Flashback bygger pepparkakshus!
2015-04-14, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgeddingaggli
Min tjej är anställd av kommunen efter en praktik som var en arbetsmarknadstgärd. Hon städar i kommunens lokaler. Personalstyrkan är elva personer,varav min flickvän är en och den enda svenskan. Resten, alltså tio stycken är somalier, sprillans nya i Sverige och varken förstår eller pratar ett endaste kviddevitt svenska förutom "dammvippa".

Ja, på vilket sätt tänker kommunen där? Vad är det för personalpolitik i första hand och integrationstänkande i andra hand? Tio stycken somaliekärringar som ser svenskan som nån ickeperson som bara råkar finnas där. Och min tjej? Tror ni hon tycker det är speciellt roligt att vare sig jobba eller ha rast där?

Spontant tänker jag att om det varit jag: "Aldrig i helvete! Nåt jävla utbyte ska man väl ha av sina kolleger förutom att de kommer förbi och säger: "Har du inte dammvippa? Du måsteha dammvippa?" Men som vanligt har man alltid arslet därbak hur man än vänder sig. Att sluta är inget alternativ

Ja, vad säger man? Vad tycker ni? Hur hade ni gjort och tyckt och tänkt?

Jag menar, man behöver inte ha något rasist-tänk för att tycka jävligt illa om somalier om man sitter i en sån sits.

Ja, vad säger ni, vad tänker ni? Har ni egna erfarenheter, hur gjorde ni? Osv, osv, Vad??

Vad är det för somalier hon jobbar med, är det enbart kvinnor eller är det män också?

Okej, jag såg nu att du skrivit "kärringar", så kvinnor tydligen. Då kan det väl inte vara så farligt..?
På ett jobb av den typen tror jag inte man kan ställa så mycket krav, det är nog bara att gilla läget.
Senast redigerad av buranshe 2015-04-14 kl. 18:04.
Citera
2015-04-14, 18:05
Bannlyst
Nu är det ju bara ett bekvämlighetsproblem. Var glad att det inte är 10 somaliska män
Citera
2015-04-14, 18:08
Medlem
"Har du inte dammvippa?" "Du måste ha dammvippa?"
Jag förstår att hon inte får så mycket socialt eller kulturellt utbyte av dessa somaliska hucklen.
Om man har ett tråkigt arbete är det viktigt med bra arbetskamrater åtminstone. Jag tror detta (vara ensamt blekansikte bland 10 somalier) kommer dränera henne på kraft på sikt.

Hon kan se det positivt dock - det kunde varit 10 somaliska män och då hade läget varit ett helt annat.
Jag beklagar situationen hon hamnat i dock. Låter lite som en mardröm.
Senast redigerad av CaseyRyback 2015-04-14 kl. 18:12.
Citera
2015-04-14, 18:08
Medlem
Vad är problemet(rasism)hur många svenskar vill ha dessa jobb,var glad för att hon har ett jobb till skillnad mot alla andra bla ungdomar.Men säg till henne säga upp sig då kan ju du jobba(om du nu jobbar betala för er båda mens hon söker vd tjänst på arbetsmarknaden,hur många invandrare jobbar på ditt jobb om du nu har något,,eller är du en sjukpensionär de brukar gnälla mest,vad gäller somalierna får du gå in på arbetsförmedlingens facebook sida klaga på varför de,skall få anställningsstöd,arbetsförmedlingen ihop med försäkringskassan betalar för dem.för jobb som sagt inga svenskar vill ha,de flesta svenskar jobbar ju ett halvår sedan slutar de för att ta ut a kassa,vilken arbetsgivare anställer dem då detta är väl utbrett bland framförallt svenskar.somalierna får ju arbetsgivaren betalt för att jobba där.frugan din är väl ändå där för att göra sitt jobb för lön som behövs om man inte ska utnyttja systemet så länge tills man åker dit och måste betala tillbaks,och lokalvårdare söks överallt på arbetsmarknaden så hon kanske skulle ringa runt till andra firmor,eller starta eget med alla fördelar det ger med rotsystemet,vet själv då 9av10i mitt städföretag som jobbar är utlandsfödda
Citera
2015-04-14, 18:20
Medlem
Be henne sluta på samhall,för det verkar som det är på ett sånt ställe hon jobbar på,och är du säker på att hon inte drar på sig slöjan när hon stämplat in,sedan kan du jobba för du verkar ju ej ha några invandrare på ditt jobb,Men du är väl sjukpensionär.JÄ---la rasist
Citera
2015-04-14, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
"Har du inte dammvippa?" "Du måste ha dammvippa?"
Jag förstår att hon inte får så mycket socialt eller kulturellt utbyte av dessa somaliska hucklen.
Om man har ett tråkigt arbete är det viktigt med bra arbetskamrater åtminstone. Jag tror detta (vara ensamt blekansikte bland 10 somalier) kommer dränera henne på kraft på sikt.

