2015-04-14, 19:50
Medlem
narkoluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyttefnax
Han var egentligen rätt smart Lucas, hans elsystem var länge ledande och så länge det bara var hans grejer det handlade om så funkade det. Men sen kom utvecklingen ikapp och då gick det utför. Plusjorden har jag för mig försvann i slutet av 60-talet och fanns bara på vissa engelska bilar så det var egentligen inget större problem, engelska folkbilar har ju aldrig varit speciellt långlivade ändå.

Morris minor, mgb, mini är odödliga engelska folkbilar som kan fortfarande inhandlas komplett i delar. Är ingen anglofil men britternas kärlek till sina gamla maskiner imponerar.
Citera
2015-04-14, 19:52
Medlem
GoPalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
Bilbälten som inte rullas upp ordentligt om man är slarvig, för att sedan hamna mellan dörren. När man sedan smäller igen dörren så hamnar bilbältet med metalldelen i kläm och gör fula jack på lädret i stolen.

Vet att det är ett problem på Volvo V70 90-talsmodeller.

Eller så hamnar den mot plåten istället och gör fina märken där. taxibilar brukar vara bra exempel på det.

Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Under avdelningen:Onödigt snålt.

Renault. Vajern som driver fönsterhissarna löper via en talja av plast som torkar/slits ut efter ett tag. Kostnad per fönster att få fixat: ~5000kr. (Nu för tiden så byter dom hela insatsen, inte bara det som gått sönder)

http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/114/bil/lgnr/297667_2.jpg&width=370&height=

För min granne pajade alla 4 fönsterhissarna av inom samma månad på deras förra reanult med resultatet att dom fick silvertejpa upp fönstrena i stängt läge. På nästa Renault (begagnad) så har redan ett fönster pajat.

Självklart ska en sådan detalj vara av något mer beständigt material!

Denna lösning finns även på saab vilket jag märkte efter en drive-through

Citat:
Ursprungligen postat av Zictor
Dock lätt fixat med en skvätt silikonspray

Reservhjulets placering på peugeot 307 är så fantastiskt efterbliven, en vev i bagageutrymmet hissar ner hjulet som sitter i en vajer under bilen, med en liten verktygslåda innuti fälgen. Allt är rostigt och skitigt, och får du punktering i djup snö slutar det garanterat med att du får gå hem
samma lösning finns på vissa chevor.

Saabs svarta oljesticka som vissa påpekar är faktiskt inte helt ovanligt, de är inte ensamma.

Vakum har inte bara fått styra vindrutetorkarna på volvo utan även uppfällbara framljus på vissa gamla jänkare. Jag vet inte om dessa fälls igen när man tappar vakumet eller om de kan hålla sig uppe ändå, men om de inte förblir uppfällda kan det bli spännande.

En annan grej som förvisso sparar pengar och vikt men ofta funkar halvdant när det väl händer något är punkasprejen istället för ett reservdäck.
Citera
2015-04-14, 19:56
Medlem
SaftMajas avatar
Ägde en Saab förut som fan i mig åt termostater till frukost och för att byta skiten fick man halvligga på motorn och skruva på känn eftersom den satt vänd mot torpedväggen under en kabelskena och inklämd mellan kylarslangar och skit... Dessutom, tappade man en av bultarna var man tvärlurad eftersom det satt ett fint hål i en balk alldeles under...

Den hade svart oljesticka med samt vevhusventilationen from H e l l...

+ Att rutorna drevs av löphjul i plast som sprack titt som tätt, då åkte de ner.

Annars var det en okej bil.
Citera
2015-04-14, 20:12
Medlem
Citroen c5...
Någon som bytt skivor bak på en sådan förstår min frustration.
Bulten till oken är 9 av 10 ggr böjda lr sitter fast som berg.
Oken måste kapas bort och där efter också bytas till nya.
Citera
2015-04-14, 20:17
Medlem
Triremers avatar
När Audi kom på den geniala idén att ha CD-spelaren i handsfacket.
Citera
2015-04-14, 20:19
Medlem
pyttefnaxs avatar
En alldeles för genomtänkt teknisk lösning som aldrig blev någon hit var fyrhjulsstyrning.
Citera
2015-04-14, 20:19
Medlem
VW olika jävla backspeglar. Va fan var det liksom.
Citera
2015-04-14, 20:25
Medlem
sunrays avatar
Saab 9-5's löprullar till drivremmen som är monterade innan motorn monterades.
Ska man sen byta löprulle sitter torpedväggen i vägen så man inte får ur bulten..
Citera
2015-04-14, 20:27
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Primusmotor
Ja, suck. Fläktmotorn på 240 tog 16-18 timmar att komma åt. Elakt fel dessutom när en av tre (såvitt jag kommer ihåg) skruvar hade gängat upp sig och fläktbladen började skava i högerkurvor
Compact-mercan hade samma konstruktion, där var man t o m tvungen att lyfta ur båda framstolarna för att få bort mittkonsolen och luftkanalerna till baksätet innan man kunde komma in till fläkten. Jag hann även med tre byten av fläkt i 240, jag lärde mig så sista gången gick det på fem timmar, men första gången var ett helhelgsjobb. Vet att Volvo-verkstan debiterade 8 timmar för detta jobb, för en arbetskamrat kollade upp det. Men han lyckades genomföra det själv istället tack vare att jag efter mina tre byten kunde berätta precis hur det skulle göras. Skulle aldrig ge mig på det igen. Senaste gången jag bytte fläkt var i V70, bara ploppade in den på 10 minuter på Mekonomens parkering. Så ska det fungera!
Citera
2015-04-14, 20:31
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
När det blev krav på avgasrening på slutet av 70-talet så mätte man bara total mängd utsläpp per tidsenhet på avgasröret.
VAG kom då på att om man sätter in en luftpump som trycker in friskluft i avgasröret så späder man ut avgaserna så mycket att man klarade uppsatta värden (vet inte om andra biltillverkare också gjorde detta).
Precis som om det skulle hjälpa och förbättra utsläppen.

Fullständigt hjärndöd produkt och konstruktion. Snabbt som ögat plockade man bort remmen som drev denna menlösa manick och fick då säkert ett par hästar till.

Det där har du fått om bakfoten. Man tillsätter luft (syre) till avgaserna för att katalysatorn skall kunna oxidera CO till CO2. Om bilen körs för fett så är det underskott på NOx (den normala källan till syre i en kat) då tillsätter man luft efter avgasporten.
Citera
2015-04-14, 20:32
Medlem
Axel61s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyttefnax
En alldeles för genomtänkt teknisk lösning som aldrig blev någon hit var fyrhjulsstyrning.
Du kanske tänker på en del japanska konstruktioner å 80-talet för att få bättre svängradie?
Annars så har ju Porsche 911 turbo en hyllad konstruktion på den nya modellen.
Citera
2015-04-14, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zictor
Reservhjulets placering på peugeot 307 är så fantastiskt efterbliven, en vev i bagageutrymmet hissar ner hjulet som sitter i en vajer under bilen, med en liten verktygslåda innuti fälgen. Allt är rostigt och skitigt, och får du punktering i djup snö slutar det garanterat med att du får gå hem
Finns även på Mersor minibussar, vi fick erfara det för ett år sedan när vi hyrde en med jobbet och fick punka när vi åkte av färjan, letade som idioter och trodde vi skulle behöva bergare innan vi hittade hjulet och så var man tvunngen att skruva åt höger för att få ner det, vi satt och skruvade åt vänster
Finns även på Fiat.
Annars en att ganska bra sätt för att spara lite utrymme i alla fall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in