2015-04-14, 14:15
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Saab 92, Saabs första personbil, hade på första modellen ingen baklucka. För att komma åt bagageutrymmet fick man fälla fram baksätet.
Alla var nog medvetna om att det var en mindre bra lösning.
Anledningen var att man hade bestämt tillverkningskostnaden i förväg, och för att komma ner i kostnad valde man att offra bagageluckan.
Citera
2015-04-14, 14:17
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyttefnax
Den var ju jättesvår att stjäla ända till folk kom underfund med att konstruktionen gjorde den till den allra lättaste bilen att stjäla. Inte nog med att kolven kunde dras ur med en plåtskruv och hovtång, efter något år hade det kommit in så mycket damm i låset att cylindrarna i låskolven fastnat efter nyckeln och kunde därmed startas med en glasspinne.
Det är sant, själv använde jag 5.5 mm borr, men som många goda ideer visar det sig med tiden att de kanske inte var så bra i alla fall.
Citera
2015-04-14, 14:17
Medlem
StefanHeterJags avatar
Under avdelningen:Onödigt snålt.

Renault. Vajern som driver fönsterhissarna löper via en talja av plast som torkar/slits ut efter ett tag. Kostnad per fönster att få fixat: ~5000kr. (Nu för tiden så byter dom hela insatsen, inte bara det som gått sönder)

http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/114/bil/lgnr/297667_2.jpg&width=370&height=

För min granne pajade alla 4 fönsterhissarna av inom samma månad på deras förra reanult med resultatet att dom fick silvertejpa upp fönstrena i stängt läge. På nästa Renault (begagnad) så har redan ett fönster pajat.

Självklart ska en sådan detalj vara av något mer beständigt material!
Citera
2015-04-14, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Skälet är att bilen ska vara svårare att stjäla.
Men det är fortfarande en mindre bra konstrution.
Det påstås ha hänt att saabar fått kortis i tändningslåset, börjar brinna och backat ut ur garaget själva!
Fast å andra sidan, hade inte tändningslåset setat där hade det nog inte blivit kortis och börjat brinna...
Citera
2015-04-14, 14:20
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palolem
Det påstås ha hänt att saabar fått kortis i tändningslåset, börjar brinna och backat ut ur garaget själva!
Fast å andra sidan, hade inte tändningslåset setat där hade det nog inte blivit kortis och börjat brinna...
Det har även hänt på V4 or (ja, jag vet att modellen heter 96)
Citera
2015-04-14, 14:25
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citoen GS, hemsk bil, nämnde i en annan tråd den fiffiga lösningen med en fördelare som vetter mot torpedväggen, det är näst intill omöjligt att byta/justera brytarspetsarna på dom, man får ner handen men inte verktyget, eller tvärtom, dessutom ska man försöka ha dit en spegel också.

Främre avgasröret har en rörbit som går vinelrätt ut från det större röret, det är till för någon förvärmning.
Ringde Citroen och frågade hur man gjorde, och till min förvåning svarade dom att man måste lyfta ur motorn.
detta löstes på annat sätt.

Nu får jag väl kusin Knase efter mig igen.
Citera
2015-04-14, 14:40
Medlem
idiamindadas avatar
GS är i stort den bästa bil som tillverkats och är därmed förlåten smärre fadäser sett till servicevänlighet.
Den som har åsikter om Citroen och deras lösningar har sällan tänkt till, men oftast ingen egen erfarenhet.
Citera
2015-04-14, 14:41
Medlem
wannabeboys avatar
Toyota 4-Runners fönsterhissmekanism för bakrutan, det rann ner vatten och den användes kanske inte så frekvent vilket innebar att ALLT kärvade/oxiderade ihop och kostnaden för byte motor och skenor mm blev enorm!

Ford Transit, högergängade hjulmuttrar på ena sidan, vänstergängade på andra sidan...
Tanken var väl att motverka centrifugalkraften , men det satt fast ändå, jag lovar
dessutom så lärde du dig det "the hard way", smällde antingen av hylsan eller hjulbulten!
Citera
2015-04-14, 14:44
Medlem
DigitalAngels avatar
Ogenomtänkt vet jag inte, men Citroën-modellen som har bakrutan "böjd" åt andra hållet är bra ful. Och borde inte ge någon fördel vad jag kan tänka mig.
Citera
2015-04-14, 14:47
Medlem
narkoluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle49
Helt riktig teori, med ett litet undantag-inte fan fällde man ner sätet för att kunna sova.

Jo, från Saab:
"Våra svenska bilar strävar efter att vara bäddbara, vilket är en god ide i ett land med stora avstånd. Mot extrakostnad levereras Saaben med en bäddsats, med vars hjälp man snabbt gör vagnen bäddbar.”
Citera
2015-04-14, 14:54
Medlem
pyttefnaxs avatar
Tidiga bubblor hade jättesmarta bakre ventilation/luftintag som gjorde att när någon i framsätet slängde ut en glödande fimp så sögs den in och lade sig på hatthyllan. Och ja, man rökte som regel i bilen på den tiden, därför fanns både askkopp och ciggtändare som standardutrustning i alla bilar, något som vore otänkbart idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Citoen GS, hemsk bil, nämnde i en annan tråd den fiffiga lösningen med en fördelare som vetter mot torpedväggen, det är näst intill omöjligt att byta/justera brytarspetsarna på dom, man får ner handen men inte verktyget, eller tvärtom, dessutom ska man försöka ha dit en spegel också.

Främre avgasröret har en rörbit som går vinelrätt ut från det större röret, det är till för någon förvärmning.
Ringde Citroen och frågade hur man gjorde, och till min förvåning svarade dom att man måste lyfta ur motorn.
detta löstes på annat sätt.

Nu får jag väl kusin Knase efter mig igen.

Fanns det inte någon engelsk 60-talare som hade fördelaren bakom förgasaren som i sin tur gärna flödade över? Resultatet blev att den gick under öknamnet brandbomben.
Citera
2015-04-14, 15:01
Medlem
wannabeboys avatar
Då, säkert
Nu, osäkert
http://1.bp.blogspot.com/-8hRMbooeoBs/Ua_DdIhKv5I/AAAAAAAAg1U/fSq4qGu0CyE/s1600/Barnstol.1935.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in