2015-04-15, 00:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VonSchwarzwald
Då fri vilja är ett axiom så finns det ju faktiskt en fri vilja.

Nja, ett axiom finns givet att axiomet är sant.
Citera
2015-04-15, 00:29
Medlem
VonSchwarzwalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Vad menar du då?

Tagit i från Wiki Axiomen är helt enkelt de satser vilka man kommit överens om att använda som grund.

Behöver alltså inte vara en sanning eller logiskt för den delen.

Jag säger som Nietzsche: sanning är bara ett hittepå vi människor använder oss av för att vi har svårt att möta verkligheten. Så om du frågar mig spelar det ingen roll om det är "sant" eller "falskt", så länge det funkar har det mening.

Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Nja, ett axiom finns givet att axiomet är sant.

Ett axiom är sant i sig, det är bara en utgångspunkt och behöver inte bevisas (vetenskapen, i synnerhet fysiken, är fylld med axiom, eller postulat). 1+1 är ju i empirisk mening inte alltid 2, men i matematiken är det sant för att axiomen leder till det.

Man kan hitta på vilka axiom man vill för att bygga ett begripligt system (vilket knasiga indianstammar i Amazonas djungel visar...). Att ett system kan krocka med ett annat, eller vara inkommensurabla med varandra, kan givetvis skapa yrsel och konflikt men är egentligen ingen Big Deal. All mänsklig verksamhet rymmer motsägelser, vilket troligtvis har att göra med att vi inte kan nå perfekt kunskap om den rätt komplicerade värld vi befinner oss i.
Citera
2015-04-15, 06:58
Bannlyst
Innan jag lämnar denna tråden för gott, så vill jag bara poängtera att jag håller med redoxreaktion m fl i sak. Om man inte tar med någon slags "hokus-pokus" så blir det nära på omöjligt att acceptera att vi har en fri vilja.

Och nu ska jag demonstrera min fria vilja genom att lämna tråden och inte skriva mer i den, oavsett hur mycket det lockar mig! Vad ni än skriver så kommer jag inte skriva tillbaka. En strålande manifestation av just den fria viljan
Citera
2015-04-15, 08:09
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Nej, varför då? Universum styrs inte logiskt, däremot kan tautologiska utsagor följa ur axiom/principer/naturlagar som upptäckts a posteriori om man dessutom tillskriver världen den regelbundenhet vi upplever finns till. Din premiss att "värden/symmetrier/etc i matematiska beskrivningar av universum som intuitivt är konstiga/otroliga, kräver en skapare/similering" är en premiss utan empiriskt stöd och inget påstående som heller baseras på logik.

Ockham skär bort!
Universum kräver ingen programmerare, men det är statistiskt mer sannolikt att vårat universum är en simulering därför att det finns en stor chans att myriader av universum och planeter med intelligent liv funnits före det vi lever i nu, och någon av dessa bör utvecklats så pass långt att de kunnat simulera universums. Följaktligen är det grandiost att tro att vi lever i det första universum och är de första levande, kännande samt intelligenta varelserna.

dvs. ta bort kräver, så är det logiskt.
Citera
2015-04-15, 08:13
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pneumatic
Innan jag lämnar denna tråden för gott, så vill jag bara poängtera att jag håller med redoxreaktion m fl i sak. Om man inte tar med någon slags "hokus-pokus" så blir det nära på omöjligt att acceptera att vi har en fri vilja.

Och nu ska jag demonstrera min fria vilja genom att lämna tråden och inte skriva mer i den, oavsett hur mycket det lockar mig! Vad ni än skriver så kommer jag inte skriva tillbaka. En strålande manifestation av just den fria viljan
Hejdå! Lika bra att du lämnar tråden, då det till synes verkar som att all information går in i ena örat och ut genom det andra för dig.
Citera
2015-04-15, 08:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag tror att Milford.Cubicle förväxlar pessimism med skadeglädje eller något åt det hållet, och att Timewave-Zero förklarade att ni står över sådan tarvlighet. Eller så är det jag som har missförstått, kanske...

Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Jag hänger faktiskt inte med alls!
Jag är inte en mästare på att förklara. Det var typ ett lpngdraget, korkat skämt
Citera
2015-04-15, 09:06
Medlem
Ska man vara nogaräknad så lever vi alla i en simulering.

Allt vi känner och upplever är bara hjärnans simulering av den eventuella verklighet som finns utanför.

Vi kommer aldrig komma i kontakt med verkligheten, utan bara den representation hjärnan ger oss.

Därav kan vi ju lika gärna anta att den där "verkligheten" är den dator som utför simuleringen, ty vi tror ju att hjärnan existerar i "verkligheten" och vi vet att allt vi upplever är bara en mental bild.
Citera
2015-04-15, 10:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Ska man vara nogaräknad så lever vi alla i en simulering.

Allt vi känner och upplever är bara hjärnans simulering av den eventuella verklighet som finns utanför.

Vi kommer aldrig komma i kontakt med verkligheten, utan bara den representation hjärnan ger oss.

