2015-04-12, 14:02
Medlem
scoreeiss avatar
Brorsan min är självlärd och riktigt grym. Jag tror han bara kollade in youtube-videos & www.ultimate-guitar.com typ. Lycka till
Citera
2015-04-12, 14:04
Bannlyst
Ja hur mycket vill du spendera på en gitarr? Jag är självlärd och köpte min första gitarr när jag var 15 men började mer seriöst när jag var 16.

Klart du kan lära dig i vuxen ålder. Frank Zappa lärde sig spela på bara några år i vuxen ålder men vill du lära dig snabbt så får du nog sikta på flera timmar per dag. Eddie Van Hlen brukade spela gitarr runt 12 timmar om dagen så det krävs en hel del engagemang från dig själv.

När du väl börjar spela så använd inte tabbar utan om du vill lära dig en låt så använd tonörat och titta på någon som spelar och lär dig var på halsen du ska spela. Du ska inte se på videos som har toturials.
Citera
2015-04-12, 14:04
Medlem
Jag lärde mig spela själv. Var visserligen 14 år gammal när jag skaffade mig en gitarr för första gången, men jag har aldrig tagit några lektioner. Youtube blir din bästa vän.

Det kommer att vara otroligt segt till en början, men satsa på att lära dig de enklaste ackorden först. Lär dig G (fusk G går lika bra till en början), D, Em och C så kan du spela de flesta låtarna. Lycka till!
Citera
2015-04-12, 14:14
Medlem
Åh, tack så mycket för era svar! känner mig ännu mer pepp på att köra igång nu.
Citera
2015-04-12, 14:37
Medlem
lär dig mollpenta boxarna me så kan du sola i ipc alla tonarter me (inte optimalt, men de funkar ipc alltid)
Citera
2015-04-12, 15:57
Avslutad
Jag skulle rekommendera att du kollar in justinguitar.com. Han har bl a en hel serie med videos för nybörjare. Jag tycker han är riktigt bra på att lära ut.

Länk:
http://www.justinguitar.com/en/BC-000-BeginnersCourse.php
Citera
2015-04-12, 18:12
Medlem
Tack! Ska kolla in det
Citera
2015-04-13, 11:25
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Jag har lärt mig själv och jag är dessutom i fullvuxen ålder. Började för ca 2 år sedan.
Men du skriver att du inte ens har någon gitarr - så du måste ju iaf köpa dig en sån innn du frågar.
Jag skulle rekommenderad ig att börja med en elgitarr. Och till det ett interface så du kan spela genom din dator. Och alltså få inspelningsprogram och alla möjliga effekter etc på köpet.
Annars måste du lägga massvis av pengar på förstärkare, olika effektpedaler o så. Och alla dessa grejer kostar pengar. Dessutom behövs de inte, bara om du ska spela för andra.
Interface är tex Line 6, UX1 och till det kommer de program du behöver.
Köp gitarren från tex Thomann.se Det är väl världens största musikaffär. Beställ tex en Epiphone gitarr. Kanske en Les Paul-variant om du gillar det utseendet och stilen. Kostar väl runt 2500 - 5000 kr. Interface kostar väl 1500. En gitarrsladd behöver du såklart också. Men sen är det bara att sätta igång och mixtra. Just det ja, hörlurar behövs ju också, men det har du kanske redan för dataspelandet typ. En sång-mic kanske också, .
Vill du ha kondensator-mic måste du köpa interface med fantommatning. Dvs Line 6, UX2.
Citera
2015-04-14, 19:51
Medlem
Infinitiv86s avatar
För att spinna vidare lite på Justin / inköpstråden.
rekommendationen tycks vara en elgitarr vilket jag inte har något att säga om.
Några modeller jag gillat efter en simpel YT-lyssning är bland andra Epi Wildkat samt de lite billigare Gretscharna (Typ 5420) dock ser jag att han nämner i sin artikel att gitarrer ned flytande tremolo (?) är jobbigare att använda som nybörjare (för att de behöver stämmas oftare?) och jag ser även liknande omdömen om de som har en floating bridge (vilket väl iaf gretschen har).

Hur mycket tror ni det påverkar upplevelsen för någon som är helt grön? Jämfört med någon av de modeller han rekommenderar I stil med en Pacifica 112 TIll exempel? Annars om det är någon som har några andra tips lyssnar jag gärna. Musikstilar som intresserar mig är rockabilly, country samt lite lite dream pop men jag anar att man kanske inte kan ställa några krav på vad man kan lära sig till en början
Citera
2015-04-14, 21:38
Medlem
Adelaides avatar
Köp en gitarr först, och ta det sedan därifrån. Skulle rekommendera att du börjar med lite enkla låtar först (typ Blowing In The Wind av Bob Dylan) för att sedan sakta men säkert övergå till svårare.
Numera lär man sig väl popackorden i grundskolan? Så jag antar att du har någorlunda koll på dessa. Öva lite mer och börja sedan med barréackorden - dessa är svinjobbiga i början, men blir enkla med tiden. Samtidigt kan du även börja leta lite andra låtar du gillar (kan va allt från Neil Young till Black Sabbath) och repa på dessa.

Det var så jag lärde mig spela gitarr...
Citera
2015-04-15, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Köp en gitarr först, och ta det sedan därifrån. Skulle rekommendera att du börjar med lite enkla låtar först (typ Blowing In The Wind av Bob Dylan) för att sedan sakta men säkert övergå till svårare.
Numera lär man sig väl popackorden i grundskolan? Så jag antar att du har någorlunda koll på dessa. Öva lite mer och börja sedan med barréackorden - dessa är svinjobbiga i början, men blir enkla med tiden. Samtidigt kan du även börja leta lite andra låtar du gillar (kan va allt från Neil Young till Black Sabbath) och repa på dessa.

Det var så jag lärde mig spela gitarr...

Ja, såklart jag ska köpa mig en gitarr. Men frågade nu först för att se vad folk säger och för att få lite inspo om man säger så! Tack för svar Detta ska nog gå bra.
Citera
2015-04-15, 23:11
Medlem
sundish91s avatar
Jag lärde mig att spela själv, har nog lirat minst 10 år nu. Lärde mig spela via tabulatur vilket var svårt i början men man kom in i det ganska så fort. Lirar mest låtar av Iron Maiden det är inte så komplicerade samt AC/DC.

Kolla in denna sida också: www.songsterr.com
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in