Citat:
Ursprungligen postat av
anonym.hedonist
Du ändrar inte på universums regler med viljekraft.
Universum har inga regler, annat än de mönster vi upplever finns och tycker om att sätta i något mer eller mindre koherent system för att göra världen begriplig. Men visst, universum kanske inte färndras av vår viljekraft, men det är i sig irrelevant då jag inte hävdat det.
Citat:
Tur att vi inte rådfrågar de kufarna.
Visst är det så, men de har ändå en poäng då metafysik inte går att verifiera (eller falsifiera). Många teoretiska fysiker idag verkar dessvärre tro att de också har frigjort sig från metafysiken, men det gör de för att de är idioter. Poststrukturalistisk dekonstruktion har alltid visat att allt bygger på metafysik. Vilket gör att vår tillvaro bygger på icke-bevisbara idéer, liksom religionen (och vetenskapen också).
Citat:
Avfärdar du alla argument du inte gillar med detta "kan du inte förklara det utan att förklara det så har du fel"-resonemang?
Du fegar alltså ur? Jag avfärdar bara argument som inbillar sig att språket och alla andra kommunikativa praktiker vi använder oss av för att producera kännedom om omgivningen skulle vara en avspegling av världen och verkligheten. Hur ska du kunna bevisa en deterministisk värld utan att använda dig av deterministiska diskurser? Det går inte, således måste en sådan världsbild konstrueras för att det ska göras något vettig av det. Och att använda deterministiska diskurser för att bekräfta determinismen är ett cirkelresonemang.
Men om nu verkligheten är determinerad, varför behöver vi då sådana diskurser? Om vi behöver sådana diskurser för att göra världen begriplig och kommunicerbar, hur kan du då veta att det inte är diskursen som just gjort världen determinerad för att den ska kunna förstås? Det kan man ju inte veta, liksom jag inte kan veta om du är en illusion eller ej.
Citat:
Jag baserar mitt antagande på sunt förnuft.
Sunt förnuft är diskursivt skapat.
Citat:
Observation visar att kausalitet råder, men vi har inte tvärsäkert kunnat bevisa dess existens på kvantnivå, så slumpen är det andra alternativet.
Som är underordnad en diskurs, cirkelresonemang.
Citat:
I vilket fall som helst kan du inte välja vad du vill -- ditt val är ett resultat av kausalitet eller en absolut slump.
Eller så har jag fri vilja och kan välja vad jag vill, men då kaos skapar ångest och struktur skapar trygghet så väljer jag att uppleva välden som determinerad (eller indeterminerad).