2015-04-14, 20:43
Medlem
Om ni inte kan lämna bengalerna hemma, gå inte på matchen .
Citera
2015-04-14, 20:45
Medlem
SaftMajas avatar
"Fotbollen är sekundär, det är boxet och bengalerna man går dit för. Åsså stämningen på puben innan, fan vad gött att bira lite på ropparna så man domnar av och blir redo för vevning!

Nu senast var vi ett skönt gäng som gick på Råsunda och lyckades smälla på en liten bajen nisse så han aldrig mer kan gå igen, kändes så jävla skönt! Vete fan hur matchen slutade för vi drog innan för lite eftervev på parkeringen innan snuten hittade dit."

Ja, så tänker de dumma lågpannade jävla asen många gånger. Fotbollens somalier. Ta era bengaler och er jävla fotboll och kör upp den i arschelet! Retar mig som fan på att ni luggar oss andra på skattepengar med ert jävla kravallande...
Citera
2015-04-14, 20:49
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaxium
Och vi som gick på fotboll innan du var född gick för att just titta på fotboll. Vi har inget nöje av att stå bland en hop med förpubertala idioter som med sin närvaro förstör upplevelsen för de riktiga supportrarna, de som älskar fotboll och vill se bara fotboll. Du har inte övervägt tanken att det är du som är avvikande och inte de 99% av supportrarna som inte vill ha det som du vill? Fundera på det ett tag. Visserligen kräver det ett visst mått av ödmjukhet, vilket inte är ett utmärkande drag hos ungdomen av idag, samt respekt för andra människor.
Utmärkt skrivet, hade inte formulerat det bättre själv.

Jag har sedan länge slutat gå på fotboll tack vare bengaler och liknande otyg.
Citera
2015-04-14, 20:54
Moderator
sm910difs avatar
Bengaler är fina. Eld väcker naturligt många instinkter hos människan, och det adrenalinpåslag som automatiskt kommer när man plötsligt befinner sig i ett brinnande pyroinferno ackompanjerat av rök, blink, konfetti och allsköns kaos ger precis den där perfekta krigsstämningen man vill ha när man står på ståplats. En sista oas för människan i vårt civiliserade samhälle som matats med tolerans och öppenhet att få släppa ut sin inre tribalist i ett brutalt vi mot dom. Jag skäms inte för att jag älskar att vara den grottmänniskan i ett rollspelat krig mot en annan klan. Vi mot dom. Bengaler, eld, passar in där perfekt.

Med det sagt är (icke-tillståndsgivna) bengaler något vi föreningsdemokratiskt inom fotbollsrörelsen beslutat att förbjuda. Och lika lite som jag känner mig okej med att någon rik finanspamp går in och tar över en förening mot 51%-regelns föreningsdemokratiska vilja, lika lite okej känns det när läktardiktatorerna i ultrasgrupperingarna och alla deras sympatisörer känner att det är okej att ställa sig över föreningsdemokratin. Lobba för bengaler allt ni vill, men medans det är förbjudet är pyro en frihet ingen har rätt att ta sig på våra - fotbollsrörelsens gemensamma - läktare, mot fotbollsrörelsens demokratiska kollektiva vilja.
Citera
2015-04-14, 21:32
Medlem
NeutronStars avatar
Jag kommer ihåg min första match med farsan på Hovet på 70-talet när fotbollen fortfarande var en arbetarsport och inte för en massa surdegsbrödbakande hipsters. Farsan var där med kamrater från fabriken och de var rejält fulla på starkbärs redan innan matchen. Det kastades smällare och sköts in raketer i motståndarklacken (en polare fick ögat bortsprängt), vi skrek "neger", "hora", "tattare", "bögjävel" och sieg-heilade utan att nån jävla lattedrickande pk-fitta gnällde över det. Efter matchen var det slagsmål mellan klackarna, minns fortfarande hur jag kom hem med utslagna framtänder och blodet forsande ur min brutna näsa, lycklig som fasen efter en vunnen match.