Hon kan se det positivt dock - det kunde varit 10 somaliska män och då hade läget varit ett helt annat.
Jag beklagar situationen hon hamnat i dock. Låter lite som en mardröm.

Eller hur, tänk om det varit tio svettiga khat-stinkande män som ställer sig för och spärrar vägen när hon ska gå ut genom nån dörr. Nu är det "bara" tio kacklande hucklen.

Ts, jag förstår dock att din flickvän tycker det är jobbigt. Hon ska ha all cred som börjat jobba sig upp från noll sådär för det får man väl säga hon har gjort om hon kommer från åtgärd och nu har ett kommunjobb. Det är oerhört tufft att ta sig nånstans när man börjar från botten sådär. Men nu kan hon väl söka andra jobb under tiden hon jobbar på kommunen..? Hoppas hon hittar nåt bättre snart.
Citera
2015-04-14, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Javalang
Hahaha! Signaturmaterial.

Det är väl bara att vara trevlig mot arbetskamraterna och försöka göra det bästa av situationen, som på alla arbetsplatser? Språket lär bli bättre med tiden.

Precis, ge henne lite tid så kommer hon att behärska somaliska riktigt bra.
Eftersom integrationen till det svenska samhället inte fungerar så kanske er kommun testar den omvända
Citera
2015-04-14, 18:22
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgeddingaggli
Min tjej är anställd av kommunen efter en praktik som var en arbetsmarknadstgärd. Hon städar i kommunens lokaler. Personalstyrkan är elva personer,varav min flickvän är en och den enda svenskan. Resten, alltså tio stycken är somalier, sprillans nya i Sverige och varken förstår eller pratar ett endaste kviddevitt svenska förutom "dammvippa".

Ja, på vilket sätt tänker kommunen där? Vad är det för personalpolitik i första hand och integrationstänkande i andra hand? Tio stycken somaliekärringar som ser svenskan som nån ickeperson som bara råkar finnas där. Och min tjej? Tror ni hon tycker det är speciellt roligt att vare sig jobba eller ha rast där?

Spontant tänker jag att om det varit jag: "Aldrig i helvete! Nåt jävla utbyte ska man väl ha av sina kolleger förutom att de kommer förbi och säger: "Har du inte dammvippa? Du måsteha dammvippa?" Men som vanligt har man alltid arslet därbak hur man än vänder sig. Att sluta är inget alternativ

Ja, vad säger man? Vad tycker ni? Hur hade ni gjort och tyckt och tänkt?

Jag menar, man behöver inte ha något rasist-tänk för att tycka jävligt illa om somalier om man sitter i en sån sits.

Ja, vad säger ni, vad tänker ni? Har ni egna erfarenheter, hur gjorde ni? Osv, osv, Vad??

Är alla Somalierna honor? I så fall kan det säkert fungera, åtminstone en kortare period om din flickvän inte har ett enormt behov av socialt samspel på arbetet. Själv skulle jag nog bli tokig i längden av att ha kollegor som jag har noll gemensamt med + oöverstigliga språk/kulturskillnader.

Är två eller fler av somalierna hannar så skulle jag råda din flickvän att sluta omedelbart på grund av risken att bli gruppvåldtagen.
Citera
2015-04-14, 18:38
Medlem
Klappars avatar
Har hon inte lyckats lära sig att respektera att alla människor är olika, så har hon tid till det nu. Hon kan lära sig mycket av somalierna och deras kultur som t.ex musik, mat och deras språk.
Citera
2015-04-14, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
Har hon inte lyckats lära sig att respektera att alla människor är olika, så har hon tid till det nu. Hon kan lära sig mycket av somalierna och deras kultur som t.ex musik, mat och deras språk.

Men hur ska det gå till om de inte kan kommunicera?
Citera
2015-04-14, 18:43
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Men hur ska det gå till om de inte kan kommunicera?

Ts flickvän får införskaffa sig en somalisk/svensk ordbok eller börja gå en kurs där hon kan lära sig somaliska.
Citera
2015-04-14, 18:44
Medlem
sgeddingagglis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiBus
varför jobbar din tjej med somalier?

Arbetsmarknadsåtgärd som började med praktik. Alla började ganska så samtidigt så hon visste inte hur personalstyrkan skulle se ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in