Citat:
Ursprungligen postat av
ooskar
Alfa Romeo GTV (916) har en del konstiga konstruktioner. För att öppna bakluckan behöver du nyckeln, inget konstigt med det. Men det finns även en knapp för att öppna den elektroniskt! Placerad i handskfacket! Då är det smidigare att öppna med nyckel. Och tur är väl det, då batteriet sitter placerad i bakluckan.
Att byta torkarblad är inte heller det lättaste, då armarna inte går att fälla upp mer än några centimeter. Öppnar du motorhuven kan du få några cm till, för det är just motorhuven som sätter stopp då den täcker nedre delarna av amarna. Men öppnar du den så täcker huven hela armarna. Förövrigt så sitter spolmunstyckena även på torkararmarna, nån separat konstruktion som inte alls vill sitta fast.
Jag hade en GTV med fyran. När spolarvätskan tog slut så smälte slangen mellan behållaren och pumpen för att den låg en decimeter från grenröret.
Elsystemet var något av en katastrof, men vad vet jag, jag är ju bara elektriker. Plåt och lack var inte heller något kvalitetsarbete.
I övrigt en trevlig bil. Jag hade extraktorrör, trattar på förgasarna(bestyckade därefter). v6 torsionsstavar fram och coilovers bak, diffbromsad låda från en 75:a.
Startade i 26 minusgrader utan protest. Grymt rolig vinterbil.