Citat:
Ursprungligen postat av
Skierfe
Bilbälten som inte rullas upp ordentligt om man är slarvig, för att sedan hamna mellan dörren. När man sedan smäller igen dörren så hamnar bilbältet med metalldelen i kläm och gör fula jack på lädret i stolen.
Vet att det är ett problem på Volvo V70 90-talsmodeller.
Eller så hamnar den mot plåten istället och gör fina märken där. taxibilar brukar vara bra exempel på det.
Citat:
Ursprungligen postat av
StefanHeterJag
Under avdelningen:Onödigt snålt.
Renault. Vajern som driver fönsterhissarna löper via en talja av
plast som torkar/slits ut efter ett tag. Kostnad per fönster att få fixat: ~5000kr. (Nu för tiden så byter dom hela insatsen, inte bara det som gått sönder)
http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/114/bil/lgnr/297667_2.jpg&width=370&height=
För min granne pajade alla 4 fönsterhissarna av inom samma månad på deras förra reanult med resultatet att dom fick silvertejpa upp fönstrena i stängt läge. På nästa Renault (begagnad) så har redan ett fönster pajat.
Självklart ska en sådan detalj vara av något mer beständigt material!
Denna lösning finns även på saab vilket jag märkte efter en drive-through
Citat:
Ursprungligen postat av
Zictor
Dock lätt fixat med en skvätt silikonspray
Reservhjulets placering på peugeot 307 är så fantastiskt efterbliven, en vev i bagageutrymmet hissar ner hjulet som sitter i en vajer under bilen, med en liten verktygslåda innuti fälgen. Allt är rostigt och skitigt, och får du punktering i djup snö slutar det garanterat med att du får gå hem

samma lösning finns på vissa chevor.
Saabs svarta oljesticka som vissa påpekar är faktiskt inte helt ovanligt, de är inte ensamma.
Vakum har inte bara fått styra vindrutetorkarna på volvo utan även uppfällbara framljus på vissa gamla jänkare. Jag vet inte om dessa fälls igen när man tappar vakumet eller om de kan hålla sig uppe ändå, men om de inte förblir uppfällda kan det bli spännande.
En annan grej som förvisso sparar pengar och vikt men ofta funkar halvdant när det väl händer något är punkasprejen istället för ett reservdäck.