror jag har ett sportintresse långt över genomsnitt och kan inte en enda innebandyspelares namn.

Dessutom är ju konkurrensen i innebandy ungefär som i bandy, ja kanske lite sämre och så har ju bandy funnits som VM betydligt längre
Citera
2015-04-15, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Jag tror genomsnittssvensken kan nämna 20 fotbollspelare, men ingen innebandyspelare. Tror jag har ett sportintresse långt över genomsnitt och kan inte en enda innebandyspelares namn.

Dessutom är ju konkurrensen i innebandy ungefär som i bandy, ja kanske lite sämre och så har ju bandy funnits som VM betydligt längre

Tror knappt jag känner en människa som kan nämna en fotbollspelare utöver nån av de som spelade VM 94..
Men sure.. det har ju inte hindrat dem från att ta in andra deltagare.. för inte fan är badmintonspelare eller seglare rikskändisar direkt?

Och eftersom det är den fjärde största publiksporten och den näst mest tv-sända sporten så måste väl det finnas en hel del folk som faktiskt är intresserade av- och har koll på innebandy tycker man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in