Därav kan vi ju lika gärna anta att den där "verkligheten" är den dator som utför simuleringen, ty vi tror ju att hjärnan existerar i "verkligheten" och vi vet att allt vi upplever är bara en mental bild.

Stämmer. Den lysande Schopenhauer skrev ungefär det för snart 200 år sedan redan, fast inte det där med simuleringen, givetvis, eftersom datorer ju inte existerade på hans tid, men att vi alla lever i vår egen hjärnas verklighet, bara.
Citera
2015-04-15, 17:27
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pneumatic
”(∂ + m) ψ = 0”

I feel bad for those who do not understand physics, because they cannot see that this Dirac equation is the most beautiful and terrifying thing you could possibly say. And it deeply explains everything that it seems you cannot explain in your life.
Du har fortfarande inte svarat på frågan som Frigjord ställde. Blev du möjligtvis avslöjad som bluffmakare i detta ögonblick? Vifta med referenser hit och dit kan även dårar, men endast den vise kan med enkla termer beskriva det han/hon påstår sig veta. Seså, utveckla ditt argument nu. Inlägg #993.
Citera
2015-04-15, 17:30
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Jag säger som Nietzsche: sanning är bara ett hittepå vi människor använder oss av för att vi har svårt att möta verkligheten. Så om du frågar mig spelar det ingen roll om det är "sant" eller "falskt", så länge det funkar har det mening.
Du fegar alltså ur.

Citat:
Ett axiom är sant i sig, det är bara en utgångspunkt och behöver inte bevisas (vetenskapen, i synnerhet fysiken, är fylld med axiom, eller postulat). 1+1 är ju i empirisk mening inte alltid 2, men i matematiken är det sant för att axiomen leder till det.

Man kan hitta på vilka axiom man vill för att bygga ett begripligt system (vilket knasiga indianstammar i Amazonas djungel visar...). Att ett system kan krocka med ett annat, eller vara inkommensurabla med varandra, kan givetvis skapa yrsel och konflikt men är egentligen ingen Big Deal. All mänsklig verksamhet rymmer motsägelser, vilket troligtvis har att göra med att vi inte kan nå perfekt kunskap om den rätt komplicerade värld vi befinner oss i.
Fel. Fel. Fel. Ur dina premisser följer att även Gud är sann, bara vi accepterar det lösryckta axiomet "gud finns". Tänk efter lite före du gör bort dig, grabben.
Citera
2015-04-15, 17:32
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Fri vilja och determinism är metafysik och kan således varken bevisas eller motbevisas. Det var ju därför som filosofen Aldred Ayer kallade metafysik för meningslöst dravel, vilket givetvis är bullshit då allting i någon mån bygger på metafysiska antaganden.

Det gå inte att motbevisa att orsak-verkan inte är någonting mer än en illusion skapad av hjärnan. Verkligheten skulle kunna vara helt diskontinuerlig utan orsak eller mening, men då vi kräver ordning så måste vi skapa det där ingen ordning egentligen finns (eller behöver finnas).

Fri vilja fungerar alldeles utmärkt som vardaglig metafor för att göra världen lite mer begriplig och roligare. Det behöver inte vara mer än så.
Tråden handlar inte om huruvida fri vilja är en användbar lögn. Dessutom förklarar tesen "fri vilja existerar" ingenting och kan snarare liknas vid religiöst vansinne. Världen är determinerad eller indeterminerad eller en blandning av de båda. Inget utfall ger utrymme för en "fri vilja".
Citera
2015-04-15, 18:26
Medlem
VonSchwarzwalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Fel. Fel. Fel. Ur dina premisser följer att även Gud är sann, bara vi accepterar det lösryckta axiomet "gud finns". Tänk efter lite före du gör bort dig, grabben.

Nej, jag gör inte bort mig för jag har faktiskt rätt. Ur axiomet "gud finns" så är Guds existens sann., det handlar vara om vilja och envishet. Metafysik kan inte bevisas, om det gick så hade det bara varit "fysik" och inte behövt "meta" innan. Enkel logik.

Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Tråden handlar inte om huruvida fri vilja är en användbar lögn. Dessutom förklarar tesen "fri vilja existerar" ingenting och kan snarare liknas vid religiöst vansinne. Världen är determinerad eller indeterminerad eller en blandning av de båda. Inget utfall ger utrymme för en "fri vilja".

Jo, men metafysik är religiöst vansinne. I varje fall om man frågar de logiska positivisterna (som inbillade sig att de kunde slita sig bort från metafysiska antaganden, vilket de inte kunde).

Sedan vore det intressant om du kunde bevisa att världen är determinerad eller indeterminerad (eller en blandning av båda) utan att luta dig på (1) metafysiska antaganden (hokuspokus) eller (2) använda dig av kommunikativa normer som gör det möjligt för oss att göra världen begriplig. För om tingen i sig kan vi ingenting veta, det sa Kant för 250 år sedan och det stämmer lika väl idag.
Senast redigerad av VonSchwarzwald 2015-04-15 kl. 18:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in