Nuförtiden är det mest sushikäkande småbarnsfarsor i publiken som grinar över lite bengalisk eld. Supporterkultur - R.I.P.!
Citera
2015-04-14, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panther1
Vadå respekt?
Det finns som sagt familjesektioner och där kan man ha det som ni vill. Men man måste skilja på klackarna och familjesektionerna. Som barnfamilj måste man inte stå i en klack under en högriskmatch. Man kan inte komma och kräva att klacken ska anpassa sig på sin egen sektion, utan väljer man att stå i klacken så får man stå ut med den kultur som finns och rätta sig efter det. Om sedan klackkulturen sprider sig till familjesektionen så är det en annan sak, då kan man börja diskutera det hela. Men klacken är klacken, och alla som ställer sig i en klack vet vad de ger sig in i och väljer att göra det för att de älskar klackstämningen.
Varför behövs klackar? Det handlar väl ändå om att titta på evenemanget? Pratar vi inte om att titta på fotboll? Varför finns det inte klackar vid damfotboll, handboll, tennis, volleyboll, etc? Förmodligen därför att de inte behövs över huvudtaget.
Citera
2015-04-14, 22:05
Medlem
sodamans avatar
Citat:
Varför behövs klackar? Det handlar väl ändå om att titta på evenemanget? Pratar vi inte om att titta på fotboll? Varför finns det inte klackar vid damfotboll, handboll, tennis, volleyboll, etc? Förmodligen därför att de inte behövs över huvudtaget.
Varför skriver du i ett ämne du uppenbarligen inte har något som helst intresse eller kunskap kring? Gå och lägg dig innan du skämmer ut dig ännu mer.
Citera
2015-04-14, 22:34
Medlem
Kondomjannes avatar
Citat:
Och vi som gick på fotboll innan du var född gick för att just titta på fotboll. Vi har inget nöje av att stå bland en hop med förpubertala idioter som med sin närvaro förstör upplevelsen för de riktiga supportrarna, de som älskar fotboll och vill se bara fotboll. Du har inte övervägt tanken att det är du som är avvikande och inte de 99% av supportrarna som inte vill ha det som du vill? Fundera på det ett tag. Visserligen kräver det ett visst mått av ödmjukhet, vilket inte är ett utmärkande drag hos ungdomen av idag, samt respekt för andra människor.

Bra skrivet. Kollar på Champions League just nu, och nog fan kan man få en bra stämning utan tattar-fasoner. Att behöva bengaler för att "heja" på sitt lag är ju bara patetiskt. Man är ju där för att kolla på fotboll, inte bedriva pyroteknik eller banka skiten ur motståndarlagets supportrar. Eller?
Citera
2015-04-14, 22:40
Medlem
Citat:

Jag är varken det som definieras som ungdom, ej heller bland de som tänder bengaler och skriker könsord. Vad upplevelsen av att gå på en match ska innefatta är vi uppenbarligen inte överens om, men att tro att alla tycker som du är riktigt korkat.

Klacken finns av en anledning och tillåts finnas av en anledning, om nu 99% (som du så fint uttrycker dig) hade tyckt som du hade inte läktarkulturen sett ut som den gör idag.

Men för all del var en lillgammal/gammal bitter gubbfan som klagar på 'att det låter för mycket och luktar rök i 5 min'. Skruva ner hörapparaten och sluta grina.

De svenska klackerna bjuder på en uppvisning i världsklass (vilket man inte kan säga om fotbollen) så passa på att njut medan den finns. Det är ingen som tvingar dig att köpa klackplåt men en jävla gråsosse som du har väl inte råd med annat.
Citera
2015-04-14, 22:47
Medlem
KetchupJudes avatar
Bengaler och övrig pyroteknik har vuxit till att bli en naturlig del av supportkulturen i svensk topfotboll. Att länder såsom England inte pysslar med pyroteknik har helt enkelt med att göra med att man sålt ut sig själv till företag som investerar stora summor pengar och inte önskar dras med sådant fuffens.

Svensk fotboll har sluppit undan det kommersiella i stor del om vi jämför med Premier League. Att hålla kvar vid den kultur som vi har kvar idag tror jag är väldigt viktigt för vår egen identitet - förtrycker man supportrarna och rycker ifrån deras medel för att skapa inramning utöver sång och tifo - så kommer man att leverera dödsstöten till en svensk fotboll som är ganska tråkig att kolla på i all ärlighet om vi jämför med utländsk fotboll...

De flesta som går på fotboll idag hyser känslor för sitt lag, älskar inramningen och passionen som ustrålas, kanske inte lika mycket kvalitéen på fotbollen.
Citera
2015-04-14, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kefftorp
Jag är varken det som definieras som ungdom, ej heller bland de som tänder bengaler och skriker könsord. Vad upplevelsen av att gå på en match ska innefatta är vi uppenbarligen inte överens om, men att tro att alla tycker som du är riktigt korkat.

Klacken finns av en anledning och tillåts finnas av en anledning, om nu 99% (som du så fint uttrycker dig) hade tyckt som du hade inte läktarkulturen sett ut som den gör idag.

Men för all del var en lillgammal/gammal bitter gubbfan som klagar på 'att det låter för mycket och luktar rök i 5 min'. Skruva ner hörapparaten och sluta grina.

De svenska klackerna bjuder på en uppvisning i världsklass (vilket man inte kan säga om fotbollen) så passa på att njut medan den finns. Det är ingen som tvingar dig att köpa klackplåt men en jävla gråsosse som du har väl inte råd med annat.
Definiera gärna gubbe och vilken ålder du referrerar till? Du behöver inte oroa dig för mina pengar. Jag gör det inte. Om gubbe är 45 så är jag enligt din måttstock skyldig. Då tar jag mig friheten att kalla alla under 45 för skedmatade snorgärsar.
Citera
2015-04-14, 23:01
Medlem
varm-korvgubbes avatar
Håller helt med. Pallar inte PK sverige som bara vill hacka på allt och alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in