2015-04-14, 21:16
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Ni (liksom jag) som oftast handlar online vilka butiker väljer ni i större grad? Jag växlar mellan Coop och Mathem. Kan dock reta mig på att Coop har sin 50 kr-leveransavgift som inte Mathem men å andra sidan har Coop manuell kött/deli så du kan få precis den mängd kött och pålägg du vill ha. Även om Coop är lite billigare på vissa varor än Mathem äter ändå Coops avgift upp prisskillnaden känns det som.
Jag handla mest på Mathem men även på mat.se. Jag brukar gå efter dagsformen och kolla vilken av dem som har bäst erbjudanden för tillfället.

Att Coop hade hemkörning visste jag inte ens. Det där med köttet låter intressant. Ska genast prova det.
Citera
2015-04-14, 21:36
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jag handla mest på Mathem men även på mat.se. Jag brukar gå efter dagsformen och kolla vilken av dem som har bäst erbjudanden för tillfället.

Att Coop hade hemkörning visste jag inte ens. Det där med köttet låter intressant. Ska genast prova det.
Ja det manuella köttet är en stor fördel speciellt då det är "made to order", vilket inte händer i vanliga butikers deli/köttavdelningar.
Citera
2015-04-15, 19:13
Medlem
Vetenspaks avatar
Citat:
Ni som hellre går till en fysisk butik. Vad är det ni tycker är bättre. Att kunna klämma och känna? Att kunna hitta impulsköp som ni inte annars hade sett? Varför inte hellre ligga i soffan och få maten hemkörd?

Eller har ni bara inte fattat grejen?

Det är ju en rad fördelar med hemkörd mat. Slippa resa till butiken, slippa irra runt, slippa köa osv.

I dom flesta nätbutiker typ Mathem kostar det ju lika mycket som på ICA, Coop m.fl.

Ni som inte har tillgång till hemkörd mat på grund av ni bor i glesbygd behöver givetvis inte svara.

Klart man vill ligga i soffan och få maten hemkörd.

Jag köper aldrig mat som kostar lika mycket som på ICA och Coop. Jag köper min mat mycket billigare en så. Jag köper min mat på NETTO.

Kort sagt: För dyrt
Citera
2015-04-18, 09:47
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetenspak
Klart man vill ligga i soffan och få maten hemkörd.

Jag köper aldrig mat som kostar lika mycket som på ICA och Coop. Jag köper min mat mycket billigare en så. Jag köper min mat på NETTO.

Kort sagt: För dyrt
Tack för din synpunkt. Då kan man nog säga att du tillhör ett annat segment. Vi har alla olika preferenser, och resurser.

För mig, som i vanliga fall skulle handlat på ICA eller Coop så är det naturligt att välja hemkört eftersom det (än så länge) skiljer så lite i pris. Skillnaden finns, men är marginell, särskilt med tanke på vad jag sparar i tid. Sen det här med att trängas, stå i kö och framför allt bära kassar.

Det är vid närmare eftertanke nästan obegripligt att inte fler (i mitt segment) handlar via nätet. Jag har förstått att det sitter djupt rotat att vilja lägga tid på att strosa runt i butiker, och att känna och klämma på varorna.

Får jag fråga dig, hur mycket tid uppskattar du att du lägger på mathandling och hur mycket pengar du lägger på transporter?
Citera
2015-04-18, 10:30
Medlem
whaks avatar
Citat:
Tack för din synpunkt. Då kan man nog säga att du tillhör ett annat segment. Vi har alla olika preferenser, och resurser.

För mig, som i vanliga fall skulle handlat på ICA eller Coop så är det naturligt att välja hemkört eftersom det (än så länge) skiljer så lite i pris. Skillnaden finns, men är marginell, särskilt med tanke på vad jag sparar i tid. Sen det här med att trängas, stå i kö och framför allt bära kassar.

Det är vid närmare eftertanke nästan obegripligt att inte fler (i mitt segment) handlar via nätet. Jag har förstått att det sitter djupt rotat att vilja lägga tid på att strosa runt i butiker, och att känna och klämma på varorna.

Får jag fråga dig, hur mycket tid uppskattar du att du lägger på mathandling och hur mycket pengar du lägger på transporter?

Får man fråga hur många ni är i ditt hushåll?
Citera
2015-04-18, 15:11
Medlem
JustZlatans avatar
Funderar på att handla på mat.se. Bättre priser än mathem på vissa varor och dessutom frifrakt och avgiftsfritt.

Hur är det med deras sortiment och lager?
Citera
2015-04-19, 18:37
Medlem
Har handlat en hel del på Mathem och det fungerar bra.
Nu har jag lagt av dock pga de höjt sina priser nåt enormt.
Särskilt på frukt och grönt där de ligger långt över vad
som är rimligt.

Bananer 30-35 kr kg
Apelsiner 27-35 kr kg
Päron 35 kr kg

Jag har hittat en affär, Matdax,
som tar hälften och dessutom
på massor av andra varor + mycket
extrapriser. Får dock köra dit och hämta.

http://www.matdax.se/

Nej, jag känner inte en enda människa i branschen.
Citera
2015-04-19, 19:13
Medlem
Vetenspaks avatar
Citat:

Mycket bra svar och mycket bra fråga.

Jag handlar 1 till 2 gånger i månaden. Transport sker via cykel....så det är ganska billigt. Det blir väl 500 - 800 kronor/månad
Citera
2015-04-19, 19:23
Medlem
Vetenspaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discolampan
som är rimligt.

Bananer 30-35 kr kg
Apelsiner 27-35 kr kg
Päron 35 kr kg

Denna veckan (20 april - 26 april) på NETTO kostar 1 kg bananer 10 kronor och 1 kg apelsiner kostar 10 kronor.

Därför handlar jag nästan uteslutande på NETTO

http://viewer.zmags.com/publication/...9#/cce4c039/20
Citera
2015-04-19, 20:45
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whak
Får man fråga hur många ni är i ditt hushåll?
Vi är två varannan vecka och tre varannan. Hushållet har ingen bil och inte jättenära till affär, så vi slipper en del kånkande av kassar.
Citera
2015-04-19, 20:46
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Funderar på att handla på mat.se. Bättre priser än mathem på vissa varor och dessutom frifrakt och avgiftsfritt.

Hur är det med deras sortiment och lager?
Har handlat från båda. Min spontana upplevelse är att mat.se har en femtedel så stort utbud. Har dock inte fördjupat mig i frågan.
Citera
2015-04-19, 20:58
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discolampan
som är rimligt.

Bananer 30-35 kr kg
Apelsiner 27-35 kr kg
Päron 35 kr kg

Jag vet inte om det där stämmer egentligen, iaf när det gäller apelsiner. Jag vet att Mathem skriver att apelsinerna kostar ca 27 kr/kg på deras specialerbjudande 10 st för 65 kr. Jag köpte dessa och fick då 10 st STORA klass1 apelsiner (Spanien). Alltså inte den vanliga storleken. Dessa apelsiner väger ca 4-500 gram styck.

Jag fick alltså mellan 4 och 5 KILO apelsiner för 65 kr. Detta ger ett kilopris på mellan 13 och 16,25 kr.

Visst, det går att hitta likadana apelsiner för ner mot 10 kr/kg. Men då får du bära hem dom själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in