2015-04-14, 23:18
Medlem
Har någon nämnt en av historiens kanske dummaste lösning? Ford Capri med Lucas elsystem... Fyfan!
Ett elsystem tvärtemot "standarden". Plus på kaross och minus via isolerat. Min far monterade en vanlig stereo i sin capri i yngre dagar. Gladpack var lösningen för att den inte skulle kortslutas.
Citera
2015-04-14, 23:20
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fghjkl
mercedes envisas med att ha separata lägen för dimljus, höger eller vänster, innan läge 0 på ljusvredet, typ ifall man behöver stanna vid vägkanten men inte känner att varningsblinkers är lämpligt eller något.
Har iallafall aldrig förstått vad det ska vara bra för.

Är det inte parkeringsljuset du menar?

På en Mercedes, liksom BMW, så kan man välja att ha parkeringsljus på antingen höger eller vänster sida eller på båda sidorna. I Tyskland är detta lagligt, men i Sverige så är det lag på att om man har parkeringsljuset påslaget så ska det vara på båda sidorna. Det tyska parkeringsljusets ensidiga funktion finns kvar på svensålda Mercedes men får inte användas i Sverige om jag minns rätt...
Citera
2015-04-14, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Mercedes benz äckliga jävlar klimatanläggning.
Har helt ny bil för 700.000kr och acn sprutar förfan varmluft när man ställer in på maximal kyla..visserligen först kyla men 15 sekunder senare blir det varmt utav helvete
Smärgla "kolvarna" som reglerar värmen. Tar 20min ink demontering /montering med smärgelduk haft samma fel.
Citera
2015-04-14, 23:25
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av användarnmnet
Jag använder night panel rätt ofta när jag kör långt i mörker. Då vill man ha så mörkt som möjligt i kupen. Riktigt skönt när endast hastighetsmätaren lyser svagt medan allt annat inkl mittkonsolen är släckt.

Samma sak med den udda placeringen med tändningslåset vid handbromsen. Har inte funnit någon nackdel med detta men man har aldrig problem att att hitta hålet och det känns naturligt efter ett tag. Obekvämt är det ju annars att ha den bakom ratten som det är på många bilar.. Ser inga direkta fördelar med det förutom att det kanske är enklare att koppla ihop tändningslås med rattlås eller liknande.

Den stora nackdelen med att ha tändningslåset mellan stolarna är ju att det samlas allt möjligt i låset. Jag vet folk som haft Saab som startar dessa utan nycklar, det går faktiskt med en glasspinne som det framkommit i tråden. Åtminstone på äldre Saabar...
Citera
2015-04-14, 23:33
Medlem
SportquattroS1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ooskar
Alfa Romeo GTV (916) har en del konstiga konstruktioner. För att öppna bakluckan behöver du nyckeln, inget konstigt med det. Men det finns även en knapp för att öppna den elektroniskt! Placerad i handskfacket! Då är det smidigare att öppna med nyckel. Och tur är väl det, då batteriet sitter placerad i bakluckan.

Att byta torkarblad är inte heller det lättaste, då armarna inte går att fälla upp mer än några centimeter. Öppnar du motorhuven kan du få några cm till, för det är just motorhuven som sätter stopp då den täcker nedre delarna av amarna. Men öppnar du den så täcker huven hela armarna. Förövrigt så sitter spolmunstyckena även på torkararmarna, nån separat konstruktion som inte alls vill sitta fast.
Jag hade en GTV med fyran. När spolarvätskan tog slut så smälte slangen mellan behållaren och pumpen för att den låg en decimeter från grenröret.

Elsystemet var något av en katastrof, men vad vet jag, jag är ju bara elektriker. Plåt och lack var inte heller något kvalitetsarbete.

I övrigt en trevlig bil. Jag hade extraktorrör, trattar på förgasarna(bestyckade därefter). v6 torsionsstavar fram och coilovers bak, diffbromsad låda från en 75:a.

Startade i 26 minusgrader utan protest. Grymt rolig vinterbil.
Citera
2015-04-14, 23:56
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuneiforme
Nej, bilens drivlina var hydrostatisk (oljedriven) och gav samma hastighet åt båda hållen. Bilen hade ingen växelåda utan enbart "fram" eller "bak".
Jag pratade om remjohan, volvo 340. Samma drivlina som DAF (volvo) 66. Remdriven. Den var inte oljedriven. Jag har för mig att man kunde få startmotorn att driva remmen utan att starta motorn, eller om det var en startspärr han kopplat in så motorn inte tände. Vanligt knep att stöldskydda att sätta strömbrytare på strömmen till tändspolen.

Citat:
Att ta sig framåt med enbart startmotor kan alla bilar förutsatt att de är manuellt växlade. Sista utvägen om motorn exempelvis dör mitt på tågrälsen.
Ja, ingen nyhet, tror dock inte att det just är för tågproblem utan faller i sakens fysiska natur.
Citera
2015-04-15, 00:02
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnoTurbo
Smärgla "kolvarna" som reglerar värmen. Tar 20min ink demontering /montering med smärgelduk haft samma fel.
Klart det första man gör på en bil för 700' är att börja demontera prylar, och ge sig på dem med smärgelduk, som om folk som köper bilar för 700' ens äger en smärgelduk, eller vet vad det är

Hoppas du inte är Mercasäljare, om jag köpt en bil för trekvarts miljon med bristfällig värme/kyla och fick det tipset skulle jag bli vansinnig
Citera
2015-04-15, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Svenskt rekord i dumhet måste tillfalla SAAB. När de tillverkade 9-5 tog de den extremt slitstarka och driftsäkra motorn från 9000 och modifierade med andra kolvar och ringar. Resultatet blev en motor som lätt fick oljesludge och en massa följdproblem.
Volvo gjorde en liknande fadäs inför lanseringen av 740, när man moderniserade den gamla odödliga slitvargen B23. Andra kolvar, ringar, stakar och smalare lager gav lågfriktionsmotorn B230 som presenterades till modellår 1985. Under 1988 tvingades man återgå till de gamla lagerdimensionerna igen eftersom hållbarheten i den nya motorn helt enkelt var för dålig.
Citera
2015-04-15, 00:07
Medlem
HälsingeBockens avatar
En extremt ogenomtänkt lösning är de stora lackerade plastsjoken som har ersatt stötfångarna på de flesta moderna bilar.
Alla kollisioner, även en lätt touch vid parkering syns direkt.
Jämför t.ex. med Volvo 240-seriens stötfångare där det i liknande fall inte uppkom någon skada överhuvudtaget.
Citera
2015-04-15, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Nu blir jag nyfiken. Vilken bil var detta?

DAF hade det.
Citera
2015-04-15, 00:20
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuneiforme
DAF hade det.

Eller "Volvo 66" som den också hette.
Citera
2015-04-15, 00:33
Medlem
WV 1200, Bubblan. Allting bakvänt. Hade bra vägegenskaper när man backade.

I övrigt genial.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in