2015-04-14, 19:56
Medlem
panther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Så fotbollen ska inte få vara massans kultur utan bara för en klick människor om inordnar sig i en speciell supporterkultur? Du får gärna förklara det där bättre.

Personligen vill jag att fotbollen ska fungerar som något enande i samhället. Malmö FF ska vara stadens lag tillgängligt för alla. I dagens splittrade samhälle vill jag att stadens lag ska vara något alla ska kunna samlas runt.

Jag tycker också att den ska vara enande, men det betyder inte att man måste ta på sig PK dräkten och älska alla. Det ska inte finnas en allmän fotbollsstil eller vad man ska kalla det, fotbollen består av olika element.
Är man en person som inte trivs med den rådande stämning som finns i klacken, då kan man sitta på familjeläktaren. Bengalerna brukar i regel bara finnas i klacken. Men man kan inte säga att klacken ska bli som familjeläktaren, klacken är klacken. Detta innefattar bengaler och andra seder!

Egentligen så har jag inget emot firmor och regelrätta slagsmål!
Dock anser jag att slagsmålen ska äga rum utanför arenan där varken andras egendom eller andra människor kommer till skada, man kan ses på ett öppet fält och göra upp!
Citera
2015-04-14, 20:03
Medlem
Citat:
Så fotbollen ska inte få vara massans kultur utan bara för en klick människor om inordnar sig i en speciell supporterkultur? Du får gärna förklara det där bättre.

Personligen vill jag att fotbollen ska fungerar som något enande i samhället. Malmö FF ska vara stadens lag tillgängligt för alla. I dagens splittrade samhälle vill jag att stadens lag ska vara något alla ska kunna samlas runt.

Stå inte i klacken om du vill slippa bengaler och grovt språk. Gå inte till ett petting zoo om du har pälsallergi. Hoppa inte i havet om du inte kan simma.

Eller ska vi gnälla över att det finns pälsbeklädda djur på zoo och vatten i havet, för alla ska ju kunna göra precis allt.

Jävla trams alltså, allting kan inte anpassas efter alla för då har vi bara en grå jävla sörja kvar utan kontraster.

Sen undrar jag hur ofta de där våpen som ska 'ta diskussionen' egentligen går på fotboll. Att de inte hajar att det är mer ös på ett derby än övriga matcher säger mer om dem än personerna som de förbarmar sig över.

Puckon!
Citera
2015-04-14, 20:03
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panther1
Jag tycker också att den ska vara enande, men det betyder inte att man måste ta på sig PK dräkten och älska alla. Det ska inte finnas en allmän fotbollsstil eller vad man ska kalla det, fotbollen består av olika element.
Är man en person som inte trivs med den rådande stämning som finns i klacken, då kan man sitta på familjeläktaren. Bengalerna brukar i regel bara finnas i klacken. Men man kan inte säga att klacken ska bli som familjeläktaren, klacken är klacken. Detta innefattar bengaler och andra seder!

Egentligen så har jag inget emot firmor och regelrätta slagsmål!
Dock anser jag att slagsmålen ska äga rum utanför arenan där varken andras egendom eller andra människor kommer till skada, man kan ses på ett öppet fält och göra upp!

Fast bengaler är ju en rätt ny företeelse i svensk fotbollskultur. Under vår ca 130-åriga fotbollshistoria har bengaliska eldar varit en del i ungefär 25 år. I Malmö är det än nyare än så. Jag kan inte minnas att de eldades särskilt mycket ens på Malmö stadion. Inte i denna omfattning i varje fall. Jag kan inte säga att bengaler är en sed utan är snarare en nymodernitet.

Eldar man också så mycket bengaler att man måste vänta så det lättar innan man spelare så går det ju ut över hela publiken och även TV-tittare. Då blir det ett störningsmoment för alla.
Senast redigerad av mishima 2015-04-14 kl. 20:20.
Citera
2015-04-14, 20:19
Medlem
panther1s avatar
Citat:
Fast bengaler är ju en rätt ny företeelse i svensk fotbollskultur. Under vår ca 130-åriga fotbollshistoria har bengaliska eldar varit en del i ungefär 25 år. I Malmö är det än nyare än så. Jag kan inte minnas att de eldades särskilt mycket ens på Malmö stadion. Inte i denna omfattning i varje fall. Jag kan inte säga att bengaler är en sed utan är snarare en nymodernitet.

Bengalerna är här för att stanna, de allra flesta som går på en match vill se det. Att sedan hjältemedia beklagar sig är en annan 5a. Gränsen för våld går när oskyldiga drabbas eller när någon slås ihjäl, men bortsett från det får man faktiskt söka sig till familjeläktaren om det inte passar. Man kan inte kliva in i ett forum och sedan kräva att det ska avspegla hela samhället, det är en subkultur. Ingen går in på en fritidsgård och tillrättavisar ungdomar att skiva pk vänliga raptexter, eller? På samma sätt ska man inte injicera det feministiska tänket i våra klackar. Låt det vara!! Det är inte de miljöpartistiska lattemorsorna som ska definiera klacken, utan klacken ska definiera sig själv. Om klacken sedan bestämmer sig för något så är det en annan sak, men andra ska inte komma och bestämma!!!
Låt klacken vara.
Citera
2015-04-14, 20:26
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Bengalerna är här för att stanna, de allra flesta som går på en match vill se det. Att sedan hjältemedia beklagar sig är en annan 5a. Gränsen för våld går när oskyldiga drabbas eller när någon slås ihjäl, men bortsett från det får man faktiskt söka sig till familjeläktaren om det inte passar. Man kan inte kliva in i ett forum och sedan kräva att det ska avspegla hela samhället, det är en subkultur. Ingen går in på en fritidsgård och tillrättavisar ungdomar att skiva pk vänliga raptexter, eller? På samma sätt ska man inte injicera det vänsterfeministiska tänket i våra klackar. Låt det vara!! Det är inte de miljöpartistiska lattemorsorna som ska definiera klacken, utan klacken ska definiera sig själv. Om klacken sedan bestämmer sig för något så är det en annan sak, men andra ska inte komma och bestämma!!!
Låt klacken vara.

Jag har gått på fotboll i ungefär 30 år. Jag stiger inte in i någon värld. 90% av alla matcher jag har varit på har jag sett från ståplats. Fotbollen är ingen subkultur oavsett var på läktaren man befinner sig. Det är massans kultur. Det är snarare så att vissa försöker göra det till en subkultur det inte är. Ultraskulturen är snarare något som kliver in och ta plats än att det är något som finns där från början. Hur länge har tifon existerar i svensk fotboll? Det är inte många år utan något som har klivit in i den svenska fotbollskulturen rätt nyligen.
Senast redigerad av mishima 2015-04-14 kl. 20:28.
Citera
2015-04-14, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kefftorp
Stå inte i klacken om du vill slippa bengaler och grovt språk. Gå inte till ett petting zoo om du har pälsallergi. Hoppa inte i havet om du inte kan simma.

Eller ska vi gnälla över att det finns pälsbeklädda djur på zoo och vatten i havet, för alla ska ju kunna göra precis allt.

Jävla trams alltså, allting kan inte anpassas efter alla för då har vi bara en grå jävla sörja kvar utan kontraster.

Sen undrar jag hur ofta de där våpen som ska 'ta diskussionen' egentligen går på fotboll. Att de inte hajar att det är mer ös på ett derby än övriga matcher säger mer om dem än personerna som de förbarmar sig över.

Puckon!
Och vi som gick på fotboll innan du var född gick för att just titta på fotboll. Vi har inget nöje av att stå bland en hop med förpubertala idioter som med sin närvaro förstör upplevelsen för de riktiga supportrarna, de som älskar fotboll och vill se bara fotboll. Du har inte övervägt tanken att det är du som är avvikande och inte de 99% av supportrarna som inte vill ha det som du vill? Fundera på det ett tag. Visserligen kräver det ett visst mått av ödmjukhet, vilket inte är ett utmärkande drag hos ungdomen av idag, samt respekt för andra människor.
Citera
2015-04-14, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaxium
Och vi som gick på fotboll innan du var född gick för att just titta på fotboll. Vi har inget nöje av att stå bland en hop med förpubertala idioter som med sin närvaro förstör upplevelsen för de riktiga supportrarna, de som älskar fotboll och vill se bara fotboll. Du har inte övervägt tanken att det är du som är avvikande och inte de 99% av supportrarna som inte vill ha det som du vill? Fundera på det ett tag. Visserligen kräver det ett visst mått av ödmjukhet, vilket inte är ett utmärkande drag hos ungdomen av idag, samt respekt för andra människor.

bra sagt =)
Citera
2015-04-14, 20:29
Medlem
Problemet är väl att arenorna inte på långa vägar är byggda för att man ska elda saker på läktaren. Om det skulle gå åt helvete någon gång så kan det bli väldigt stora problem. Någon måste tyvärr stå som ansvar vid såna situationer och då förstår jag att man inte vill ha eldande där.
Citera
2015-04-14, 20:31
Medlem
Citat:
Bengalerna är här för att stanna, de allra flesta som går på en match vill se det.

Konstigt, jag trodde folk gick på fotboll för att se på matchen
Citera
2015-04-14, 20:32
Medlem
mishimas avatar
Citat:

Det kräver kompromissvilja vilket inte tycks finnas hos dem. Jag är med på att arrangera organiserade bengalbränningar. Det ska utföras säkert och i lagom mängd så att matchen kan starta utan att man måste se de första minuterna genom en Lützen-dimma. Jag ställer i övrigt upp på tifon. Jag håller i någon flagga eller lyfter upp ett pappersark om det behövs. Det är mitt sätt att ställa upp. Då vill jag faktiskt att andra ställer upp mig lite också.
Citera
2015-04-14, 20:36
Medlem
panther1s avatar
Citat:
Visserligen kräver det ett visst mått av ödmjukhet, vilket inte är ett utmärkande drag hos ungdomen av idag, samt respekt för andra människor.

Vadå respekt?
Det finns som sagt familjesektioner och där kan man ha det som ni vill. Men man måste skilja på klackarna och familjesektionerna. Som barnfamilj måste man inte stå i en klack under en högriskmatch. Man kan inte komma och kräva att klacken ska anpassa sig på sin egen sektion, utan väljer man att stå i klacken så får man stå ut med den kultur som finns och rätta sig efter det. Om sedan klackkulturen sprider sig till familjesektionen så är det en annan sak, då kan man börja diskutera det hela. Men klacken är klacken, och alla som ställer sig i en klack vet vad de ger sig in i och väljer att göra det för att de älskar klackstämningen.
Senast redigerad av panther1 2015-04-14 kl. 20:38.
Citera
2015-04-14, 20:41
Medlem
Citat:
Vadå respekt?
Det finns som sagt familjesektioner och där kan man ha det som ni vill. Men man måste skilja på klackarna och familjesektionerna. Som barnfamilj måste man inte stå i en klack under en högriskmatch.

Jo, barnfamiljer som håller på motståndarlaget måste göra det om matchen spelas i 08-området, på Ullevi eller i Skåne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in